STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regulace vytápění Střední odborná škola Otrokovice
Advertisements

Centralizované zásobování teplem
Regulace sítí Střední odborná škola Otrokovice
Soustavy dálkového vytápění
Druhy vytápěcích soustav
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceVýroba,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 27 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 17 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 16 Anotace.
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada28 AnotaceVyučovací.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 02 Anotace.
Škola Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hustopeče, Masarykovo nám. 1 AutorIng. Ivana Bočková Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 02 AnotaceSeznámení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada15 AnotaceRozdělení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceVysvětlení.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 28 Anotace.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 27 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceElektromagnetická.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulované.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 27 Anotace.
Vytápění Ústřední vytápění. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 01 AnotaceSeznámení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 18 AnotaceÚstřední.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 18 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 18 AnotacePoužití.
Fyzikální vlastnosti dřeva VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceCharakteristika,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceMateriály.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 02 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 39 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada43 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada37 AnotaceMěření.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceFyzikální.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceZáklady.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada38 AnotaceVýuka.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceMěřítka.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada16 AnotaceHrdlové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceZpětná.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada40 AnotaceNárodní.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 02 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 11 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 12 AnotaceZákladní.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 11 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 16 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 18 AnotaceOdvod.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada43 AnotaceZemě.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 27 Anotace.
DÁLKOVÉ VYTÁPĚNÍ vypracovala: Ing
Vytápění Plynové kotelny
Vytápění Rozvody dálkového vytápění
Druhy topidel VY_32_INOVACE_18_354
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Vytápění Dálkové vytápění
Vytápění Dálkové vytápění
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Vnitřní struktura technických materiálů
Vytápění Připojení na dálkové vytápění
Parní tepelná soustava
Vytápění Rozvody potrubí
Transkript prezentace:

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ústřední a dálkové vytápění I. VY_32_INOVACE_18_351 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada18 AnotaceSeznámení s dálkovým vytápěním Klíčová slovaDálkové vytápění, energie, kotelna, teplárna, pára PředmětVytápění Autor, spoluautorLudvík Hrtánek JazykČeština Druh učebního materiáluVýklad pomocí prezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityDoplňování myšlenkové mapy Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. – 3.ročník, žáci 15 – 18 let Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana

Ústřední a dálkové vytápění Dálkové vytápění STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

Dálkové vytápění - dálkové vytápění je otopná soustava na bázi vody se značnou vzdáleností mezi místem, kde se teplo vytváří (teplárna), a místem, kde se teplo využívá (budova) - tepelná energie je produkována mimo vytápěné budovy (obvykle je vytápěno více budov současně - pokud se teplo používá i k jiným účelům, hovoříme o centrálním zásobování teplem) - velikost zdroje tepla soustavy dálkového vytápění je závislá na rozsahu zásobovaného území a množství tepla, které je potřeba dodávat STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

Dálková otopná soustava má tyto části - soustava výroby tepla (teplárna) - rozvodný systém (podzemní potrubí) - spotřebitelská soustava (individuální otopná soustava uživatele) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

1. Kotelny 2. Teplárna 3. Hlavní výměníková stanice v rozvodní síti 4. Místní výměníková stanice v budově 5. Místní výměníková stanice s výrobou teplé vody 6. Hlavní rozvodní síť 7. Zvyšovací čerpadla v budově

Význam - dálkové vytápění získává na celém světě stále větší oblibu a je možno se s ním setkat ve většině velkých měst - v teplárnách jsou spaliny před vypuštěním do ovzduší podrobeny mimořádně dokonalé úpravě (tento fakt se stal důležitým faktorem při zdokonalování kvality ovzduší ve velkých městech) - hygienický význam soustředění výroby tepla zejména v hustě obydlených městských čtvrtích spočívá ve vyřazení velkého počtu malých kotelen, které při svém provozu nadměrně znečišťují ovzduší a životní prostředí - malé kotelny znečišťují ovzduší mnohem víc než průmyslové závody - vybudováním tepláren v okrajových oblastech měst proto stále více přispívá k veřejné hygieně STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

Centralizované zásobování teplem (CZT) - zahrnuje dálkovou dodávku tepla pro vytápění, teplé užitkové vody, výrobu, technologické účely atd - soustavy CZT zahrnují jeden nebo více vzájemně propojených centrálních zdrojů o tepelném výkonu větším než 5 MW - primární rozvod je realizován dálkovým potrubím dopravujícím teplonosnou látku o vyšších parametrech a končí v úpravně parametrů - sekundární rozvod začíná v úpravně parametrů a končí u spotřebitelů – rozvod topné vody do otopných těles, rozvod TUV k zařizovacím předmětům, rozvod vody o vyšší teplotě pro výrobní a technologické účely - tepelné sítě dálkového vytápění se vedou k místům spotřeby nejkratší trasou - rozloha zásobované lokality teplem může být i několik km - podle hustoty zástavby, členitosti terénu a potřeby zásobování teplem se provádějí tepelné sítě s různými způsoby vedení, propojení a počty zdrojů tepla STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

