KA6 - V ZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ K INTEGRACI ICT DO VÝUKY - "O BOROVÉ DIDAKTIKY SŠ„ O DBORNÉ PŘEDMĚTY P EDAGOG A TABLETY VE VÝUCE Dr. Michal.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMY EDUKACE Beharková Natália. Forma studia: bakalářské kombinované 4. semestr.
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Jsou venkovské školy horší než městské?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Doc.PhDr. Jaroslav Mužík,DrSc.
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické metody Androdidaktika.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Techniky práce s mentálně postiženými
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Příprava na výuku, Výukový projekt
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Didaktické zásady Literatura:
Schůzka fakultních cvičných učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
3. Metody pedagogické diagnostiky
Rešerše.
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Andragogika Vzdělávání.
Pedagogika školního sportu
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Akční plán - plánované společné aktivity
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

KA6 - V ZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ K INTEGRACI ICT DO VÝUKY - "O BOROVÉ DIDAKTIKY SŠ„ O DBORNÉ PŘEDMĚTY P EDAGOG A TABLETY VE VÝUCE Dr. Michal Sedláček

Oborová didaktika – KA6 projektu  Obecná didaktika se zabývá teorií vzdělávání a vyučování - problematikou obsahů vyučovacího procesu a procesů vyučování i učení.  Oborové didaktiky se zabývají procesy vyučování a učení s ohledem na jejich oborovou příslušnost a specifičnost.  Oborové didaktiky mají interdisciplinární charakter.

Oborová didaktika – KA6 projektu  Předmětové didaktiky se zabývají problémy výuky v konkrétních vyučovacích předmětech. Rozdělení do vzdělávacích oblastí na SŠ:  Humanitní předměty  Přírodovědné předměty  Odborné předměty

Čas Náročnost znalosti schopnosti Rozvíjení klíčových kompetencí u žáků dovednosti

Tablety ve vyučovacím procesu  Práce v prostředí OS.  Využití výukového software.  Využití interaktivních výukových materiálů.  Využití vzdálených úložišť.  Řízená výuky v Classroom Managementu.  Intuitivní práce na dotykové obrazovce.

Tablety ve vyučovacím procesu  Žáci pracují na praktickém úkolu.  Řeší úlohy připravené učitelem.  Narážejí na obtíže, které překonávají.  Zapojují více smyslů při řešení úkolů.  Získávají zpětnou vazbu od učitele.

Tablety ve výuce z pohledu žáka  Informační gramotnost žáků - nezbytné s využíváním ICT začít již u vzdělávání.  Využití aktivizačních metod ve výuce.  Motivace žáků ve výuce.  Tablet – atraktivní zařízení pro žáky.

Tablety ve výuce z pohledu učitele  Potřeba pedagogů zařadit do výuky dotyková zařízení – reagovat na soudobé trendy výuky.  Důraz na maximalizaci znalostí pedagoga s prací na dotykovém zařízení jak z hlediska HW tak SW.  Tablet – materiálně didaktický prostředek pro učitele.

Motivace ve výuce s tablety  Motivace je vnitřní nebo vnější faktor, nebo soubor faktorů, vedoucí k aktivitě organismu.  Motivace usměrňuje naše chování a jednání pro dosažení určitého cíle.  Motivace vyjadřuje souhrn všech skutečností – radost, zvídavost, pozitivní pocity, radostné očekávání, které podporují nebo tlumí jedince, aby něco konal nebo nekonal.

Motivace ve výuce s tablety Vnitřní a vnější motivace  vnitřní motivace - výsledek potřeb a zájmů člověka (potřeba poznávací, seberealizace, kulturní potřeby)  vnější motivace - je určena působením vnějších podnětů (hrozba trestu, možnost odměny)

Formy výuky s tablety  Individuální práce žáků Řešení úkolů připravených učitelem v Classroom Managementu.  Skupinová práce žáků Řešení úkolů v týmech s danou hierarchií, dělení rolí ve skupině, zodpovědnost – využití projektové metody.

