Moje babička j e milá, hodná, pracovitá, usměvavá…. Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.09.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Advertisements

Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Markéta Žižková Datum/období: Září Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková CHARAKTERISTIKA Jsem vyšší, štíhlá, tmavovlasá, sportovně založená,
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
VYPRACOVALA: Mgr. Ivana Tesařová, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Černý Petr − druhy slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ charakteristika Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Anotace: prezentace slouží k opakování učiva za 3.ročník
Název prezentace (DUMu)
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Věta se skládá ze slov Název školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Přídavná jména vyjadřují: vlastnosti osob, zvířat, věcí a dějů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_12
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
ZÁJMENA KDO TATO JÁ NIC SE MŮJ NAŠE KTERÝ ŽÁDNÝ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_20_20_zdravý životní styl.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Doplněk (verbální atribut)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_06
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Psychologie test.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Větné členy.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_07
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Věta se skládá ze slov Název školy
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
POPIS OSOBY A CHARAKTERISTIKA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Věta se skládá ze slov Název školy
Každý den jsme trochu starší…
Transkript prezentace:

Moje babička j e milá, hodná, pracovitá, usměvavá…. Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.09

Charakteristika popisný, charakterizační slohový útvar Zachycuje povahové vlastnosti (charakter) člověka nebo skupiny, případně i zvířete nebo věci. Všímá si vztahu k lidem, zájmům, schopnostem, k povinnostem, k práci aj. Při psaní charakteristiky se učíme hodnotit lidské jednání, vlastnosti lidí i sebe samého. Často bývá spojena i s popisem charakterizované osoby (vnější charakteristika).

Objekt charakteristiky kladná i záporná charakteristika skutečná osoba vymyšlená osoba literární postava skupina lidí

Jazykové prostředky charakteristiky Volba výstižných výrazů, zvláště hodnotících. Uplatňují se především přídavná jména, podstatná jména = slovesa ve spojení s přídavnými jmény = vyjadřují lidské vlastnosti a jednání; slova citově zabarvená. Několikanásobné větné členy, postupně se rozvíjející přívlastek ( shodný i neshodný). K vystižení vnějších znaků používáme častá přirovnání (oči jako pomněnky…..) K vystižení vnitřních povahových rysů používáme rčení (jedl vtipnou kaši, nepřeložil stéblo přes cestu….)

Větná stavba volnější a kratší věty jsou méně složité vítaná jsou i delší a zajímavá souvětí Velmi poutavé charakteristiky najdeme v umělecké literatuře ( např. u Nerudy v Malostranských povídkách).

Kompozice pak přecházíme k rysům povahy – kladné x záporné -temperament, nadání, schopnosti -vnější projevy povahy (popisné prvky) - výraz obličeje, gesta, způsob řeči, chůze, zvyky, charakteristické rysy apod. -způsob jednání s lidmi, vztah k lidem, vztah k práci……( viz.osnova) pak přecházíme k rysům povahy – kladné x záporné -temperament, nadání, schopnosti -vnější projevy povahy (popisné prvky) - výraz obličeje, gesta, způsob řeči, chůze, zvyky, charakteristické rysy apod. -způsob jednání s lidmi, vztah k lidem, vztah k práci……( viz.osnova) měla by být rozvinutá, rozvíjet by se měla postupně postupný rozvoj je nutný k tomu, aby si byl čtenář schopný udělat o osobě ucelenou představu nejprve podáváme údaje potřebné k první informaci (stáří osoby, zaměstnání, celkový zevnějšek)

