Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
Advertisements

Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
STUDIE PROVEDITELNOSTI
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
MANEK Antonín ŠMEJKAL (2012) Antonín ŠMEJKAL (2012) ŘÍZENÍ RIZIKA.
ISMS VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ
Proces řízení rizik.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Přístup k posouzení rizika
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Co je riziko ? Z historie:
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Státní politika vysokorychlostního přístupu ISSS, duben 2005.
Projektový management Risk management
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
SIKP – Státní informační a komunikační politika Prezentace – aplikace vybraných zákonů ve společnosti NeXA, s.r.o. Eva Štíbrová Zdeňka Strousková Radka.
Mezinárodní konference ICT Fórum PERSONALIS 2006 Procesní řízení informační bezpečnosti ve státní správě Ing. Jindřich KODL, CSc. Praha
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
OBECNÁ ZJIŠTĚNÍ ZE ZKUŠENOSTÍ ZAMĚSTNAVATELŮ A ZAMĚSTNANCŮ S ODŠKODŇOVÁNÍM PRACOVNÍCH ÚRAZŮ A NEMOCÍ Z POVOLÁNÍ 6. konference Společně bezpečně v EU –
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Rozhodování jako manažerská funkce
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Obhajoba diplomové práce
Principy inovace.
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Ekonomika malých a středních podniků
Presentation Title 1st September 2002
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Transkript prezentace:

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Řízení rizik Zásady a způsoby prevence a minimalizace rizik Zpracoval: prof. Ing. František BOŽEK, CSc. Univerzita obrany v Brně Kontakt: tel.: ,

Úvod Prevence a minimalizace rizik je společně s monitoringem rizik soustavným (systematickým) procesem řízeným vrcholovým vedením organizace, resp. regionu při plnění jejich základního poslání (mise). Jde o proces ovládání rizik. Prioritně musí být řešena rizika, jejichž úroveň je nejvyšší a která ohrožují samotnou misi daného podniku, instituce, regionu, existenci objektu, systému, anebo stabilitu regionu.

Úvod Je-li riziko neakceptovatelné, zahrnuje proces ovládání rizika prevenci a minimalizaci rizika v podobě zavádění protiopatření spolu se zajištěním realizovatelnosti navržených protiopatření a monitoringem. V opačném případě, kdy je riziko zanedbatelné až akceptovatelné, je realizován proces prevence formou monitoringu, neboli tzv. operativního managementu rizika.

Zásady prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu V odpovědnosti vrcholového managementu provozních a obchodních managerů a orgánů veřejné správy je užít přístup minimalizace nákladů a implementovat nejvhodnější opatření k redukci nepřijatelného rizika na akceptovatelnou úroveň, a sice s minimálním negativním dopadem na zdroje a poslání organizace, resp. stabilitu regionu. Možnosti prevence a minimalizace rizik: a)snížení pravděpodobnosti výskytu nežádoucí události; b)snížení úrovně dopadu nežádoucí události; c)kombinace obou předchozích možností.

Zdroj: Božek, F., Urban, R Management rizika - Obecná část. 1. vyd. Brno: Univerzita obrany, 2008, s. 92. ISBN Zásady prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu P j - pravděpodobnost uplatnění se j-té hrozby; N j - škoda (dopad) způsobená uplatněním j ‑ té hrozby; R j - riziko plynoucí z potenciálního výskytu j-tého druhu nežádoucí události; a) - redukce závažnosti škod po projevu j-té hrozby; b) ‑ redukce pravděpodobnosti uplatnění se j-té hrozby; c) ‑ redukce pravděpodobnosti a zároveň škod v důsledku uplatnění se j-té hrozby.

Zdroj: National Institute of Standards and Technology (NIST). 1 st Edfition. Computer Security. Gaithersburg: NIST, 2002, s. 31. Zásady prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu Místa implementace protiopatření pro snížení rizika systému informačních technologií

Způsoby prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu Způsob prevence a minimalizace rizik se odlišuje v závislosti na charakteru rizika, konkrétní situaci a finančních, materiálních a personálních možnostech managementu. Obecně lze způsoby prevence a minimalizace rizik rozdělit na: a)transfer neboli přesunutí rizika; b)retence (zadržení) rizika; c)redukce nebo odstranění rizika; d)vyhnutí se riziku.

