SF/HR Srdeční frekvence/Heart rate. při vypuzení systolického objemu krve ze srdce do srdečnice se rozšíří pružný začátek aorty při následující diastole.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Martina Novotná, Ph.D.
Advertisements

Somatologie Mgr. Naděžda Procházková
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
HV FN Brno 2014 Vývoj hospodaření F A K U L T N I N E M O C N I C E B R N O w w w. f n b r n o. c z.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Pohyb v prevenci nádorového onemocnění V. Březková, Z. Bartošová Podpořeno z programu MZ ČR "Národní akční plán a koncepce na rok 2013", prevence nádorových.
Příklad 2 Vypočítej chybějící hodnoty Příklad 4 Reproduktor na koncertu rockové skupiny má akustický výkon 15 W. Jakou hladinu akustické intenzity.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_14_Oběhová soustava Autor Mgr.
CÉVY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Rozvoj vytrvalostních.
Koronární cirkulace Kristýna Šubrtová 7.kruh 2009/2010.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ J08 TEMA: Oběhový systém, srdce ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
SDNN SDNN jako parametr je projevem spolupráce PS a S. Je-li snížen pod 30, pak to znamená, že systém je převážně řízen S, což je špatné pro léčbu, protože.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Zvýšená hodnota metabolismu v zátěži vyžaduje zvýšený přísun kyslíku do tkání pro zajištění oxidativní glykolýzy (štěpení cukrů za přístupu kyslíku- od.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Srdce Šablona III/2 Mgr. Věnceslava Svobodová
Přírodopis – 8. ročník, Srdce
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Patofyziologie na JIP.
Civilizační choroby Vysoký krevní tlak.
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
ELEKTRICKÉ STROJE - POHONY
Testy vytrvalostních schopností
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
OBĚHOVÁ SOUSTAVA (srdce)
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Hlubinné dobývání a bezpečnost práce
Základy rovnovážné termodynamiky
OSMOTICKÁ FRAGILITA ERYTROCYTŮ.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_14_Krevní oběh
Metabolismus a energetické krytí při sportu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Počítání krevních buňek
ÚVOD DO MATEMATICKÉ BIOLOGIE I. setkání šesté a poslední
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_05_oběhový systém
VY_52_INOVACE_14_01_stavba srdce
Fyziologické aspekty sportovních her:
PSY252 Statistická analýza dat v psychologii II
Kalorimetrie měření tepla
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Tato prezentace vznikla za podpory Fondu rozvoje Masarykovy univerzity
Ražba důlních děl pomocí trhací práce
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
SRDCE (cor, cordis).
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Cévní soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_04_Srdce
ZKOUŠKY CEMENTU teorie
SPIROERGOMETRIE funkční vyšetření v laboratoři při tělesném zatěžování, které je možné charakterizovat ve fyzikálních jednotkách a na základě tohoto určovat.
Testy aerobních předpokladů
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_10 Zvukové jevy –opakování B
VLASTNOSTI KAPALIN
Intenzita elektrického pole
Lineární funkce a její vlastnosti
Minutový objem srdeční Krevní tlak EKG
KREVNÍ TLAK.
Fyziologie srdce.
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Jednoduché stroje Tercie.
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

SF/HR Srdeční frekvence/Heart rate

při vypuzení systolického objemu krve ze srdce do srdečnice se rozšíří pružný začátek aorty při následující diastole se opět stáhne a při tom tlačí krev směrem k obvodu těla roztažení a stažení aorty a z ní odstupujících tepen se šíří k obvodu těla jako pulsová vlna na povrchových tepnách můžeme nahmatat jejich roztažení jako tep

Srdeční frekvenci můžeme zjišťovat těmito způsoby: auskultací (poslechem) na hrotě srdce z křivky EKG záznamu (vzdálenost R-R) palpací (hmatáním) pulzu přístroji založenými na fotometrickém, piezoelektrickém nebo elektrickém principu

Palpační metoda Tep se nejčastěji zjišťuje v místech, kde tepny procházejí blízko kožního povrchu, například na tepně vřetení na zápěstí, na krkavici ad.

průměrná klidová frekvence člověka je 72 tepů za minutu v dětském věku je vyšší tepová frekvence se zvyšuje při horečce, při práci a při rozčílení při námaze se tepová frekvence zvýší dvojnásobně, do dvou až tří minut dosáhne opět původní klidové hodnoty u sportovců se po skončení zátěže vrací tepová frekvence na výchozí hodnotu rychleji

Změny SF při zatížení – 3 fáze úvodní (předstartovní zvýšení SF) průvodní (zvýšení SF při vlastní činnosti – strmost vzestupu je úměrná intenzitě zatížení, potom dochází k ustálení) následná (dochází k návratu SF k výchozím hodnotám)

Změny SF před, při a po zatížení

Vagotonici (jedinci s nízkou klidovou SF) Normotonici (s běžnou klidovou SF) Sympatikotonici (klidová SF výrazně vyšší)

Průměrné hodnoty SFmax u české zdravé populace: VĚKMUŽIŽENY 18194±10197± ±9194± ±10188±9 SF max = věk

VARIABILITA SRDEČNÍ FREKVENCE (HRV) srdeční frekvence v průběhu času kolísá tyto fyziologické oscilace vznikají pod vlivem mnoha faktorů (psychika, termoregulace, acidobazická rovnováha, krevní plyny, krevní tlak, koncentrace hormonů, dýchání atd.)

Snímání dat pomocí ekg elektrod je snímána elektrická aktivita srdce snímací frekvence pro vyhledávání vrcholů R kmitů by měla být alespoň 1 kHz.

u intenzivně trénujících sportovců může být tato vyšetřující metoda přínosem v diagnostice celkové chronické únavy – přetrénování, které bývá spojeno s neurovegetativním dysbalance (hypersympatikotonie nebo parasympatikotonie)

Graf č. 1: Spektrální analýza normální variability srdeční frekvence Graf č. 2: Spektrální analýza snížené variability srdeční frekvence