DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚZEMNÍ ROZLOŽENÍ OBYVATELSTVA PRO VÝUKU ZEMĚPISU NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH
Advertisements

Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
PŘÍRODNÍ OBLASTI EVROPY
VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
AMERIKA.
Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP VK Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace.
Jižní Amerika.
REGIONY EVROPY SEVERNÍ EVROPA.
Argentina Paraguay Uruguay Chile - Andy
Brazílie a její sousedé
ANDSKÉ STÁTY Charakteristika: Oblast kolem rovníku
SRBSKO.
ARGENTINA Natálie Vašková.
USA Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Hospodářství Spíše rozvojové Brazílie Argentina Chile Venezuela Nově
Mimoevropské regiony – Jižní Amerika - Argentina Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Střední Asie VY_32_INOVACE_4.1.GE2N.10/Mč VY_32_INOVACE_2.2.NJ2.01/Ng
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 1.
KANADA Státní uspořádání: F _ _ _ _ _ _ E _ _ provincií a _ teritoria
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Téma hodiny: Argentina – základní údaje, přírodní poměry
Jižní Amerika - povrch Autor: Mgr. Marian Solčanský
Finsko (Severní Evropa)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Evropa- Západní Evropa Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
MEXIKO. Poloha Leží na severu tzv. Latinské Ameriky Pobřeží má u Indického i Tichého oceánu Sousedními státy jsou na severu USA, a s Belize a Guatemalou.
podle podobných přírodních podmínek rozdělujeme státy Jižní Ameriky do 3 oblastí: – andské země – horské lesy, výrazná výšková členitost – laplatské země.
PREZENTACE ARGENTINA PARAGUAY URUGUAY. Obecné informace Název státu: špan. República Argentina Rozloha: km² Počet obyvatel: (31.
Americké regiony Země jižního rohu VY_32_INOVACE_11_35 Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 Název materiálu VY_32_INOVACE_IV_Z2_17 AutorMgr.
Vzdělávací materiál: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
Rakousko I. základní data Mgr. Simona Steinbauerová Zeměpis cestovního ruchu Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
Jiří Korec Sexta 2008/2009. VENEZUELA Hlavní město: Caracas Rozloha: km² Nejvyšší bod: Pico Bolivar- 5007m.n.m Počet obyvatel: Hustota.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Svatoňová Pavlína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1B_05_KANADA.
Laplatské země.
USA AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_16_Z7_Skála
Vzdělávací materiál: Polsko Operační systém: Windows XP Professional
Název učiva: Amerika severní
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_Fi_I_10 Název Brazílie
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kanada NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Kanada Obr. 1 – Mapa Kanady
Vzdělávací materiál: Kanada Operační systém: Windows XP Professional
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
13. JIŽNÍ AMERIKA ANDSKÉ STÁTY VY_32_INOVACE_12_Z5
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
RUMUNSKO BULHARSKO SRBSKO MAKEDONIE.
4. d Jižní cíp.
Argentina, Paraguay, Uruguay = Laplatské státy Chile - Andy
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Bolívie
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, , Ostrava Název materiálu Argentina AutorMgr. Alena Tesařová Tematický okruhZeměpis - Regionální geografie Ameriky Ročník Druhý ročník vyššího gymnázia a sekunda víceletého gymnázia Vytvořeno Anotace Digitální učební materiál obsahuje geografickou charakteristiku Argentiny. Cílem je poskytnout a přiblížit žákům základní informace o státě, schopnost chápat látku v souvislostech. Metodický pokyn Digitální učební materiál je zpracován v programu Microsoft PowerPoint. Prezentace obsahuje učební materiál,obrázky, graf, dynamické slidy, otázky a odpovědi. K výuce je potřeba dataprojektor, notebook, atlas. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Argentina Argentinská republika (1)

Současná prezidentka Fernándezová s manželem a bývalým prezidentem Néstorem Kirchnerem (4) Státní znak (2) Státní vlajka (3)

Sousední státy Chile (5150 km dlouhá hranice) Paraguay (1880 km dlouhá hranice) Brazílie (1224 km dlouhá hranice) Bolívie (832 km dlouhá hranice) Uruguay (579 km dlouhá hranice) (5)

