Frazeologie Bez práce nejsou koláče Bojovat s větrnými mlýny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Advertisements

K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Nauka o slovní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_249_ČJ7 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Význam slov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_15_Slovní.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ rčení a přísloví Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Pojem přeměna obchodní společnosti
Název prezentace (DUMu)
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Téma: Předmět a příslovečné určení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Doplněk (verbální atribut)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Filozofické disciplíny
SLOVNÍ DRUHY. SLOVNÍ DRUHY Přehled slovních druhů: Slova ohebná: Skloňují se: 1. Podstatná jména 2. Přídavná jména 3. Zájmena 4. Číslovky Časují se:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_06
AUTOR: Kateřina Křížová
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Životní cyklus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Větné členy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Věta se skládá ze slov Název školy
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Věta se skládá ze slov Název školy
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Frazeologie Bez práce nejsou koláče Bojovat s větrnými mlýny. Kdo dřív přijde, ten dřív mele.

Frazeologismus, frazém = ustálené víceslovné pojmenování s přeneseným významem Frazeologie = nauka zabývající se zkoumáním frazémů

Hlavní rysy frazémů: Ustálenost Celistvost (význam frazému nelze odvodit z dílčích složek) Obrazná pojmenování Expresivnost (citovost) Slohová příznakovost (použitelnost jen v některé oblasti sdělování)

Nežádoucí jsou frazémy například v odborném stylu Posuďte jejich vhodnost v lékařské zprávě: „operace byla provedena lehce patkou...“

Členění frazémů: 1) Přirovnání 2) Rčení 3) Pořekadla 4) Přísloví 5) Pranostiky

1) Přirovnání - dvojčlenné vyjádření - většinou se spojkami jak, jako, než Např. jako slon v porcelánu jako pára nad hrncem

2) Rčení - obrazné slovní spojení -často založené na slovese Např. vzít do zaječích být na koni

3) Pořekadla - mívají stálou větnou podobu, často veršovanou - vyjadřují určitou lidskou zkušenost Např. Bez peněz do hospody nelez. My o voze, on o koze. Práce kvapná málo platná.

4) Přísloví - krátké větné průpovědi s mravním, etickým ponaučením Např. Kdo pozdě chodí, sám sobě škodí. Nechval dne před večerem. Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne.

5) Pranostiky - vyjadřují předpovědi týkající se počasí a prací v přírodě - dny se neoznačují číslovkou, ale jménem světce Např. Svatá Markéta hodila srp do žita. Bartoloměj svatý léto nenavrátí.

Vedle frazémů, které jsou většinou lidového původu, se objevují i tzv Vedle frazémů, které jsou většinou lidového původu, se objevují i tzv. kulturní frazémy.

Kulturní frazémy: - antického, mýtického původu např. Achillova pata, Paridovo jablko

- biblického, křesťanského původu např. milosrdný samaritán, nevěřící Tomáš - historicko-kulturní frazémy, váží se k určité historické události kostky jsou vrženy, to je Waterloo

Někdy se mluví o tzv. okřídlených slovech - váží se k dané situaci, výroky historických osob - často si uchovávají původní znění Např. Veni, vidi, vici. Hic sunt leones.

Frazémy cizojazyčného původu faux pas (společenské nedopatření, „trapas“) ex post (po skončení) alter ego (druhé já)

Užití frazémů: Krátkým výstižným frazémem se leckdy vyjádří více než dlouhými větami. Vhodně užité frazémy činí projev zajímavější, pestřejší, stylově vyšší. Vnášejí do projevu vtip, žertovný tón, často moment překvapení Zásadně používáme jen ty frazémy, kterým dobře rozumíme.

Při užívání frazémů musíme brát zřetel i na příjemce. Neporozumí-li frazému, může dojít ke špatnému chápání. Užití málo známých frazémů může vyvolat pocit méněcennosti, dojem, že se autor projevu povyšuje.

Cvičení: 1) K uvedeným slovům doplňte vhodná přídavná jména odvozená od osobního jména, abyste dostali ustálená slovní spojení: ............... meč ............... léta ............... vítězství ............... vejce

Řešení: Damoklův meč = stále hrozící nebezpečí Kristova léta = 33 let (věk, v němž byl Kristus ukřižován) Pyrrhovo vítězství = draze zaplacené vítězství Kolumbovo vejce = těžký problém vtipně, jednoduše rozřešený

2) Která pojmenování zvířat se často objevují v ustálených spojeních 2) Která pojmenování zvířat se často objevují v ustálených spojeních? Doložte na příkladech. Řešení: Pes Kočka Kůň Zajíc

3) Vyjádřete pomocí rčení nebo přirovnání, že je někdo pasivní. Řešení: Kam ho ráno postavíš, tam ho večer najdeš Neslaný nemastný Je mu všechno putna Je jako spící panna Sedí jako buchta

Zdroje: Čechová, Kraus, Svobodová, Styblík: Český jazyk pro 3. ročník SOŠ, SPN Praha 2002 Čechová, Oliva, Nejedlý: Hrátky s češtinou, SPN Praha 2007 www.kurim.cz/foto/lupic.gif www.cgi.di.uoa.gr/~tliv/achilles.gif www.altculture.org/ccult/Image13.gif www.nd.blog.cz/l/lololo.blog.cz/obrazky/30946572.jpg www.blog.pucp.edu.pe/media/144/20060317-ptolemy_map.jpg