Prameny hudby Starověké kultury Starožidovská kultura úkoly 1 2 3 41234 Dějiny evropské hudby.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hudba v pravěku Vývoj hudební kultury
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
zpracovaný v rámci projektu
ICT 2 – 3 – 14 Kánon Anotace: Prezentace slouží k realizaci písně a seznámení hudebním pojmem kánon. Prezentace obsahuje pracovní list,
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Raný středověk Mgr. Jakub Tomala.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Původ hudby, pravěk, starověk
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Počátky hudby Autor: Květa Stejskalová. Za období počátku hudby se považuje Pravěk. Za období počátku hudby se považuje Pravěk. Je to především díky nálezům.
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Moderní populární hudba
-jak vypadala prvotní hudba? -proč se hudba objevuje - důvody?
ICT 2 – 3 – HV Hudba vokální a instrumentální
Název projektu: Inovací ke kvalitě na ZŠ Rosice
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv41/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Hudební nauka na 1. stupni ZŠ Autor:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ICT – 2 – 3 – Hudební výchova
ICT 2 – 3 – 37 HV Vánoční koledy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Původ hudby, pravěk, starověk
Hudba starověku - antická orientální exotická.
Zvuk a hudba.
Hudba - úvod Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy: Základní.
1. OBLAST Dějiny hudby a její osobnosti. Starověké umění  Název školy: Základní škola Francova Lhota  Autor: Mgr. Lada Martinková  Název: VY_12_INOVACE_03_Starověké.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_04_Hudba ve starověku Autor.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
AFRICKÝ TANEC A HUDBA. TANEC Při svém vzniku tento tanec sloužil skutečně jako prostředek k vyjádření různých významných událostí, které se ve vesnici.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_07_Počátky hudby TémaPočátky hudby Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_07_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Píseň a její hudební forma Základní škola.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_06_HV8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_05_Hudba v období antiky Autor.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_01_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Když se sejdou housle s basou Základní škola.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_12_Píseň Běží liška k Táboru,
Počátky hudebních dějin v Čechách
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Hudba ve starověku
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Jazz a swing v české hudbě
Hudební výrazové prostředky
Zvuk a hudba.
(asi od 40. tis. př. n. l.do 4. až 3. tis. př. n. l.)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Carl ORFF ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_5B_16_REGGAE_A_SKA Dějiny hudby
Louis Armstrong AUTOR: Mgr. Aleš Skála
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 8. ročník
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_17
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
CESTA Z PRAVĚKU STAROVĚK ICT 2 – část
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Jazz AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_02_HV8_Skála
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Partitura AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_03_HV6_Skála
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
O lidském hlase AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Transkript prezentace:

Prameny hudby Starověké kultury Starožidovská kultura úkoly Dějiny evropské hudby

Prameny hudby ETNOMUZIKOLOGIE se zabývá zkoumáním, porovnáváním a výkladem hudby různých národů (i primitivních kmenů), kromě evropské umělé hudby. ARCHEOLOGICKÉ NÁLEZY HUDBA PRIMITIVNÍCH KMENŮ hliněné bubny, kostěné píšťaly magické obřady, rituály Lascaux, Francie Altamira, Španělsko Písně papuánského pralesa šaman 2 Gendos Africké noci - polyrytmie Jazzile – AfricaPerpetuum Jazzile – Africa Etnická hudba sólo na sanzu (Afrika) kalimba thumb pianosanza kalimba thumb piano Ukolébavka kmene Kaka (Afrika) 1

Úkol č. 1: hudba primitivních kmenů, POLYRYTMIE 1. 3–4 bubeníci si zvolí každý svou rytmickou figuru (1 takt), kterou stále opakuje – RYTMICKÉ OSTINATO. 2. Dirigent udá jednotné tempo a všichni tleskají dohromady. 3. Bubeníci si zvolí vhodný nástroj a všichni hrají dohromady. 4. Náročnější úkol: současné bubnování figur v 2/4 a 3/3 taktu. a)

Úkol č. 2: nástroj dřívka, marakas, vajíčka, chřestidlo nauč se rytmicky 1. hlas a 2. hlas (riff) — 2 rytmická pásma b)

STAROVĚKÉ KULTURY, 4.–3. tisíciletí př.n.l. ŘECKO hudebně založený národ hudební vzdělání bylo součástí výchovy hudba se stala soutěžní disciplinou na OH z řecké hudební teorie vyšla středověká teorie nástroje doprovodné auolos (dřevěný dechový nástroj) kithara (rámový drnkací nástroj) vodní (hydraulické) varhany zpěv písně radostné, žalostné, milostné, hymny k oslavě bohů Homérova Ilias a Odyssea byla přednášena zpěvně. ŘÍM Hudba zněla i v cirku jako kulisa doprovázející nelidské hry a klání. S úpadkem římské říše upadá i hudební kultura. poslech SEIKILOVA PÍSEŇ vytesána do náhrobku Dva hymny na Boha Apollona

33 2 vodní varhany v Tivoli, Itálie

5 4

AULOS 6 5 6

KITHARA

Úkol č. 3: poslech – Seikilova píseň 1. Pravidlo: melodie by měla mít 1 nejvyšší tón. 2. Při poslechu spočítej kolikrát se melodie vrací k nejvyššímu tónu. 3. Porovnej s notovým zápisem. c)

STAROŽIDOVSKÁ KULTURA hudba byla spjata s bohoslužbou nebyla uměním v pravém slova smyslu v židovských synagogách se zpívají žalmy žalmy jsou zhudebněné básnické úryvky Bible antifona (řecky) = proti-zvuk krátké zvolání, vyňatý verš z Písma svatého, který se zpívá nebo recituje před a po žalmu během modlitby liturgických hodinek poslech Dialog s rabínem doprovázený zvukem řehtačky (symbol radosti) 11

SYNAGOGA 12 Žalm (LW - žalmy) - YouTube

Úkol č. 4: poslech – Dialog s rabínem 1. Urči nástroj provázející žalm. 2. Jaký má nástroj symbol? 3. Vyhledej písně, jež lze zazpívat způsobem antifonálním nebo responzoriálním. antifonální zpěv (dívky x chlapci) responzoriální zpěv (sólo x sbor) Kdyby tady byla taková panenka spirituál x gospel

Citace obrázku: 1. PETER80. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. 2. Galerie autora 3. Galerie autora 4. Galerie autora 5. JASTROW. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. 6. NEZNÁMÝ. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. 7. NEZNÁMÝ. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. 8. NEZNÁMÝ. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. 9. FLAXMAN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. 10. NEZNÁMÝ. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. 11. BUCHHÄNDLER. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. 12. NOVÁK. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. Citace knihy: a) Galerie autora b) CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova 1 pro gymnázia., str. 24. Praha: SNP - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, Bělehradská 47, Praha 2, 2003, ISBN c) CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova 1 pro gymnázia, str. 25. Praha: SNP - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, Bělehradská 47, Praha 2, 2003, ISBN