Vyberte hodnoty, které náleží Argentině Rozloha: b) km² c) km² a) km² Počet obyvatel: a) b) c) Měna:a) Dolarb) Bolívar c) Peso Hlavní město: Buenos Aires Úřední jazyk: Španělština Vyberte organizaci, do které Argentina NEPATŘÍ: a) OSNb) NATOc) MERCOSUR

ADMINISTRATIVA Administrativní členění: 22 provincií, 1 teritorium (Ohňová země) a 1 federální distrikt hlavního města (6) (7)

Povrch Vyhledejte na mapě: Andy (určete nejvyšší bod a výšku) Laplatská nížina Patagonská plošina Řeka Paraná řeku Uruguay ústí Rio de La Plata jezero Lago Buenos Aires Víte, že rozdíl mezi nejvyšším a nejnižším bodem Argentiny je 7064 metrů? Víte, že jezera v horách jsou ledovcového původu? (8)

Subtropické (severní část země) – horká léta a mírné, suché zimy Mírné (střed země) – horká léta s bouřkami a chladné zimy s vyšší vlhkostí na východě Subpolární (na jihu) – horká léta a chladné zimy s velkou sněhovou pokrývkou (zvláště v hornatých oblastech And) Podnebí (9)

Vegetace sever státu - Gran Chaco - subtropické lesy a křovinaté savany Andy na severu - vždyzelené lesy Andy na jihu - lesy mírného podnebného pásu Víte, že argentinské stepi se nazývají pampy? Jsou to travnaté porosty úrodných černozemí. (v řeči Quechua znamená pampa „ rovinu bez stromů“) Víte, že nejznámějším národním parkem je NP Los Glaciers? Park je součástí světového přírodního dědictví.

zdejší lesní porost (10)extenzivní pastevectví narušuje zdejší ekotop velkým problémem je odlesňování půdy stromy typické pro Gran Chaco (11) (12)(13)

HOSPODÁŘSTVÍ Světově významný producent zemědělských výrobků Zemědělství: rostl. výroba -na pampách, zaměření na obiloviny (pšenice, kukuřice), olejniny (len, slunečnice, podzemnice, sója),brambory, cukrová třtina,tabák Vyspělé je vinařství a sadařství Víte, že Argentina je světově významným producentem vína? Zaujímá 6. místo na světě. (centrem vinařské oblasti je Mendoza) Živočišná výroba- chov skotu (na maso), ovcí (pro maso i vlnu), koní. Víte, že Argentina patří k největším producentům a vývozcům hovězího masa na světě? Průmysl: potravinářský, strojírenský (automobily, lodě, letadla, vagóny, zemědělské stroje), tradiční textilní a kožedělný ; petrochemický, výroba papíru a celulózy,těžební Nerostné suroviny: Andy- zásoby rud kovů (olova, zinku,wolframu a stříbra), Patagonie – zásoby ropy a zemního plynu

DOPRAVA Hlavní železniční trasa spojuje S-J, předhůří And – dobré silniční spojení Vnitrozemská plavba-řeka Paraná Letiště-10 mezinárodních (14) (15)

OBYVATELSTVO 97% populace – přistěhovalci evropského původu (španělského, italského, německého,francouzského), 3% -mestici a Indiáni Náboženství: převládá římskokatolické Buenos Aires je hlavním městem od r Vyhledejte na mapě tato miliónová města: Buenos Aires, Córdoba, Rosario (16)

CÓRDOBA Druhé průmyslově největší centrum mnoho památek a budov z období kolonialismu. (17)

LA PLATA V letech 1952 až 1955 byla La Plata přejmenována na město Evy Perónové (španělsky: Ciudad Eva Perón). (18)

USHUAIA Detail městské zástavby leží na jižním pobřeží největšího jihoamerického ostrova, Ohňové zemi považováno za nejjižnější město na světě, jelikož leží na 54°48'57 jižní šířky základna pro výpravy do Antarktidy, důležité středisko rybolovu (19) (20)

DĚJINY před příchodem Evropanů: SZ oblast And -) kulturní národy, které obývaly sídliště podobné městům J -) sběratelé, lovci ) Inkové ) Španělé začínají pronikat do země ) vyhlášena nezávislost Argentiny občanská válka ) Juan Domingo Perón vyhrál volby (za svou popularitu vděčil i své ženě Evitě) -) politika „peronismu“ Víte, že Argentina si činí nárok na britské souostroví Falklandy (pod jménem Malvíny)? V roce1982 se je pokusila vojensky ovládnout, Británie však ostrovy uhájila.