Osnova charakteristiky 1. úvod - seznámení s charakterizovanou osobou ( skupinou), jméno, zařazení, zdůvodnění, proč jsme si tu osobu vybrali, náš vztah k osobě, povšechné údaje, stručný (vnější) popis osoby 2. vlastní charakteristika a) vnější projevy – chování, řeč, charakteristické rysy (chůze….) b) vztah k rodině, lidem, jednání c) vztah k přírodě, životnímu prostředí e) vztah ke studiu, práci f) nadání, schopnosti, záliby g) životní hodnoty, kréda, další vlastnosti 3. závěr – zobecnění, vztah k charakterizované osobě - např. v čem vám je vzorem, v čem se neztotožňujete, v čem osobu kritizujeme, jaká zlepšení doporučujeme 1. úvod - seznámení s charakterizovanou osobou ( skupinou), jméno, zařazení, zdůvodnění, proč jsme si tu osobu vybrali, náš vztah k osobě, povšechné údaje, stručný (vnější) popis osoby 2. vlastní charakteristika a) vnější projevy – chování, řeč, charakteristické rysy (chůze….) b) vztah k rodině, lidem, jednání c) vztah k přírodě, životnímu prostředí e) vztah ke studiu, práci f) nadání, schopnosti, záliby g) životní hodnoty, kréda, další vlastnosti 3. závěr – zobecnění, vztah k charakterizované osobě - např. v čem vám je vzorem, v čem se neztotožňujete, v čem osobu kritizujeme, jaká zlepšení doporučujeme

Druhy charakteristiky přímá - nepřímá charakteristika přímá povahové vlastnosti jsou vyjádřeny přímo ( konstatováním) - kladné = milý, veselý, rozvážný, chytrý, obětavý, pilný, pečlivý, temperamentní….., záporné – líný, neochotný, protivný…. charakteristika nepřímá  Každému do očí řekl, co si o něm myslí. = je pravdomluvný  Když ho o něco požádám, vyhoví mi. = ochotný  Každému do očí řekl, co si o něm myslí. = je pravdomluvný  Když ho o něco požádám, vyhoví mi. = ochotný vyvozuje vlastnosti člověka na základě jeho chování a jednání v konkrétních situacích; čtenář si sám učiní vlastní představu

Rád pomáhá starým lidem.  obětavý Ve škole má vždy domácí úkoly.  svědomitý Zatímco ostatní odpočívali, on usilovně trénoval.  svědomitý, pilný, poctivý Rád sportuje, závodně hraje volejbal.  sportovně založený Chvíli nepostojí, stále něco kutí, ale s lidmi mnoho řečí nenadělá.  Je aktivní, ale uzavřený. Je šaškem třídy, nikdy nezkazí žádnou zábavu, ale obě ruce má levé.  Je zábavný, ale nešikovný. Je to morous, na každého bručí jako medvěd, nikdo se mu nezavděčí.  Je nevrlý, protivný. Je jako aprílové počasí, ale od slov nemá daleko k činům, nikoho nikdy nenechá na holičkách.  Je nestálý, ale obětavý. Rád pomáhá starým lidem.  obětavý Ve škole má vždy domácí úkoly.  svědomitý Zatímco ostatní odpočívali, on usilovně trénoval.  svědomitý, pilný, poctivý Rád sportuje, závodně hraje volejbal.  sportovně založený Chvíli nepostojí, stále něco kutí, ale s lidmi mnoho řečí nenadělá.  Je aktivní, ale uzavřený. Je šaškem třídy, nikdy nezkazí žádnou zábavu, ale obě ruce má levé.  Je zábavný, ale nešikovný. Je to morous, na každého bručí jako medvěd, nikdo se mu nezavděčí.  Je nevrlý, protivný. Je jako aprílové počasí, ale od slov nemá daleko k činům, nikoho nikdy nenechá na holičkách.  Je nestálý, ale obětavý.

Druhy charakteristiky vnější - vnitřní charakteristika vnější  popisuje vnější vzhled a chování  i ze vzhledu můžeme usuzovat na vnitřní vlastnosti člověka  Má ušmudlané kalhoty a roztrhané tričko. = je neupravený  i ze vzhledu můžeme usuzovat na vnitřní vlastnosti člověka  Má ušmudlané kalhoty a roztrhané tričko. = je neupravený charakteristika vnitřní  popisuje vnitřní( duševní) vlastnosti osoby – temperament, zájmy, nadání, schopnosti, povahové vlastnosti, vztah k lidem  Je to hodný a milý člověk.  popisuje vnitřní( duševní) vlastnosti osoby – temperament, zájmy, nadání, schopnosti, povahové vlastnosti, vztah k lidem  Je to hodný a milý člověk.

