NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_02_PR_VZNIK A VÝVIN NOVÉHO JEDINCE.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.34_Prvni_pomoc_zlomeniny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
TĚHOTENSTVÍ Porod. ANOTACE Prezentace je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Navazuje na látku :pohlavní soustava.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Karolina Pátková Název : VY_32_INOVACE_7C_12_Téma_Člověk_a_zdraví.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice AUTOR:Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV:VY_32_INOVACE_16_Od miminka po dědu TÉMA:
Člověk a zdraví Výchova ke zdraví Zuby VY_32_INOVACE_15 Sada 8 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval: Mgr. Petřík.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá Autor: Mgr. Vilkusová Anna Název: VY_32_INOVACE_15_Hygiena Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_02_14_ZIMA TÉMA: ZIMA ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky puberty klíčová slova : prepuberta, puberta, postpuberta autor: Kamila.
Autor: Mgr.Lenka Preisová
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Proměny člověka v průběhu života
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_16_SLUCH
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývojová stádia člověka 5. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR:Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_02_27_ VOLNĚ ŽIJÍCÍ ŽIVOČICHOVÉ.
Občanská výchova – 7. ročník, Životní cyklus, etapy vývoje
Postnatální období–předškolní věk
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Autor: Mgr . Iveta Váňová
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_27_VESMÍR TÉMA:VESMÍR
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lenka.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.21_Etapy_lidskeho_zivota.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_52_INOVACE_31_ Slunce ČLOVĚK A JEHO SVĚT 5. ročník
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Literatura: Machová, J. Biologie člověka pro učitele
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_113_PR4 Předmět: Přírodověda.
Zvířata v lese –test plazi 2 autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Autor: Kouglová Rita Název : VY_32_INOVACE 14C_13 Téma -Úraz a nemoc
Předškolní, školní období a dospívání
DUM_003/ ČLOVĚK A JEHO SVĚT/ ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA/ VYDMUCHOV/ŠŤÁSTKOVÁ/ 2012 Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace.
Životní cyklus.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Prezentace – výklad učiva
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Střední škola, Základní škola a Mateřská škola Karviná Etapy lidského života Mgr. Růžena Blechová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_24_SUBTROPICKÝ PODNEBNÝ PÁS.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Pracovní výchova – dívky 9.tř. Prezentace č. 18
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_25_TROPICKÝ PODNEBNÝ PÁS TÉMA:TROPICKÝ.
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_06
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
VY_32_INOVACE_03_ Písemné sčítání a odčítání do 1000
Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová
Adolescence Řeháková,Hájíčková.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE TÉMA: POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

ANOTACE  Materiál slouží k výkladu o postnatálním vývoji lidského jedince.  Je pouhým shrnutím a bližším vysvětlením jednotlivých fází lidského života. Není nutné probírat podrobně, spíše doporučuji rozvinout debatu o jednotlivých fázích.

CITACE  kliparty Microsoft Office

ZDROJE  Přírodověda Učebnice pro 5. ročník - Člověk a jeho svět. 3. vyd. Praha: NOVÁ ŠKOLA, ISBN

Lidské tělo POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE

 vývoj jedince probíhající po porodu  nejdelší část vývoje jedince  rozdělena do 12 období

NOVOROZENEC

 0 – 28 dní  dochází k adaptaci na prostředí  věda zabývající se novorozenci se nazývá neonatologie  základní reflexy: dýchání, sací, polykací, uchopovací, lekavost, plačtivost….

KOJENEC

 29 dní – 1 rok  velký pokrok ve vývoji  otáčí, zvedá a vzpřimuje hlavičku  uchopuje předměty, vnímá okolí  přetáčí se ze strany na stranu  samostatně sedí  leze po čtyřech, staví se na nohy, chodí  žvatlá

BATOLE

 1 – 3 roky  neohrabané pohyby – batolí se  začíná lézt, chodit, mluvit  rozeznává blízké osoby  rozeznává tvary, obrázky, hračky….  uvědomuje si užití některých předmětů – lžíce….  rozbíhá se vývoj řeči

PŘEDŠKOLNÍ VĚK

 3 – 6 let  dítě touží po dětském kolektivu  hlavní činností je hra  období prvního vzdoru  začíná výměna mléčného chrupu za chrup trvalý

MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK

 6 – 12 let (některé zdroje uvádějí pouze do 10 let)  začínají se prořezávat trvalé zuby  dítě začíná chodit do školy  zvyká si na povinnosti  musí se více soustředit  období první vytáhlosti a dále následuje období pomalého růstu a vývoje

STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK

 12 – 15 let  jedinec je ovlivněn pubertou  urychluje se růst  začínají se vyvíjet druhotné pohlavní znaky (růst ochlupení, u dívek rostou prsa, začíná menstruace, u chlapců vývoj spermatu)  začíná činnost pohlavních žláz

ADOLESCENCE

 dorostové období  15 – 18 let (některé zdroje uvádějí do 20 až 22 let)  přechod mezi dětstvím a dospělostí  zpomalení růstu a jeho pozdější zastavení  dosažení pohlavní dospělosti  rizikové období – adolescenti hledají svoji identitu  u chlapců mohutní svalstvo, zvyšuje se tělesná výkonnost a zdatnost

DOSPĚLOST

 18 – 30 let  zralost organismu  jedinec se stal mužem nebo ženou

ZRALOST

 30 – 45 let

STŘEDNÍ VĚK

 45 – 60 let

STÁŘÍ

 60 – 75 let  oslabení imunitního systému (častější nemoci)  obvykle nespavost, únava  oslabení smyslů (hůře vidí a slyší)

VYSOKÉ STÁŘÍ

 nad 75 let

KMETSKÝ VĚK

 nad 90 let

ZDROJE 