STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Zákon o sociálních službách
Bílé plemeno Člověk se mění
Vývoj člověka - postnatální
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Koncepce péče o staré občany
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Psychohygiena seniora
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
Komunikace s dětským pacientem
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Stadia lidského života
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Rozdíly mezi osobnostmi
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Fyziologické aspekty stárnutí
Bakalářské studium 158 Péče o základní potřeby
Anamnéza v pediatrii Vyšetření dítěte
Rizika poškození zdraví dětí spojená se školní zátěží
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
(Presenium) Jiří Vítovec
Pozdní dospělost = období bilancování Pavlína Bílá Marianna Majerová.
1. Nervová soustava: úvod.
Jonatán Müller, Matěj Hužvár, Tomáš Urban
Fyzický vývoj – vývoj mozku
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Základní charakteristika
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 2. Etapy lidského života Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. –
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jitka Šteflová Název: VY_12_INOVACE_23_Průběh lidského života.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_41 Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VZDĚLÁVÁNÍ SENIORŮ Základní pojmy
Znaky života člověka Průběh lidského života
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Dublovice, okres Příbram
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Digitální učební materiál
ČLOVĚK LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_II-C-06.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
MOTIVACE.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Pedie Co mají společné?.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Žáci se seznamují s dovednostmi v jednotlivých věkových obdobích
Věk sám o sobě není důvodem zvýšené potřeby péče.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Období lidského života
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A

STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané ( let) stáří pozdější (po 75 letech) stařeckost (nad 90 let)

ASPEKTY STÁŘÍ pokles tělesné hmotnosti, výšky, proporcí snížení pohyblivosti jedince větší riziko úrazu snížení výkonnosti srdce, plic, cévního systému změny vzhledu a vlastností kůže zhoršení zraku, sluchu změna termoregulace lámavost, šednutí vlasů, lámavost nehtů

PSYCHOLOGICKÝ STAV pokles energie a vitality zhoršení mluvy (mluva pomalejší, koktavá) snížení produktivity → časté problémy se zaměstnáním zhoršení paměti, zapomnětlivost ochabuje umění rozpoznávání barev podrážděnost, podezíravost, nevrlost únava, poruchy spánku

POTŘEBY SENIORŮ vyprazdňování být bez bolesti teplo a pohodlí čas pro odpočinek a spánek (polyfázický) (ekonomické) jistoty, bezpečí být informován o svém zdravotním stavu někomu se svěřit intelektuální (univerzity třetího věku, vzdělávací kurzy)

SOCIÁLNÍ SLUŽBY domovy pro seniory osobní asistence pečovatelská služba konečná fáze života eutanázie (v ČR není legalizována) snaha zachovat důstojnost člověka SMRT Mezinárodní den seniorů

POTŘEBY ČLOVĚKA MASLOWOVA PYRAMIDA potřeba = stav nedostatku nebo nadbytku něčeho, co je pro člověka důležité

POTŘEBY ČLOVĚKA NOVOROZENEC biologické potřeby spánek potřeba podnětů (apatie)  chování, houpání pozitivní citový vztah s matkou nechaotické prostředí KOJENEC biologické potřeby spánek senzomotorická stimulace (poznávání, smysly) sociál. kontakty (citová plochost)

POTŘEBY ČLOVĚKA BATOLE biologické potřeby pohybové vyžití (hrubá i jemná motorika) podněty - hračky citové potřeby PŘEDŠKOLÁK odměny, ocenění za své výkony, chování emancipace (osamostatnění) kontakt s vrstevníky stimulace a podněcování (řeč, hračky)

POTŘEBY ČLOVĚKA MLADŠÍ ŠKOLÁK sociální interakce (spolužáci) vzor (učitel apod.) pohybové aktivity učení (nová slova, myšlení, paměť) citové potřeby PUBESCENT sebepřijetí parta – kamarádi  místo v kolektivu osamostatnění se zájmy spánek x hyperaktivita

POTŘEBY ČLOVĚKA ADOLESCENT sebeovládání úplné osamostatnění dosáhnutí dospělosti (vlastní názory) nabytí zkušeností a odpovědnosti DOSPĚLÝ vytvoření vlastního domova navázání trvalého vztahu (manželství) práce rodičovství

Děkujeme za pozornost!

ZDROJE ak0.pinimg.com/236x/38/4a/ef/384aef e7007c jpg ak0.pinimg.com/736x/e8/92/cb/e892cb0d7128a8be90b13f47ea642f51.jpg unattributed.jpg %20woman.jpg? ak0.pinimg.com/736x/de/b4/ff/deb4ff68f83347ac5dbd2011b7e341e2.jpg