Temperament, nadání, schopnosti klady – doplňte další sečtělý cílevědomý vyniká v……….. pečlivý je kreativní všestranně nadaný… zápory – doplňte další nevzdělaný nemá jasný cíl má těžkosti s ………. povrchní neschopný inovace nestálé zájmy, žádné koníčky

Způsob jednání s lidmi, vztah k lidem klady prostý skromný nenáročný společenský družný vlídný zdvořilý srdečný obětavý iniciativní prostý skromný nenáročný společenský družný vlídný zdvořilý srdečný obětavý iniciativní zápory namyšlený domýšlivý, ješitný náročný uzavřený samotářský bezohledný hrubý chladný sobecký pohodlný namyšlený domýšlivý, ješitný náročný uzavřený samotářský bezohledný hrubý chladný sobecký pohodlný

Vztah k práci klady svědomitý pilný vytrvalý snaživý zodpovědný pracovitý samostatný zápory nespolehlivý lenivý laxní nestálý nezodpovědný pohodlný nesamostatný

1.Je děsně hezká. 2.Je strašně důvěřivá. 3.Hrozně ráda čte. 4. Hraje fantasticky na klavír. 5.Má odporně dlouhé vlasy. 6.Je pekelně chytrá. 7.Je přímo obří postavy. 1.Je děsně hezká. 2.Je strašně důvěřivá. 3.Hrozně ráda čte. 4. Hraje fantasticky na klavír. 5.Má odporně dlouhé vlasy. 6.Je pekelně chytrá. 7.Je přímo obří postavy.

1.Je moc hezká. 2.Je velice důvěřivá. 3.Velice ráda čte. 4.Hraje nádherně na klavír. 5.Má velmi dlouhé vlasy. 6.Je velmi chytrá. 7.Má velkou postavu. 1.Je moc hezká. 2.Je velice důvěřivá. 3.Velice ráda čte. 4.Hraje nádherně na klavír. 5.Má velmi dlouhé vlasy. 6.Je velmi chytrá. 7.Má velkou postavu.

Přiřaďte přirovnání ke zvířatům 1. je mazaný jako …….. 2. bystrý jako …………… 3. věrný jako ……………. 4. moudrý jako ………… 5. líný jako ………………. 6. hbitý jako ……………. 7. drzý jako ……………… 8. rychlý jako …………… 9. pyšný jako …………… 10. pilný jako…………… silný jako…………….. 1. je mazaný jako …….. 2. bystrý jako …………… 3. věrný jako ……………. 4. moudrý jako ………… 5. líný jako ………………. 6. hbitý jako ……………. 7. drzý jako ……………… 8. rychlý jako …………… 9. pyšný jako …………… 10. pilný jako…………… silný jako…………….. jako liška jako rys jako pes jako sova jako veš jako kočka jako opice jako gepard jako páv jako mravenec jako lev

Přiřaďte přirovnání ke zvířatům jak psí čumák jako had jak kostelní myš jako tetřev jak opice jako zajíc jak pytel blech jako osel

Řešení - přirovnání ke zvířatům 12. neposedný jak pytel blech 13. studený jak psí čumák 14. chudý jak kostelní myš 15. hluchý jako tetřev 16. chlupatý jak opice 17. vyplašený jako zajíc 18. úlisný jako had 19. hloupý jako osel 1. je mazaný jako liška 2. bystrý jako rys 3. věrný jako pes 4. moudrý jako sova 5. líný jako veš 6. hbitý jako kočka 7. drzý jako opice 8. rychlý jako gepard 9. pyšný jako páv 10. pilný jako mravenec 11. silný jako lev

Doplňte přirovnání v charakteristice jako polenojak sáňky v létě jak břitva jako utržený z řetězu slepý jako patrona přišel k tomu jak….. je jako....kolo u..... jako kůl v.... starý jako ………….. - podle Bible jeden z praotců všech lidí, dožil se 969 let

10. je jako zpomalený …. 11. bledý (bílý) jak …. 12. šikovný jak …. 13. levý jako …. 14. zdravý jako …. 15. rychlý jako …. 16. je spořivý jako…… 10. je jako zpomalený …. 11. bledý (bílý) jak …. 12. šikovný jak …. 13. levý jako …. 14. zdravý jako …. 15. rychlý jako …. 16. je spořivý jako…… Doplňte přirovnání v charakteristice film jak stěna hrom do police jako šavle jako řípa jako blesk jako křeček

