Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Advertisements

POSTIŽENÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: KOSTRA VY_inovace_32_PR89_20
Chrání vnitřní orgány (plíce, srdce, mozek) Umožňuje pohyb
OPĚRNÁ (KOSTERNÍ) SOUSTAVA
KOSTERNÍ SOUSTAVA.
Kostra.
Genetika člověka Vypracovala: Martina Krahulíková 4.A/4
SVALSTVO.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
Somatopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Opakování opěrná soustava
Vřetenní kost (radius)
PÁTEŘ Hrudní obratel - Je složená z obratlů Plochy pro žebra
Stavba kostry člověka Kostra= osová kostra =páteř, žebra, hrudní kost, lebka + kostra končetin LEBKA: chrání mozek a smyslové orgány, tvoří ji mozková.
Opěrná (kosterní) soustava
Centrální nervový systém
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Nejčastější poškození mozku u předčasně narozených dětí
Téma: Vadné držení těla Turková Kamila
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Číslo v digitálním archivu školy
Úrazy hlavy, krku, páteře a pánve
INTEGRACE DĚTÍ S TĚLESNÝM A KOMBINOVANÝM POSTIŽENÍM
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
Lidské tělo I. ( kostra, soustava svalová, dýchací, oběhová )
Downův syndrom ( genetické choroby člověka )
DMO Olga Bürgerová.
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
Páteř Složena z 33 kostí,které nazýváme obratle.9 nejspodnějších srůstá ve 2 větší kosti(kostrč-4 a křížovou kost-5) 24 obratlů je volných: z toho je 7.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Onemocnění kosterní soustavy
BEZVĚDOMÍ Definice Neschopnost postiženého jakýmkoli způsobem reagovat na vnější i vnitřní podněty.
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
Vývoj orgánů Periodicita – střídání odb.pomalejšího a rychlejšího vývoje orgánů Alternace – vzájemné střídání při vývoji orgánů Akcelerace – fáze zrychlení.
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Základy speciální pedagogiky
1 26. září 2016 Svaz léčebných lázní ČR Specifika lázeňské léčby dětí a dorostu prim. MUDr. Jana Rydlová, Vedoucí lékařka dětských léčeben, Lázně Luhačovice,
Kosterní a svalová soustava. vadné držení těla skoliózy kyfózy hyperlordóza křivice plochá noha artróza dna.
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období mladšího školního věku klíčová slova : školní práce, bisexuální.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Srdce a jeho funkce v těle by: Jaroslav Nosek čerpáno ze stránek:
Z DRAVOTNÍ POSTIŽENÍ ? Odchylka ve zdravotním stavu člověka, která ho omezuje. Zákon č.108/2006 Sb. O sociálních službách Zákon č. 435/2004 Sb. O zaměstnanosti.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Správné držení těla obr.1. Při tomto postoji jsou nohy volně u sebe, kolena a kyčle nenásilně nataženy. Pánev je v takovém postavení, aby hmotnost trupu.
Kosterní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_1_Kosterní soustava Téma: Přírodověda.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Lidské tělo - kostra.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
DMO dětská mozková obrna
Prezentace – výklad učiva
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
ANTROPOMOTORIKA.
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
DMO (dětská mozková obrna)
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Speciální pedagogika osob s tělesným postižením
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými

Historie  Prof. MUDr. Rudolf Jedlička  1921 habilitační řízení – prof. Chirurgie a rentgenologie na UK  1913 Vybudoval první ústav pro tělesně postižené v Praze na Vyšehradě  František Bakule (1877 – 1957) – první pedagog v čele JÚ, princip volné výchovy a volné kázně, práce v dílnách, hudební výchova  Augustin Bartoš (1888 – 1969) – od roku 1920, ředitelem JÚ. „Automobil vychovatelem“ k rozvoji poznání a myšlení. Založil dílny (kobercová, truhlářská)  Prosazoval tělesnou výchovu, vypracoval metodiku psaní  Jan Chlup ( – 1968) – ředitel ústavu v Brně

Cíle 1.Péče o osoby s poruchami hybnosti, osoby nemocné a zdravotně postižené 2.Prevence Poruchy hybnosti Primární a sekundární porucha hybnosti Osoby nemocné onemocnění nervového systému, poruchy žláz s vnitřní sekrecí, nemoci jater, dýchacích orgánů, kožní a alergická onemocnění, nemoci srdce a krevního oběhu … Osoby zdravotně oslabené Snížená odolnost vůči nemocem, zvýšený sklon k jejich opakování (vliv prostředí, špatný životní režim, nesprávná výživa) Nutná spolupráce s mnoha příbuznými obory

Klasifikace tělesných postižení Tělesně postižení tvoří heterogenní skupinu. Jejich společným znakem je omezení pohybu. Tělesná postižení : 1.Vrozená 2.Získaná po úraze 3.Získaná po nemoci (nemoc – zdraví, krátkodobá – dlouhodobá)

Vrozená tělesná postižení  Vrozené vady lebky  Vrozené rozštěpy lebky, rtů, čelisti, patra, páteře  Vrozené vady končetin a růstové odchylky  Centrální a periferní obrny (Reakce rodiny na narození dítěte)

Dětské mozkové obrny Abnormální svalové napětí, narušená koordinace pohybů Spastická forma DMO:  Omezení pohybu  Stereotypní pohybové vzorce  Strnulé držení těla  Narušená rovnováha  Obtíže v jemné motorice  Ortopedické vady

DMO  Kvaduparéza /plégie – postiženo tělo, trup, hlava, všechny 4 končetiny, výrazně postižena hrubá i jemné motorika  Diparéza/plégie – zpravidla postiženy dolní končetiny, vzpřímení se do vyšších pozic je většinou možné, volná chůze se vyvíjí později  Hemiparéza/plégie – postižena polovina těla, jemná motorika, pohyby oběma ruka často nejsou možné, volná chůze možná, často narušena rovnováha

Zvláštnosti dětí s DMO (mohou ale nemusejí být, individuální rozdíly)  Epileptické záchvaty  Centrální poruchy vnímání  Změny struktury inteligence (omezení abstraktního myšlení)  Dysartire  Lehká unavitelnost  Podnětová a zkušenostní deprivace  Narušení sociálních vztahů

Získaná tělesná postižení  Deformace Páteře – trvalé, stálé, příčina – nejčastěji vadné držení těla -hyperlordóza, hrudní kyfóza, plochá záda, bederní lordóza -Nelze svalovou činností vyrovnat -Doporučuje se zaměstnání, kde je možná změna polohy

Získaná tělesná postižení – po úraze  Mozku-otřes mozku, zhmoždění mozku  Míchy – zlomeniny obratlů  Amputace – vliv věku

Získaná tělesná postižení – po nemoci  Revmatická onemocnění  Dětská infekční obrna  Perthesova choroba (hlavice stehenní kosti je postižena zánětem) postihuje děti mezi 5. – 7.rokem  Myopatie (Progresivní svalová dystrofie)

Vzdělávání osob s tělesným postižením  Mateřské školy pro děti TP  Základní školy pro děti TP Vyhláška 73/2005