Počítačová grafika Zoner Callisto geometrické tvary I. část Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
jsou složeny z jednoduchých křivek můžeme je kdykoliv na křivky převést a tvarovat jako křivku po převedení na křivky ztrácí původní vlastnosti, s výjimkou funkce Zpět Geometrické tvary
Základní geometrické tvary čtverec a obdélník kruh a elipsa mnohoúhelníky a hvězda najdeme je na základním panelu nástrojů – obr. 1 obr. 1
Vkládání geometrických tvarů čtverec a obdélník vložíme následovně klepneme na plochu zadáme parametry objektu potvrdíme obr. 2
nebo označíme v základním panelu nástrojů příslušný tvar kurzor se změní na + s tvarem vkládaného objektu zmáčkneme levé tlačítko myši a tažením vytvoříme objekt na pracovní ploše obr. 3 tlačítko CTRL – při tažení zachovává poměr stran 1:1 tlačítko SHIFT – možnost přepínání mezi režimy natahování
obr. 3
Alternativní panel nástrojů čtverec, obdélník vkládáme objekt z pravého rohu do levého vkládáme objekt ze středu k rohům možnost zkosení rohů velikost sražení
Vkládání kružnice a elipsy popis vkládání elipsy a kružnice bude souhrnný jde o dvojici tvarů, kdy jeden – kružnice, je speciálním případem druhého – elipsy rozdíl mezi kružnicí a elipsou se při manipulaci ztrácí Popis vybereme kružnici nebo elipsu zmáčkneme levé tlačítko myši v pracovní ploše a táhneme – obr. 5
obr. 5
nebo elipsu, kružnici vložíme následovně klepneme na plochu zadáme parametry objektu potvrdíme obr. 6 Obr. 6
další nabídka v alternativním panelu nástrojů nám umožňuje narýsovat oblouk nebo výseč nastavíme v alternativním panelu nástrojů Začátek a Konec zatržené okénko Oblouk značí kreslení oblouku – obr. 7 pokud chceme výseč, nezatrhneme okénko Oblouk – obr. 8 zatržením ikony – Vynulovat úhly – vytvoříme kružnici – obr. 9 Alternativní panel nástrojů
obr. 7 Oblouk obr. 7
VýsečKružnice obr. 8 obr. 9
Vkládání mnohoúhelníků a hvězdy vkládání mnohoúhelníků a hvězd je stejné jako u obdélníků a kružnic v Zoner Callisto mohou mít mnohoúhelníky počet cípů od 3 do 99 počet cípů a ostrost nastavujeme v alternativním panelu nástrojů ostrost může být až do 95 procent obr. 10
při vkládání mnohoúhelníků při Tažení podle obdélníku nebo Ze středu se nezachovává čtvercový poměr rozměrů – objekt je do dokumentu vložený deformovaný tažení ze středu zohledňuje směr tažení, držení klávesy Ctrl způsobí skok úhlu po 15°, automaticky se zachovává poměr stran v osách 1:1
obr. 10
Počítačová grafika Zoner Callisto geometrické tvary II. část
Tvarování objektů tvarování objektů provádíme pomocí tvarovacího nástroje – obr. 11 ten vyvoláme ze základního panelu nástrojů nebo poklepáním na objekt – obr. 12 nebo zmáčkneme pravé tlačítko myši a v okně vybereme Tvarování – obr. 13
obr. 11 obr. 13 Nástroje pro tvarování objektů obr. 12
Tvarovací rámec je obdélník opsaný kolem objektu je svázán s objektem – obr. 14 navzájem se doplňují s Výběrovým rámcem otáčí a tvaruje se spolu s ním bez ohledu na polohu – obr. 15
obr. 14obr. 15 Tvarovací rámecVýběrový rámec
Pro změnu objektů máme v Zoner Callisto tvarovací nástroj, který pomocí Tvarovacího rámce provádí všechny úpravy posunování objektů obr. 16 otáčení obr. 17 zvětšování obr. 18 zmenšování obr. 19 zešikmení obr. 20 perspektivu obr. 21 Tvarovací nástroj
Alternativní panel nástrojů pro tvarovací rámec
Posunování objektůOtáčení objektu obr. 16obr. 17
obr. 18obr. 19 ZvětšováníZmenšování
celkové zvětšení nebo zmenšení můžeme provést uchopením rohového bodu rámce částečné zvětšení můžeme provést uchopením středového bodu rámce, musí být aktivován mód tvarování
Zešikmení objektů obr. 20
Perspektivu objektu obr. 21 Perspektivu můžeme upravovat v alternativním panelu nástrojů pro výběrový nástroj
Deformace tvarovacího rámce tvarovacím nástrojem + SHIFT uchopíme za roh tvarovacího rámce a tahem zdeformujeme tvarovací rámec Obr. 22 Obr. 23
pokud klikneme na volbu mód tvarování, zachováme úhly rámce při tažení středového bodu, tím zůstane objektu zachován jeho charakter Obr. 24 Obr. 25
Další tvarové úpravy uchopením bodu na konci oblouku a jeho tažením můžeme změnit tvar rohů – obr. 26 uchopením a tažením koncového bodu můžeme změnit úhel výseče – obr. 27
Obr. 26
Obr. 27
Symetrické tvarování hvězd po zvolení tvarovacího nástroje v základním panelu nástrojů a ikony Tvarování cípů v Alternativním panelu nástrojů pro tvarování hvězd se zobrazí body na hvězdě tažením některého bodu změníme tvar hvězdy obr. 28, 29
Obr. 28 Alternativní panel nástrojů pro tvarování hvězd
Obr. 29
Další možnost tvarování hvězdy poklepeme na jeden uzel aktivujeme ikonu změnit na Úsečku vznikne nám nový tvar hvězdy obr. 30
poklepeme na jeden uzel hvězdy označíme jej a změníme na křivku tažením za směrnici změníme tvar cípů, který se automaticky změní na ostatních cípech obr. 31 Další možnosti tvarování
obr. 31
Převod na křivky pomocí ikony pro změnu možnosti tvarování můžeme převést každý geometrický tvar na křivku připomeneme jen to, že mnohoúhelníku, převedenému na křivky, již nelze zpětně vrátit jeho původní vlastnost, s výjimkou použití funkce o krok zpět
Použitá literatura ZONER software, a. s., Zoner Callisto 5 uživatelská příručka. Copyright © 1991–1999 Inso Chicago. Dokumentace: © 1996–2004 ZONER software, a. s. Dostupný z Autorem všech fotografií a obrázků v této prezentaci je Růžena Hynková.