Zdroj: Berg, H. P. Risk Management: Procedures, Methods and Experiences. International Journal “Reliability: Theory & Applications, 2010, Vol. 1, No. 17, p. 87. Způsoby a zásady prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu

Způsoby prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu Retence rizika: a)vědomá; b)nevědomá. Při nevědomé retenci subjekt zadržuje důsledky možné ztráty, aniž by si uvědomil, že tak činí. a)dobrovolná; b)nedobrovolná. Rozhodnutí o dobrovolné retenci rizika je přijímáno z důvodů, že neexistují atraktivnější varianty řešení.

Způsoby prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu Transfer rizika předpokládá jeho přesun na jiný subjekt, který je ekonomicky silnější. Transfer se soustřeďuje jen na redukci následků nežádoucí události, neodstraňuje příčiny jejího vzniku, nýbrž výhradně tlumí dopady (opatření ex post). Podmínkou aplikace transferu rizika je existence faktu, že nedojde k fatálním následkům v průběhu nežádoucí události a k rozporu nebo porušení stávající právní úpravy, resp. standardů.

Způsoby prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu Transfer rizika předpokládá jeho přesun na jiný subjekt, který je ekonomicky silnější. Transfer se soustřeďuje jen na redukci následků nežádoucí události, neodstraňuje příčiny jejího vzniku, nýbrž výhradně tlumí dopady (opatření ex post). Podmínkou aplikace transferu rizika je existence faktu, že nedojde k fatálním následkům v průběhu nežádoucí události a k rozporu nebo porušení stávající právní úpravy, resp. standardů.

Způsoby prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu K redukci (minimalizaci) rizika se v praxi užívají v zásadě čtyři základní způsoby: a)redukce rizika u zdroje; b)Zdokonalování organizace a prostředků zásahu a záchrany; c)informování zaměstnanců a veřejnosti; d)územní rozvoj. Zmíněné způsoby nutno chápat nikoliv jako komplexní výčet, pouze jako jisté vodítko, neboť komplex možných protiopatření je vždy reflexí konkrétní situace a druhu rizika.

Způsoby prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu Snižování rizika u zdroje [Risk Mitigation, Risk Reduction, Risk Minimization at the Source]: -tvoří základní součást globální politiky prevence; -jsou pro organizaci a region téměř vždy prostředkem účinnějším a méně nákladným; -souvisí s úrovní technického pokroku; -mělo by se v organizaci a regionu pravidelně vykonávat; -je věcí provozovatele a kompetentního orgánu regionu; -činnost by měla být předmětem státní kontroly.

Způsoby prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu Zdokonalování organizace a prostředků zásahu a záchrany [Improving Intervention and Rescue Organisation and Means] -průběh havárií musí být studován a priori bez ohraničení na základě všech reálných scénářů; -musí být vyhodnoceny lidské zdroje a potřebné materiálové a finanční prostředky; -předmětem detailního studia musí být též způsob a doba jejich soustředění a použití; -efektivita je podmíněna školením, výcvikem, komunikací a vnímáním rizika.

Způsoby prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu Zdokonalování organizace a prostředků zásahu a záchrany: -nejnovější tendencí zdokonalení organizace a prostředků zásahu je integrovaný záchranný systém integrovaný záchranný systém; -patří sem i vnitřní a vnější havarijní plány ekonomických subjektů, územní krizové plány (krajů), typové plány, operační plány v rámci věcné a územní působnosti zpracovatele, plán obnovy po havárii aj.

Způsoby prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu Informace zaměstnanců a veřejnosti [Staff and Public Information, Informing the Staff and Public]: -je stále spojována s obavou prozrazení know-how firmy; -přesto je preventivní informování veřejnosti oprávněně požadovaným protiopatřením; -komunikační omyly před havárií nebo v době její iniciace a projevu často relevantně prohlubují dopady havárie.