Projekt ve výuce s tablety  „Projekt je cílená a organizovaná učební činnost, intelektová i praktická, která je koncentrována na ústřední myšlenku a směřuje ke konkrétnímu cíli.“  Pomocí projektu se snažíme vzdělávat i vychovávat.  Podněty: rychlý socioekonomický vývoj ve světě, změny charakteru práce a vědy, snadná dostupnost informací, globalizace, měnící se situace dětí a mládeže.

Projektové vyučování s tablety  Poskytuje nenásilný způsob poznávání.  Přibližuje se myšlence J. A. Komenského “škola hrou”.  Učí děti spolupracovat a komunikovat.  Poznání je spojeno s intenzivním prožitkem (audiovizuálním) a ukládá se do paměti pevněji než poznatky zprostředkované.

Projektové vyučování s tablety  Žáci mají větší prostor k vlastnímu vyjadřování a formulování svých myšlenek.  Chyba je východiskem pro hledání dalšího řešení.  Zajišťuje multioborovost – propojení oborů.  Zprostředkuje napojení na současnost.

Projektová metoda ve výuce s tablety  Projekt musí být co nejblíže reálnému životu.  Žáci jsou nejprve vrženi do nové situace, ve které se musí zorientovat a za pomoci studia se se situací vypořádat – čím větší námaha, tím lepší zapamatování.  Ideální projekt vychází z potřeb a zájmů žáků - iniciátory projektu by tedy měli být sami žáci. Učitel může původní nápad žáků rozšířit o další činnosti, pomocí nichž si osvojí důležité kompetence.  Rozvíjí podnikavost, aktivita a spoluzodpovědnost žáků.

Projektová metoda ve výuce s tablety  Výhodou výstupu z projektu je jeho hmatatelnost (audiovizuální) - žáci vidí, že něco konkrétního vytvořili – efektivní motivace k práci, vidí smysl své práce.  Závěrečnou fází projektového vyučování by měla být vždy reflexe - cílem je shrnout, co se žáci během práce na projektu naučili, co se jim povedlo, co ne a proč, jak práci prožívali, jak vidí práci svou a ostatních.

Druhy projektů Dle místa realizace projektu  školní projekt (celý realizujeme v rámci výuky)  domácí projekt (celý realizujeme mimo výuku)  kombinované projekty (realizace v rámci výuky a z části mimo ni)

Druhy projektů Dle počtu žáků účastnících se projektu  samostatný projekt (řeší ho jednotlivec)  skupinový projekt (řeší ho 2 a více žáků)  třídní projekt (řeší ho celá třída)  celoškolní projekt

Druhy projektů  dle času potřebného na realizaci projektu  dlouhodobé projekty  krátkodobé projekty  dle předmětu ve kterém se projekt realizuje  jednopředmětové  mezipředmětové  všechny předměty  dle cíle zadání a realizace projektu  pro získání poznatků  pro opakování nabytých znalostí, dovedností, …  pro aplikaci nabytých znalostí, dovedností a schopností (návyků, postojů) v praxi

Přednosti  Ucelená motivace pro žáky, široké edukační možnosti.  Možnost integrace žáka a předmětu.  Učí se aktivně zapojovat do řešení problémů, argumentovat, zpracovávat informace. Zápory  Tablet může odvádět pozornost od výuky, nutné zkušenosti a schopnosti učitele v práci s tablety. Klady a zápory výuky s tablety

Studijní materiály  Coufalová, Jana: Projektové vyučování pro první stupeň základní školy, Fortuna, Praha 2006  Černá, Karla: Rok s Robinsonem, IMC, Žďár nad Sázavou 1997  Houška, Tomáš: Škola je hra, vlastním nákladem, Praha 1993  Kašová, J.: Škola trochu jinak, Projektové vyučování v teorii i praxi, Iuventa, Kroměříž 1995  Kratochvílová, Jana: Teorie a praxe projektové výuky, Masarykova univerzita, Brno 2006  Spilková, Vladimíra a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR, Portál, Praha 2005  Valenta, J. a kol.: Pohledy – projektová metoda ve škole a za školou, IPOS ARTAMA, Praha 1993  Žanta, R.: Projektová metoda, Praha 1934