Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co to jsou mikroorganismy?
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Co to jsou mikrobi?.
Mikrobiologie Mikroorganismy.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Houby, viry, baktérie Pro 6. ročník Autor: Mgr. Pavlína Marková
Základy přírodních věd
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
PLANKTON.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Prvoci Přírodopis VY_32_INOVACE_166, 9. sada, Př3 ANOTACE
BAKTERIE Jsou to jednobuněčné organismy (tělo je tvořeno jednou buňkou), jsou všudypřítomní: vyskytují se na poušti, ve vzduchu, v moři, za polárním.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BAKTERIE
ORGANISMY JEDNOBUNĚČNÉ
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
KVASINKY Jedná se o jednobuněčné houby – mikroorganismy patrné pod mikroskopem. Žijí všude kolem nás. Jsou složitější než bakterie (mají silnou buněčnou.
Viry a bakterie Digitalizace výuky Příjemce
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.06 Anotace: Prezentace popisuje vlastnosti, vysvětluje rozdíly mezi viry, bakteriemi. Vzdělávací oblast: Viry, bakterie, sinice.
Zkoumání a ochrana přírody
Jednobuněčné organismy s nepravým jádrem
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.05 Anotace: Prezentace vysvětlí základní rozdíly mezi jednobuněčnými a mnohobuněčnými organismy, procvičuje a opakuje učivo. Vzdělávací.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Bakterie.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Obecná biologie
Rozdělení buněk.
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
BAKTERIE.
Bakterie - nejstarší obyvatelé Země
BAKTERIE.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Co jsme již poznali.
Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy Jesenická 11, Plzeň Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_P6-001 Předmět PŘÍRODOPIS.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím.
Bakterie. Malé organismy viditelné jen pomocí mikroskopu. Jsou to jednobuněčné organismy – jejich tělo je tvořeno jen jednou buňkou. Jsou jednodušší a.
Bakterie VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_02.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Krupová NÁZEV:VY_32_INOVACE_01_Přírodopis 7. ročník TÉMA: opakování 6. ročníku I. ČÍSLO.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Bakterie Přírodopis 6. třída.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
VY_32_INOVACE_531 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_01_Organizmy lidských sídel – učební text
Vojta pouchlý Houby(fungi).
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
BUŇKA – základ všech živých organismů
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
BAKTERIE – nejstarší obyvatelé Země(po výkladu si zapiš do sešitu)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.24_Zivoni_prostredi_viry_bakterie.
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
4. Buňky.
BAKTERIE.
Základní škola, Hradec Králové
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
Transkript prezentace:

Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka

ribozomy jádro lyzozom plasmatická blána cytoplasma mitochondrie Živočišná

BAKTERIE o nejrozšířenější skupina organismů na světě o v půdě, ve vodě, v ovzduší i uvnitř a na povrchu mnohobuněčných organismů o osidlují prostředí, kde by ostatní organismy mohly přežívat jen stěží (vroucí voda v sopečných jezerech, nejvyšší vrstvy atmosféry, dokonce i ve vakuu a o teplotě °C) o studiem bakterií se zabývá bakteriologie, jejím zakladatelem je Robert Koch o velikost bakterií je velice rozmanitá - obvykle mezi desetinami a desítkami mikrometrů ( 1 mm = 1000 μm – mikrometrů) o jsou nezastupitelné ve svém významu pro koloběh látek při rozkladu mrtvé organické hmoty, jako symbiotické organismy či jako výrobní prostředek v biotechnologiích o některé bakterie způsobující choroby

V jednom gramu půdy žije asi 40 miliónů bakterií, v jednom mililitru sladké vody je jich přibližně milion.

BAKTERIE Z HLEDISKA Č LOV Ě KA  UŽITEČNÉ BAKTERIE Zvyšují úrodnost půdy - rozkládají organické látky za vzniku humusu a jednodušších látek (proces mineralizace), tím umožňují koloběh látek v přírodě Hlízkové bakterie – žijí v hlízkách na kořenech bobovitých rostlin a dodávají jim dusík z ovzduší  bobovité rostliny obsahují hodně bílkovin a po zaorání do půdy slouží jako tzv. zelené hnojivo Symbiotické baktérie ve střevě živočichů (hlavně býložravců, ale i u člověka) – pomáhají s rozkladem potravy a vyrábí vitamíny (K, B 12,..)

 UŽITKOVÉ BAKTERIE Přinášejí lidem přímý užitek. Jsou využívány ke kvašení při výrobě octa, mléčných výrobků (tvarohu, jogurtu), kyselého zelí …. Některé druhy se živí ropnými produkty - využívány při odstraňování následků ropných havárií Rozkladné baktérie se využívají v čističkách odpadních vod

 ŠKODLIVÉ BAKTERIE Hnitím znehodnocují potraviny Způsobují choroby rostlin, hub, živočichů a lidí (choroboplodné - patogenní bakterie), např. u člověka tuberkulózu (TBC), angínu, úplavici, zápal plic, zánět mozkových blan

MIKROORGANISMY Viry, baktérie a sinice Mikroorganizmy – viditelné jen pod mikroskopem, tělo = jediná buňka. VIRY nebuněčné - ožívají a rozmnožují se jen v buňkách, které napadají  paraziti - původci nemocí (např. rýma, chřipka, AIDS, neštovice) BAKTÉRIE nejjednodušší a nejrozšířenější organizmy - žijí všude rychle se rozmnožují užitečné a) rozkladné baktérie  umožňují koloběh látek v přírodě; využití člověkem – např. v čističkách vod, k čištění ropných skvrn, k výrobě bioplynu b) symbiotické – např. hlízkové baktérie (na kořenech bobovitých rostlin); ve střevě živočichů c) poskytují člověku užitek např. kvašením - výroba jogurtů, kysaného zelí škodlivé paraziti - způsobují nemoci (např. záněty, tetanus, tyfus, TBC); léčba antibiotiky SINICE „baktérie s chlorofylem“  umí fotosyntézu  prvotní zdroj kyslíku na Zemi ve vodě a ve vlhku při přemnožení - tzv. vodní květ  vylučují jedovaté látky  zákaz koupání

Závěr: 1)Popiš viry. 2)Popiš baktérie. Které druhy baktérií znáš? Může člověk využívat baktérie? Pokud ano, k čemu. Mohou baktérie člověku škodit? Pokud ano, jak. 3)Co jsou sinice? Jak se vyživují? Proč jsou sinice pro život na Zemi velmi významné? Čím mohou být nebezpečné?