MYTOLOGIE POHÁDKY ANEKDOTY PŘÍSLOVÍ Handlová Kamila Chudlařská Lucie Nováková Dagmar Obruba Tomáš Rabiňák Vít.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
SVĚTOVÉ LIDOVÉ POHÁDKY PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_01_Počátky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
VY_32_INOVACE_Lul_I_09 Poslední Přemyslovci I. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Mgr.Jana Flesarová ZŠ Záhumení Rožnov pod Radhoštěm VY_52_INOVACE_ČLAJS_JF_14 VLÁDA PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ Vlastivěda pro 4.třídu Vzdělávací oblast Člověk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.7 Pověst Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
Rozbor tematické písně k jarnímu období
Mýty a pověsti Tematická oblast
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VY_32_INOVACE_Lul_II_09 Malá pevnost- Vnitřní pracovní komanda
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
BOŽENA NĚMCOVÁ.
VY_32_INOVACE_Fi_II_07 Název Centrální Asie
El Monasterio construido encima de un volcán
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Huslenky V obci se nachází evangelický kotel, který byl nedávno rekonstruován a je postavem i ve skanzenu v Rožnově. Historie obce začíná v roce 1949.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Vyjmenovaná slova po M - homonyma
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Naše nejstarší dějiny v pověstech
CHARAKTERISTICKÉ RYSY Mgr. Michal Oblouk
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Žít svůj život naplno.
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Děti odsouzených rodičů
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Nový vývoj Řecka.
České země po husitských válkách
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Biblické verše....
EGEJSKÁ OBLAST.
Vláda prvních Habsburků
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ POSLEDNÍ PŘEMYSLOVCI.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
STAROVĚKÉ ŘECKO.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK U NÁS
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Knihtisk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Transkript prezentace:

MYTOLOGIE POHÁDKY ANEKDOTY PŘÍSLOVÍ Handlová Kamila Chudlařská Lucie Nováková Dagmar Obruba Tomáš Rabiňák Vít

„KAŽDÝ PLÁČ MÁ SVŮJ SMÍCH.“ UZBECKÉ PŘÍSLOVÍ

Střední asie 500 let b.c.

Střední asie 1706

Střední asie 1892

Střední asie současnost

Hlavní formy lidové tvorby Do pol. 19. stol. – převládaly písně, pohádky, hrdinské eposy, bajky Dastany - ústní tradice, sepsána do knih při poslechu pěvců z různých národů – mají mnoho variant např. Alpamyš (uzbecká, kazachská, karakalpaksá, tatarská a altajská varianta) – pěvci si jisté pasáže vymýšleli Zápis dastanů prováděli ruští badatelé

Legendy údolí Jeti-Oguz 1. Údolí sedmi volů 2. Sedm krvavých skal 3. Zlomené srdce

1. Údolí sedmi volů Zlý a chamtivý chán Krádež manželky sousedovi Žádost o vrácení Zvrhlá rada Hostina Vražda Spravedlivý trest

2. Sedm krvavých skal Bohatý chán má sedm synů Zestárne Dělí bohatství, 7 telat se zatoulá Chán umírá, vrátí se 7 býků Boje synů o stádo Řešení moudrého staříka – čaroděje

3. Zlomené srdce Bohatý ukrutný chán, 75 let, mnoho žen Vyjede na lov, spatří krásnou dívku Po návratu pro ni pošle své muže Dívka je z chudé rodiny, zasnoubena se svou láskou od dětství Útěk do hor za úkrytem Mladík zabit, dívka unesena Dívce žalem pukne srdce

MYTOLOGIE TURKICKÝCH NÁRODŮ

Turkická mytologie OBECNĚ ◦ na území Střední Asie íránské kmeny ◦ Od 4. do 6. století – turkizace ◦ V 9. století – Oghuzové ◦ Kmeny neoguzského původu (Mongolové)

Legenda o Timurovi nejstarší nalezení meteoritu ze železné rudy lepší vlastnosti než bronz kovář - výroba meče temir = železo

Legenda o Oghuz Khanovi Syn chána Qara (vůdce turkických kmenů) Za 40 dní – dospělý Zabití draka – hrdina Žárlivost – snaha zabít Oghuze Oghuz se stane chánem 3 synové – Gun, Ay, Yldiz 3 synové – Gok, Dag, Deniz Snaha ovládnout 4 kouty planety Boj na západě u Volhy - vítězství

Afrasiab Mýtický král a hrdina z Turanu

Afrasiab 2 možná pojetí ◦ Podle „Knihy králů“  král Turanu a hlavní nepřítel íránských kmenů  Nejvýraznější panovník, válečník, schopný generál, obdařen magickou lstivostí pro zničení íránské civilizace ◦ Podle střední Persie a islámských zdrojů  Potomek íránského krále Fereyduna  „zlý muž“  Žil v podzemní pevnosti z kovu zvané Hanakana

Manas Kyrgyzský hrdina, mytologie jednoho národa se „točí“ kolem této postavy Cca 0,5 mil. veršů – nepřeložen do žádného evropského jazyka Stál u zrodu kyrgyzské literatury – 1995 oslavy tisíciletého výročí eposu Epos má 3 části: ◦ Život samotného Manase ◦ Činy jeho syna Semeteje ◦ Činy jeho vnuka Sejteka

Manas Vychází z historických událostí – boje mezi Kyrgyzy a Čínou Děj eposu se vztahuje k 9. století – povodí Jeniseje (původní domovina kyrgyzských kmenů – byli odtud vytlačeni Čingischánem do dnešního prostoru Ťan- Šanu ve 13. stol.) Kapitoly eposu se liší podle kraje nebo pěvců – nejznámější část pochod na Bejdžin

Manas

Děti parohaté sobí máti Řeka Enesaj (dnes Jenisej) – jedno plemeno Kyrgyzů Neustálé boje Přežilo děvčátko a chlapec Zachránila je Parohatá sobí máti Usadili se u jezera Issyk-kul Prvorozený syn Bugubaj → rod Bugovců Velká úcta k sobům → sobí parohy na jurtách

Děti parohaté sobí máti Nadutí synové – parohy na hrob svého otce Téměř všichni lovili v lesích bílé soby Nyní na hrobě předků sobí parohy = mimořádná úcta k památce zesnulých Sobi vymizeli Parohatá sobí máti se urazila a na lidi zanevřela - odešla

Zvířata ◦ Vlk:  symbol cti  „matka“ všech lidí - Asena ◦ Kůň:  část člověka – splynutí v koňském sedle ◦ Drak:  také jako had nebo liška  symbol moci a síly  symbolizuje boha Tendri, ale sám není uctíván jako bůh

Asena Mytická vlčice Zachrání chlapce – jediný přežil bitvu On vlčici oplodní 10 polovlků, pololidí Vůdce – Ashina – zakládá klan Vládne Göktürkům a turkickým kočovným říším

Analogie SA x Řecko Dastany byly písmem zaznamenány až v posledních dvou stoletích – dlouhodobá ústní tradice – prokládány i prózou + rým Hrdinové SA jsou genealogicky uspořádaní – vypráví o synech, vnucích i pravnudích určitého hrdiny Zpěváci a skladatelé – díky nim se zachovali jednotlivé verše (u Řeků Aoidos, u Kyrgyzů Akyn)

Analogie SA x Řecko Zrození hrdiny – předpověď ve snu, zdůraznění, že rodiče byli dlouho bezdětní Vlastnosti hrdinů – Odysseus má lidské vlastnosti bez nadpřirozenosti X Manas, Alpamyš se podobá více Achillovi Popisování dětství hrdinů – vychováván u pastýřů Dospělost – dobyvatel či král, poslední pochod umírá Celkové vyjadřování – v dastanech prostější

Pohádky Velká podobnost Poušť, step, hory, obrovská stáda dobytka, koní, ovcí a velbloudů, chudé jurty, ale i bohaté paláce vládců – chánů, sultánů a bohatých bájů, džigitů Kouzelné, strašidelné, chytré a čtverácké Velepohádky – např. Er-Tostik Pohádkáři z povolání

Pohádky Kouzelné pohádky - podobnost hlavně s ruskými pohádkami – např. Er-Tostik a Pohádka o sedmi Simeonech, O vlčí nevěstě a Jdi tam, nevím, kam, přines to, nevím co Podobnost s českými - O zlatohlávkovi a stříbrohlávce a O mluvícím ptáku, živé vodě a třech jabloních, O Kadyrovi a Tři zlaté vlasy děda Vševěda

Pohádky Vzájemné ovlivňování s pohádkami jiných národů ALE všechny pohádkové podobnosti nemusí plynout ze vzájemného ovlivňování a přejímání – např.: lidská smrt nebo duše je skryta mimo tělo, které je proto nesmrtelné, vznikla nezávisle na různých místech zeměkoule

Pohádky Strašidelné pohádky – nadpřirozené bytosti (např. žalmauyz), netvoři a lidožrouti Chytré pohádky - přemýšliví aksakalové i mladí džigitové, důmysl vítězí nad bohatýrskou silou Čtverácké pohádky - hlavním představitelem v Kazachstánu Aldar-Kose, u jiných turkotatarských národů Nasreddin

Pohádky Poklady lidové moudrosti Barvitý obraz života v minulosti, života kočovných pastevců Odlišné mravy – např. mnohoženství

Kouzelná Tykev – pohádky z dálného východu

RČENÍ, PŘÍSLOVÍ „ Nebuď motykou – všechno k sobě. Buď pilou – jednou ke mně, jednou k Tobě.“ (tádžické přísloví)

RČENÍ, PŘÍSLOVÍ „ Půjčeným penězům se pokloň až po pás a řekni: „Sbohem.“ (uzbecké přísloví)

RČENÍ, PŘÍSLOVÍ „Už je po ní, po svini, ale „chro- chro“, „chro-chro“ – to nám ještě v uších zní.“ (turkmenské přísloví)

RČENÍ, PŘÍSLOVÍ „Sedmkrát upadneš, osmkrát vstaň.“ (kyrgyzské přísloví)

ANEKDOTY Postava rozpustilého šprýmaře a mudrce, chytrák a hlupák zároveň – Hodža Nasredin, má několik tváří – analogie „švejkovské tuposti“ Kniha: „Tucet tváří Nasredinových“ (1990)