Falklandy, území patřící Velké Británii dle průzkumů se v oblasti nachází až 60 miliard barelů ropy (21)

ÚZEMNÍ NÁROKY Víte, že si Argentina společně s Austrálii, Chile, Francii, Novým Zélandem, Norskem a Spojeným královstvím nárokují územní oblasti Antarktidy ? Politický status Antarktidy upravuje Smlouva o Antarktidě, která byla uzavřena 1. prosince 1959 ve Washingtonu a vstoupila v platnost 23. června Smlouvě o Antarktidě podléhá veškerá pevná zem jižně od 60. rovnoběžky včetně plovoucích šelfových ledovců. Nejdůležitějšími body smlouvy jsou mírová vědecká spolupráce, zákaz vojenského využití a pozastavení všech nároků na suverenitu nad jakoukoliv částí Antarktidy (na současných mapách jsou nadále vyznačovány zábory jednotlivých zemí, které byly vzneseny před rokem 1959, protože nebyly zrušeny, jen pozastaveny). (22)

OSOBNOSTI, SPORT, FILM, HUDBA, LITERATURA… SPORT Např. jmenovitě Emanuel David "Manu" Ginóbili (*1977) - celosvětově slavný basketbalista, Diego Armando Maradona (*1960) – bývalý argentinský fotbalista a bývalý trenér Argentinské fotbalové reprezentace Lionel Andrés Messi (*1987) - je považován za „Nového Maradonu“ Juan Manuel Fangio (1911 – 1995) pětinásobný Mistr světa ve formuli 1 v padesátých letech (23) (24) (25)(26)

LITERATURA Julio Cortázar ( ) byl to básník, prozaik, dramatik, esejista, novinář a překladatel Juan Gelman (*1930) je argentinský básník, novinář a překladatel. Vítěz Cervantesovy ceny v roce 2007 HUDBA Carlos Gardel (1887/1890 – 1935) – bývá mu připisován titul „Král tanga“. Ačkoliv není jasné, narodil-li se v Uruqayi nebo Francii, tak od útlého dětství vyrůstal v Argentině, a později, v roce 1923, získal také argentinské občanství. Ástor Piazzolla (1921 – 1992) – skladatel v hudebním žánru tango a hráč na bandoleon (druh knoflíkové harmoniky) (27) (28) (29) (30)

A na závěr pár slovíček ze španělštiny: Ahoj¡Hola Jak se máš ?¿Cómo estás? Dobrý denBuenos días Dobrou nocBuenas noches Já neumím španělsky Yo no hablo español

POUŽITÉ ZDROJE: 1.Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW:

POUŽITÉ ZDROJE: 14.Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW:

POUŽITÉ ZDROJE: 26.Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupné z WWW: SKOKAN, Ladislav, Milan BURSA a Jana PEŠTOVÁ. Geografické tabulky: pro střední školy : [regionální geografie]. Vyd. 2., ve Fortuně 1., upr. Praha: Fortuna, , 207 s. Maturita v kostce. ISBN BAAR, Vladimír. Hospodářský zeměpis: regionální aspekty světového hospodářství : učebnice pro obchodní akademie a jiné střední školy. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2002, 111 s. ISBN X.. KAŠPAROVSKÝ, Karel. Zeměpis II. v kostce: pro střední školy : [regionální geografie]. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 184 s. Maturita v kostce. ISBN [RED. CLP, [Red.Carlo Lauer, Milan BURSA a Jana PEŠTOVÁ. Encyklopedie Světa pro střední školy : [regionální geografie]. 1. vyd. Mnichov. Marco Polo, 2005, 207. ISBN