Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.1526 Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno: 10. 3.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Právo za absolutismu Periodizace:
Advertisements

Reformy Marie Terezie a Josefa II.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Osvícenský absolutismus Marie Terezie a Josefa II.
Základní typy monarchií
České země za třicetileté války
Marie Terezie, Josef II. 4. ročník
VLÁDA MARIE TEREZIE A JOSEFA II.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Marie Terezie, Josef II. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Číslo v digitálním archivu školy
Registrační číslo projektu:
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
Marie Terezie.
MARIE TEREZIE (vládla 1740 – 1780).
Marie Terezie.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMarie Terezie a Josef II. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje dobu.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Osvícenství.
Marie Terezie Mgr. Štěpán Rubíček.
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
SITUACE: Jste panovníkem habsburské monarchie v roce Právě jste přišli ve válce s Pruskem o Slezsko. Vaše země se nachází ve stavu chaosu a nemáte.
Marie Terezie
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
MARIE TEREZIE JOSEF II..
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Reformy Marie Terezie Valentýna Martínková.
Marie Terezie Pragmatická sankce Karel VI. 1713
Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii
MARIE TEREZIE domácí politika
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.VL1 Vytvořeno:
OSVÍCENECKÉ REFORMY A PROMĚNY RAKOUSKO-UHERSKO VS. RUSKO MARIE TEREZIE, JOSEF II. VS. PETR I. VELIKÝ, KATEŘINA II. VELIKÁ.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 8.ročník III
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_30_ČS TEMA: Osvícenství ČÍSLO.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.VL2 Vytvořeno:
VY_32_INOVACE_Lul_I_04 Marie Terezie Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
České země za Marie Terezie Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3604_ České_ země_ za_ Marie_Terezie Autor:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno: Karin Šubrtová.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_29_Marie_Terezie_ad2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Autor: Mgr.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.PR7 Vytvořeno:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
HABSBURSKÁ MONARCHIE v 17. a 18. století. HABSBURSKÁ MONARCHIE v 17. a 18. století.
MARIE TEREZIE (1740 – 1780) s. 38 s. 38.
České země v období osvícenského absolutismu
Druh učebního materiálu
Marie Terezie.
České země po nástupu Habsburků
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Marie Terezie a Josef II.
Marie Terezie a Josef II.
Habsburská monarchie a české země v 18. století
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, Lidé a čas. Název.
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis ročník
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 15
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
Marie Terezie a Josef II.
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS
VY_32_INOVACE_Roz_III_12 Významní Habsburkové
Marie Terezie „Císařovna Marie Terezie“ „Matka dvou císařů“
Nové typy monarchií 18. – 19. stol..
Dějiny ČR Marie Terezie - osvícená panovnice
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Transkript prezentace:

Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno: Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Vzdělávací obor:Vlastivěda Tematický okruh:České dějiny – Marie Terezie Určeno pro:4. ročník Anotace: Výukový materiál seznamuje žáky s osobností Marie Terezie a s jejími reformami. Metodický pokyn: Materiál je vhodný pro frontální výuku a na závěr pro práci jednotlivců, dvojic, či skupiny. Pro úplné využití materiálu je nutné připojení k internetu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Lehká.

 nástup Marie Terezie na habsburský trůn - díky pragmatické sankci  Říše - rakouské, české, uherské, italské země + jižní Nizozemí  Slezské války => ztráta Slezska a Kladska  Spravování země - dvorské úřady + moc šlecht. stavovských sněmů  Císařovna Císařovna

Reformy  Osvícenské reformy Marie Terezie – cílem bylo posílit stát, hospodářství, centralizace, germanizace, armádu.  Centralizace + místo šlechticů spravují jednotlivé země císařští úředníci podřízení panovnici.  Povinná školní docházka  Nový robotní řád  Zrušení jezuitského řádu  Císařovna s rodinou Císařovna s rodinou

Správní reformy  Společné úřady, kromě Uher.  Byla zrušena definitivně česká samostatnost,zřízením Česko-rakouské kanceláře, v úřadech profesionální úředníci.  Omezeny pravomoci stavovských zemských sněmů.  Soudní dvůr - zákaz mučení poddaných.  Správní reformy Správní reformy

Vojenská reforma  Odvody mladých mužů (na mnoho let, někdy celý život)  Jednotný výcvik, uniformy, výzbroj = růst nákladů  Povinná vojna Povinná vojna

Hospodářské reformy  Podpora podnikání – textilní manufaktury – a ochrana před zahraniční konkurencí.  Jednotná měna – tolarová a zlatková (1 tolar = 2 zlaté), první papírové peníze (bankocetle).  Sjednoceny míry a váhy.  Celní unie = zrychlen pohyb zboží (kromě Uher).  Soupis půdy a obyvatel  Urbariální patent = upraveno a zlepšeno postavení poddaných proti zvůli šlechty.  Grešle Grešle  Replika dukátu 1 Replika dukátu 1  Replika dukátu 2 Replika dukátu 2

Robotní patent  Robotní patent zmírnil robotu - na tři dny v týdnu.  Část vrchnostenské půdy byla rozdělena za poplatek mezi rolníky.  Zlepšilo se obdělávání půdy (pluh), používání brambor (proč brambory? Protože k nám došly z Ameriky přes Braniborsko!).  Jak roste počet obyvatel (245 nových vesnic v Čechách !) = více daní = větší bohatství státu.  Robota = těžká práce Robota = těžká práce

Školská reforma  1774 školský řád– vliv osvícenství + Komenský = povinná šestiletá docházka.  Školy triviální na venkově,  školy hlavní ve městech,  školy normální (výuka pedagogů),  místo latiny se učí německy.  Škola tehdy Škola tehdy  Škola dnes Škola dnes

Opakování  Jak se dostala na trůn Marie Terezie jako žena?  Jaké reformy zavedla Marie Terezie?  Kterou reformu ty osobně považuješ za nejdůležitější a proč? (Žáci diskutují nad svými názory.)

Opakování  Jak se dostala na trůn Marie Terezie jako žena? Díky pragmatické sankci  Jaké reformy zavedla Marie Terezie? Školská reforma, hospodářské reformy, robotní patent, vojenská reforma, správní reformy  Kterou reformu ty osobně považuješ za nejdůležitější a proč? (Žáci diskutují nad svými názory.)