Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno: Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Vzdělávací obor:Vlastivěda Tematický okruh:České dějiny – Marie Terezie Určeno pro:4. ročník Anotace: Výukový materiál seznamuje žáky s osobností Marie Terezie a s jejími reformami. Metodický pokyn: Materiál je vhodný pro frontální výuku a na závěr pro práci jednotlivců, dvojic, či skupiny. Pro úplné využití materiálu je nutné připojení k internetu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Lehká.
nástup Marie Terezie na habsburský trůn - díky pragmatické sankci Říše - rakouské, české, uherské, italské země + jižní Nizozemí Slezské války => ztráta Slezska a Kladska Spravování země - dvorské úřady + moc šlecht. stavovských sněmů Císařovna Císařovna
Reformy Osvícenské reformy Marie Terezie – cílem bylo posílit stát, hospodářství, centralizace, germanizace, armádu. Centralizace + místo šlechticů spravují jednotlivé země císařští úředníci podřízení panovnici. Povinná školní docházka Nový robotní řád Zrušení jezuitského řádu Císařovna s rodinou Císařovna s rodinou
Správní reformy Společné úřady, kromě Uher. Byla zrušena definitivně česká samostatnost,zřízením Česko-rakouské kanceláře, v úřadech profesionální úředníci. Omezeny pravomoci stavovských zemských sněmů. Soudní dvůr - zákaz mučení poddaných. Správní reformy Správní reformy
Vojenská reforma Odvody mladých mužů (na mnoho let, někdy celý život) Jednotný výcvik, uniformy, výzbroj = růst nákladů Povinná vojna Povinná vojna
Hospodářské reformy Podpora podnikání – textilní manufaktury – a ochrana před zahraniční konkurencí. Jednotná měna – tolarová a zlatková (1 tolar = 2 zlaté), první papírové peníze (bankocetle). Sjednoceny míry a váhy. Celní unie = zrychlen pohyb zboží (kromě Uher). Soupis půdy a obyvatel Urbariální patent = upraveno a zlepšeno postavení poddaných proti zvůli šlechty. Grešle Grešle Replika dukátu 1 Replika dukátu 1 Replika dukátu 2 Replika dukátu 2
Robotní patent Robotní patent zmírnil robotu - na tři dny v týdnu. Část vrchnostenské půdy byla rozdělena za poplatek mezi rolníky. Zlepšilo se obdělávání půdy (pluh), používání brambor (proč brambory? Protože k nám došly z Ameriky přes Braniborsko!). Jak roste počet obyvatel (245 nových vesnic v Čechách !) = více daní = větší bohatství státu. Robota = těžká práce Robota = těžká práce
Školská reforma 1774 školský řád– vliv osvícenství + Komenský = povinná šestiletá docházka. Školy triviální na venkově, školy hlavní ve městech, školy normální (výuka pedagogů), místo latiny se učí německy. Škola tehdy Škola tehdy Škola dnes Škola dnes
Opakování Jak se dostala na trůn Marie Terezie jako žena? Jaké reformy zavedla Marie Terezie? Kterou reformu ty osobně považuješ za nejdůležitější a proč? (Žáci diskutují nad svými názory.)
Opakování Jak se dostala na trůn Marie Terezie jako žena? Díky pragmatické sankci Jaké reformy zavedla Marie Terezie? Školská reforma, hospodářské reformy, robotní patent, vojenská reforma, správní reformy Kterou reformu ty osobně považuješ za nejdůležitější a proč? (Žáci diskutují nad svými názory.)