- teplo se tradičně vyrábí v teplárnách, kde se spaluje fosilní palivo (uhlí, olej atd.) nebo alternativní paliva (sláma, dřevěné piliny atd.) - menší počet tepláren má solární systémy - z teplárny se teplo rozvádí přenosovým potrubím do výměníkových stanic - teplo se obvykle dopravuje mezi teplárnou a výměníkovou stanicí při teplotě otopné kapaliny až 120°C - ve výměníkové stanici se obvykle tato teplota sníží na 90°C, teplo se potom přenáší rozvodným systémem (potrubím) k uživateli STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

Podle druhu teplonosné látky se rozlišují u dálkového vytápění: 1)rozvody parní 2)rozvody horkovodní (v primární síti) a teplovodní (v sekundární síti). Soustavy mohou být podle počtu potrubí jednotrubkové, dvoutrubkové nebo třítrubkové. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

Jednotrubkové -dopravují teplonosnou látku pouze na místo spotřeby Dvoutrubkové -slouží pro dopravu topné vody do místa spotřeby a vratné zpět ke zdroji ohřátí Třítrubkové -liší se od dvoutrubkových tím, že v každé trubce z topného potrubí se dopravuje teplonosná látka jiných parametrů -třítrubkové sítě, stejně jako jednotrubkové se vyskytují výjimečně. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

Regulace tepelných sítí - pod pojmem regulace tepelných sítí se rozumí opatření, které slouží k ovládání tepelné spotřeby, která mají vytvořit vhodné provozní podmínky pro zásobování z centrálních zdrojů tepla - potřeba tepla dodávaného z tepelné sítě spotřebiteli závisí na mnoha okolnostech, např. na teplotě venkovního vzduchu, na druhu a pracovním rytmu technologických zařízení a dalších jiných činitelích -aby byla zajištěna jakostní dodávka tepla při dodržení technických a ekonomických podmínek, musí se provést různé regulační zásahy odpovídající proměnlivým požadavkům odběru, resp. množství dodávky tepla z tepelné sítě - hlavním cílem regulace je ušetřit množství tepla a tím i paliva STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

Rozlišuje se několik způsobů regulace, a to podle: 1) Úpravy parametrů nebo množství topného média a) Kvalitativní - spočívá v úpravě teploty a tlaku teplonosné látky b) Kvantitativní - upravuje se množství dodávané teplonosné látky 2) Závislosti vytápěcí soustavy na zdroji tepla a) Přímá - soustava se reguluje přímo ve zdroji tepla b) Nepřímá - teplota vody ve vytápěcí soustavě se reguluje odděleně od zdroje tepla 3) Teploty vzduchu, podle které regulační zařízení pracuje a) Podle venkovní teploty vzduchu - ekvitermní regulace b) Podle vnitřní teploty - ve vytápěných místnostech STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

Teplonosné látky 1) Pára - pro dálkové vytápění se v potrubí primárního okruhu (od zdroje tepla do předávací stanice) používá pára, ale její využití je vázáno na její tlak - pro dálkovou dopravu tepla se používá vysokotlaká pára (její tlak se pohybuje podle místních podmínek a potřeby nejčastěji od 0,6MPa do 1,5MPa v závodních soustavách i více) 2) Voda - v primárním okruhu dálkového vytápění se používá horká voda, jejíž teplota je vyšší než 1100C - aby mohla mít voda vyšší teplotu než 1000C, musí být v uzavřeném systému pod tlakem - tepelné spády u horké vody se pohybují v rozmezích 115/70 až 150/70, tedy přívodní teplota od 115°C do 150°C a vratná většinou okolo 70°C STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

Předávací stanice - tvoří spojovací článek mezi tepelnou sítí a odběratelskou soustavou - jejich hlavním úkolem je propustit z tepelné sítě do připojené soustavy požadované množství tepla, současně ho změřit, a při tom upravit parametry teplonosné látky na hodnoty technicky vhodné, bezpečnostně a hygienicky přípustné pro použití v odběratelské soustavě STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

Otázky k opakování 1) Pokuste se krátce definovat pojem dálkové vytápění. 2) Jaký je jeho kladný význam? 3) Uveďte alespoň 2 příklady možností regulace dálkového vytápění. 4) Co znamená pojem předávací stanice? 5) Uveďte alespoň 1 druh teplonosné látky využívané při dálkovém vytápění. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje

Zdroje Dufka, J.: Vytápění pro 3.ročník učebního oboru instalatér. Praha: Sobotáles, ISBN: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje