Strategie rozvoje základního vzdělávání v oblasti ORP Ostrov vznikla v rámci projektu: „Podpora vzdělávání ve školách oblasti ORP Ostrov“ Jak na společné vzdělávání v Karlovarském kraji VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE ORP OSTROV DOPORUČENÍ PRO KRAJSKOU KONCEPCI A KAP
STRATEGIE ORP OSTROV STRATEGIE ROZVOJE ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V ORP OSTROV „Ostrovsko – společnou cestou ke kvalitnímu vzdělávání pro všechny děti.“ vymezila hlavní priority rozvoje základního vzdělávání v oblasti ORP Ostrov je prvním strategickým dokumentem obdobného charakteru a byla koncipována jako obecný základ pro tvorbu vzdělávací politiky v této oblasti definuje minimální soubor činností, které podporují rozvoj základoškolského vzdělávání v regionu ORP Ostrov, a proto předpokládá navazující kroky potřebné pro úspěšnou implementaci navržených opatření
Zdroj: ČSÚ Horní Blatná Potůčky
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ 6/2014 – 6/2015 ŠkolyObce ORP Ostrov Strategické plány rozvoje ZŠ Karty rozvoje vzdělávání v obci Strategie rozvoje základního vzdělávání v oblasti ORP Ostrov
PRIORITY STRATEGIE: o Z ÁKLADNÍ PŘEDPOKLAD : S YSTÉMOVÉ ZMