Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem
Základní informace o DV Definice DV (v zákoně č. 179/2006 Sb.) - Další vzdělávání je veškeré vzdělávání, které není počátečním Základní typy DV - Profesní (vč. rekvalifikací, směřující k NSK a normativního vzdělávání) - Občanské - Zájmové
CELOŽIVOTNÍ UČENÍ (VZDĚLÁVÁNÍ) POČÁTEČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (zejm. vzdělávání dětí a mládeže) DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH vč. VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH VE ŠKOLÁCH ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ VE ŠKOLÁCH SOUKROMÉ VZDĚLÁVACÍ INSTITUCE + PODNIKY
DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ OBČANSKÉ ZÁJMOVÉ (DALŠÍ) PROFESNÍ KVALIFIKAČNÍ REKVALIFIKAČNÍ NORMATIVNÍ
Efektivita vzdělávacího systému A – úplná shoda B – částečná shoda C – dílčí neshoda D – hrubá neshodaB ACD MÍRA NESHODY: 36 % u vyučených a 27 % u maturantů MÍRA SHODY: 50 % u vyučených a 40 % u maturantů
Strategie celoživotního učení ČR + Implementace
Opatření pro další vzdělávání A. Zvyšování účasti v DVB. Ověřování a uznáváníC. Sladění nabídky s trhem práceD. Rozvoj nabídky a dostupnost DVE. DV zaměstnanců podnikůF. Kvalita DVG. Informační a poradenský systém
Snižování daňové zátěže v oblasti DV pro Podnikatele Občany (pouze ve vazbě na zákon č. 179/2006 Sb.) Vzdělávací instituce (DPH = 0 %) Projekty typu – „Vzdělávejte se!“ a „Školení je šance“ Podpora projektů mimo „de minimis“ A. Zvyšování účasti v DV
Národní soustava povolání Národní soustava kvalifikací Sektorové rady Propojení s počátečním vzděláváním (mj. UNIV) B. Ověřování a uznávání
Sektorové rady Sektorové dohody (efektivní využívání veřejných zdrojů) Politika založená na znalostech AES; VŠPS; PIAAC Rekvalifikace v novém C. Sladění nabídky s trhem práce Vzdělávání ≠ kvalifikace = příprava na zkoušku Získání kvalifikace dle NSK
D. Rozvoj nabídky a dostupnost DV Výzvy v různých stádiích v různých krajích UNIV 2 Kraje (300 mil.) UNIV 3 Systém (450 mil.) UNIV 4 Kraje (320 mil.)
zavádění podnikových systémů rozvoje lidských zdrojů, modulových vzdělávacích programů, přípravy podnikových lektorů; podpořit progresivní vzdělávací aktivity podniků při rozšiřování výroby, zavádění nových technologií, inovačních změnách apod.; poskytovat finanční a organizační podporu restrukturalizujícím se podnikům pro DV E. DV zaměstnanců podniků
KONCEPT DV Kvalifikace lektorů/manažerů vzdělávání Rating vzdělávacích institucí Projekt REKVAL posílení kapacit pro kontrolu standardizace vzdělávacích programů otevření nových oblastí pro rekvalifikace F. Kvalita DV
propojit dosud oddělené databáze vzdělávacích příležitostí do komplexního informačního systému (KONCEPT) Definovaní standardu/kvalifikace „kariérového poradce“ Stabilizace Národního poradenského fóra jako poradního orgánu MŠMT a MPSV G. Informační a poradenský systém