1.nenápadný jak sáňky v létě 2.ostrý jak břitva 3.hluchý jako poleno 4.chová se jako utržený z řetězu 5.slepý jako patrona 6.přišel k tomu jak slepý k houslím 7.je jako páté kolo u vozu 8.sám jako kůl v plotě 9.starý jako Metuzalém 10. je jako zpomalený film 11. bledý (bílý) jak stěna 12. šikovný jak hrom do police 13. levý jako šavle 14. zdravý jako řípa 15. rychlý jako blesk Doplňte přirovnání v charakteristice - řešení

bázlivý pravdomluvný pyšný smutný přívětivý nešikovný drzý hbitý opatrný povrchní lakomý pečlivý bázlivý pravdomluvný pyšný smutný přívětivý nešikovný drzý hbitý opatrný povrchní lakomý pečlivý nebojácný prolhaný skromný veselý nevrlý zručný laskavý,slušný pomalý ztřeštěný důsledný přející nedbalý nebojácný prolhaný skromný veselý nevrlý zručný laskavý,slušný pomalý ztřeštěný důsledný přející nedbalý

Přirovnání - chytrost X hloupost chytrost – doplňte další je chytrý jak google jako liška, sova jak rádio Svobodná Evropa jak televizní noviny…….. hloupost – doplňte další rozumí tomu jak koza petrželi je dutý jak bambus je hloupý jako necky, jako tágo, jak houpací kůň, jak bedna kytu, ….. až to bolí, ….jak daleko vidí, jak poleno má IQ houpajícího koně, mrtvé ještěrky,kapra je chytrý jako blondýna leze to z něho jak z chlupatý deky

Přirovnání - vzhled dlouhý jak týden do výplaty, jak čára hubený jak proutek, jako tyčka, jak z Dachau, tenký jako niť tlustý jako bečka, soudek vypadá jak hastroš, vandrák, švihák lázeňský, zřícenina, jak stará mladá, jako zmoklá slepice tváří se jak bubák je škaredý jak noc vysoký jak rozhledna, stožár,topol sluší mu to jak psovi uši, má uši jak plachťáky roste jako dříví v lese upravená jak z magazínu, ze žurnálu, zahalený jak indiánská babička, je krásná jako z růže květ, tváře jako slabikáře dlouhý jak týden do výplaty, jak čára hubený jak proutek, jako tyčka, jak z Dachau, tenký jako niť tlustý jako bečka, soudek vypadá jak hastroš, vandrák, švihák lázeňský, zřícenina, jak stará mladá, jako zmoklá slepice tváří se jak bubák je škaredý jak noc vysoký jak rozhledna, stožár,topol sluší mu to jak psovi uši, má uši jak plachťáky roste jako dříví v lese upravená jak z magazínu, ze žurnálu, zahalený jak indiánská babička, je krásná jako z růže květ, tváře jako slabikáře,

Rčení krátká průpovídka, vyjadřující určitou životní zkušenost, produkt lidové fantazie útvar podobný přísloví rčení a pořekadla se stávají částmi vět, rčení lze na rozdíl od přísloví dle potřeby skloňovat i časovat smyslem rčení je pobavení, oživení jazykového projevu krátká průpovídka, vyjadřující určitou životní zkušenost, produkt lidové fantazie útvar podobný přísloví rčení a pořekadla se stávají částmi vět, rčení lze na rozdíl od přísloví dle potřeby skloňovat i časovat smyslem rčení je pobavení, oživení jazykového projevu

Rčení – doplňte vlastnosti Je kam vítr, tam plášť. Má klapky na očích. Tady je páté kolo u vozu. Spadl mu kámen ze srdce. Má obě ruce levé. Jako když hrách na stěnu hází. Je mu do zpěvu. Nechal by si pro korunu koleno vrtat. Je kam vítr, tam plášť. Má klapky na očích. Tady je páté kolo u vozu. Spadl mu kámen ze srdce. Má obě ruce levé. Jako když hrách na stěnu hází. Je mu do zpěvu. Nechal by si pro korunu koleno vrtat. nestálý, mění názor nechce nic vědět je nadbytečný zbavil se problému, ulevilo se mu je nešikovný říkat něco zbytečně je veselý lakomý nestálý, mění názor nechce nic vědět je nadbytečný zbavil se problému, ulevilo se mu je nešikovný říkat něco zbytečně je veselý lakomý