Způsoby prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu Územní rozvoj [Land-use Planning]: -je důležitým faktorem minimalizace následků případné havárie a zabránění vzniku tzv. dominového efektu; -přizpůsobený územní rozvoj v okolí průmyslových sídel a dopravních tepen přispívá jejich dobrému včlenění do ŽP a vytváří bázi rozvoje bezpečného průmyslu a dopravy; -technické požadavky na koncepci výstavby budov, skladů a dopravních tras, adekvátní podmínky přístupu do oblasti havárie včetně možnosti rychlé evakuace zaměstnanců nebo obyvatelstva mohou pozitivně ovlivnit dopad havárie.

Způsoby prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu Volba konkrétního způsobu prevence a minimalizace rizika by měla být podřízena vytýčenému cíli a respektovat sumární efektivitu řešení danou hlavně nákladovostí implementace protiopatření, jeho technickou realizovatelnost, účinnost redukce rizika, sociální a politickou přijatelnost atd. Obecně lze jen stěží doporučit optimální řešení, které je vždy reflexí konkrétní situace. Nicméně existují jisté zásady v závislosti na výši pravděpodobnosti projevu a úrovni dopadu (tvrdosti) hrozby.

Způsoby prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu Doporučené způsoby pro řešení problematiky rizika v závislosti na výši pravděpodobnosti výskytu a úrovni dopadu nežádoucí události. Vysoká pravděpodobnost Nízká pravděpodobnost Vysoká úroveň dopadu vyhnutí se riziku nebo redukce rizika transfer rizika Nízká úroveň dopaduredukce nebo retence rizikaretence Zdroj: Božek, F., Urban, R Management rizika - Obecná část. 1. vyd. Brno: Univerzita obrany, 2008, s. 94. ISBN

Náklady spojené se zaváděním opatření K posouzení návrhů variant a poté implementaci vybraného optimálního protiopatření, nebo operativního managementu jsou zásadními parametry účinnost redukce rizika a ekonomická efektivita vyjadřovaná náklady a přínosy z protiopatření. Ve fázi ovládání rizika se užívá pravidlo, které stanoví, že náklady vynaložené na redukci rizika musí být adekvátní hodnotě chráněných aktiv, popř. škod vzniklých následkem uplatnění nebezpečí. Tento požadavek se v odborných publikacích označuje jako princip ALARA.

Náklady spojené se zaváděním opatření Uplatnění principu ALARA (ALARP): a)nelze uplatnit pro neakceptovatelná rizika, kde je třeba okamžitě zavézt protiopatření, anebo aktivitu okamžitě ukončit; b)Spadá-li riziko do oblasti akceptovatelnosti či tolerovatelnosti, měl by být princip ALARA aplikován; c)Princip může být uplatněn i pro zanedbatelná rizika, jestliže výnosy protiopatření převyšují náklady na jeho implementaci.

Závěr Prevence a minimalizace rizika v organizaci a regionu spolu s monitoringem rizika náleží do etapy ovládání rizik. Existují tři možnosti prevence a minimalizace rizik. Prevence rizik, neboli ofenzivní (ex ante) přístup spočívá ve snižování pravděpodobnosti aktivace zdroje nebezpečí. Přístup defenzivní (ex post) minimalizace rizika je založen na redukci dopadu nežádoucí události. Třetí přístup spočívá v kombinaci obou předchozích zásad.

Závěr Lze nalézt i řadu způsobů prevence a minimalizace rizik založených na redukci rizika u zdroje, zdokonalování prostředků zásahu a záchrany, zvýšení informovanosti zaměstnanců a veřejnosti a konečně adekvátním územním rozvoji. Riziko lze redukovat i transferem na jiný subjekt, retencí, anebo vyhnutím se. Aplikace konkrétního způsobu závisí na charakteru a druhu rizika, konkrétní situaci a finančních, materiálních a personálních možnostech managementu. Platí zásada, že každé riziko, byť zanedbatelné, je třeba permanentně monitorovat.

Studenti se seznámí se zásadami a způsoby prevence a minimalizace rizik v organizaci a regionu. Problematiku budou demonstrovat a diskutovat na příkladech z praxe, které jim budou zadány a na nichž současně prezentují ekonomické souvislosti spojené s implementací protiopatření k prevenci a minimalizaci rizik. Požadavky pro cvičení