Má pro strach uděláno. Dělá z komára velblouda. Má zlaté srdce. Nosí nos vysoko. Nechal mě na holičkách. Vyhazuje peníze oknem. Všude hraje první housle. Má pro strach uděláno. Dělá z komára velblouda. Má zlaté srdce. Nosí nos vysoko. Nechal mě na holičkách. Vyhazuje peníze oknem. Všude hraje první housle. nebojí se zveličuje problém, přehání je dobrosrdečný je namyšlený zradil někoho, nechal někoho v tísni je marnotratný je nejlepší nebojí se zveličuje problém, přehání je dobrosrdečný je namyšlený zradil někoho, nechal někoho v tísni je marnotratný je nejlepší

Vysvětlete rčení 1.prokázat někomu medvědí službu 2.udělat kozla zahradníkem 3.utáhnout na vařený nudli 4.vytahovat kostelníka na věž 5.koupit za pět prstů 6.žabomyší válka 7.labutí píseň 8.Tantalova muka 9.co na srdci, to na jazyku 10.mít kliku 11.házet hrách na stěnu 12.vytáhnout z bryndy 1.prokázat někomu medvědí službu 2.udělat kozla zahradníkem 3.utáhnout na vařený nudli 4.vytahovat kostelníka na věž 5.koupit za pět prstů 6.žabomyší válka 7.labutí píseň 8.Tantalova muka 9.co na srdci, to na jazyku 10.mít kliku 11.házet hrách na stěnu 12.vytáhnout z bryndy

1.uškodit někomu svou pomocí 2.svěřit něco nepravé osobě 3.lehce oklamat 4.popotahovat nosem 5.Ukrást 6.malicherný spor 7.označení posledního dobrého výtvoru, původ tohoto rčení u antických autorů, kde hovoří o labuti, která před smrtí zpívá 8.symbolem toho nejhoršího utrpení, které může člověka potkat ( pýcha = trest), Tantalos rozzlobil Dia 9.upřímný 10. mít štěstí 11.říkat něco zbytečně 12.někomu pomoct 1.uškodit někomu svou pomocí 2.svěřit něco nepravé osobě 3.lehce oklamat 4.popotahovat nosem 5.Ukrást 6.malicherný spor 7.označení posledního dobrého výtvoru, původ tohoto rčení u antických autorů, kde hovoří o labuti, která před smrtí zpívá 8.symbolem toho nejhoršího utrpení, které může člověka potkat ( pýcha = trest), Tantalos rozzlobil Dia 9.upřímný 10. mít štěstí 11.říkat něco zbytečně 12.někomu pomoct Vysvětlete rčení - řešení

Dvakrát měř, ……… Opatrnost je matka……… Devatero řemesel – ………. Darovanému koni na ………. Zakázané ovoce ……… …………………., ať nejí. Jak se do lesa volá,……………. ………………, třetí se směje. Všude doma,……………... ………………, má za tři. Jablko nepadá………….. ………… štěstí strůjcem. Dvakrát měř, ……… Opatrnost je matka……… Devatero řemesel – ………. Darovanému koni na ………. Zakázané ovoce ……… …………………., ať nejí. Jak se do lesa volá,……………. ………………, třetí se směje. Všude doma,……………... ………………, má za tři. Jablko nepadá………….. ………… štěstí strůjcem. Bližší košile než ………….. Čistota………... ………….před večerem. Dočkej času jako……….. ………….., bude brzy starý. Nouze naučila………... Šaty dělají……….. Jednooký mezi …………. …………………., sám do ní padá. Jak si usteleš,……………. …………….., tomu se zelení. Kdo chce psa bít,………….. Bližší košile než ………….. Čistota………... ………….před večerem. Dočkej času jako……….. ………….., bude brzy starý. Nouze naučila………... Šaty dělají……….. Jednooký mezi …………. …………………., sám do ní padá. Jak si usteleš,……………. …………….., tomu se zelení. Kdo chce psa bít,………….. Doplňte přísloví a rčení:

Dvakrát měř, jednou řež. Opatrnost je matka moudrosti. Devatero řemesel – desátá bída. Darovanému koni na zuby nekoukej. Zakázané ovoce chutná nejlépe. Kdo nepracuje, ať nejí. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Když se dá perou, třetí se směje. Všude doma, doma nejlépe. Kdo šetří, má za tři. Jablko nepadá daleko od stromu. Každý svého štěstí strůjcem. Dvakrát měř, jednou řež. Opatrnost je matka moudrosti. Devatero řemesel – desátá bída. Darovanému koni na zuby nekoukej. Zakázané ovoce chutná nejlépe. Kdo nepracuje, ať nejí. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Když se dá perou, třetí se směje. Všude doma, doma nejlépe. Kdo šetří, má za tři. Jablko nepadá daleko od stromu. Každý svého štěstí strůjcem. Bližší košile než kabát. Čistota půl zdraví. Nechval dne před večerem. Dočkej času jako husa klasu. Kdo je moc zvědavý, bude brzy starý. Nouze naučila Dalibora housti. Šaty dělají člověka. Jednooký mezi slepými král. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Jak si usteleš, tak si lehneš. Komu se nelení, tomu se zelení. Kdo chce psa bít, hůl si vždy najde. Doplňte přísloví a rčení - řešení

Závěrečné opakování 1.V jakém funkčním stylu se charakteristika vyskytuje? 2.Který jiný slohový postup charakteristika využívá? 3.Který slovní druh dominuje, který větný člen převládá? 4.Čím se charakteristika zabývá? 5.Co je to charakteristika přímá? 6.Co je to charakteristika nepřímá? 7.Co je to charakteristika vnější? 8.Co je to charakteristika vnitřní? 9.K čemu slouží přirovnání? 10.K čemu slouží rčení? 11.Čím se liší charakteristika od popisu? 1.V jakém funkčním stylu se charakteristika vyskytuje? 2.Který jiný slohový postup charakteristika využívá? 3.Který slovní druh dominuje, který větný člen převládá? 4.Čím se charakteristika zabývá? 5.Co je to charakteristika přímá? 6.Co je to charakteristika nepřímá? 7.Co je to charakteristika vnější? 8.Co je to charakteristika vnitřní? 9.K čemu slouží přirovnání? 10.K čemu slouží rčení? 11.Čím se liší charakteristika od popisu?

1.v uměleckém 2.popisný 3.přídavná jména; několikanásobné přívlastky 4.zachycuje povahové vlastnosti (charakter) člověka nebo skupiny, případně i zvířete nebo věci 5.u charakteristiky přímé se vlastnosti přímo konstatují. 6.vyvozuje vlastnosti člověka na základě jeho chování a jednání v konkrétních situacích; čtenář si sám učiní vlastní představu. 7.popisuje vnější vzhled a chování 8.popisuje vnitřní( duševní) vlastnosti osoby 9.k vystižení vnějších znaků ( oči má modré jako pomněnky) 10.k vystižení povahových rysů ( jedl vtipnou kaši) 11.Charakteristika popisuje hlavně vnitřní znaky, popis popisuje vnější znaky, celkový vzhled. 1.v uměleckém 2.popisný 3.přídavná jména; několikanásobné přívlastky 4.zachycuje povahové vlastnosti (charakter) člověka nebo skupiny, případně i zvířete nebo věci 5.u charakteristiky přímé se vlastnosti přímo konstatují. 6.vyvozuje vlastnosti člověka na základě jeho chování a jednání v konkrétních situacích; čtenář si sám učiní vlastní představu. 7.popisuje vnější vzhled a chování 8.popisuje vnitřní( duševní) vlastnosti osoby 9.k vystižení vnějších znaků ( oči má modré jako pomněnky) 10.k vystižení povahových rysů ( jedl vtipnou kaši) 11.Charakteristika popisuje hlavně vnitřní znaky, popis popisuje vnější znaky, celkový vzhled. Závěrečné opakování - řešení

Použité zdroje: Sochrová, Marie: Český jazyk v kostce, Fragment 1999 Krausová, Zdeňka, Teršová, Renáta: Český jazyk 7 – učebnice pro základní a víceletá gymnázia,nakladatelství Fraus Pracovní sešit pro 7.tř. Mgr. Krausová, Zdeňka, Mgr.Pašková, Martina, PhDr. Vaňková, Jana: Český jazyk 9 – učebnice pro základní a víceletá gymnázia,nakladatelství Fraus 2007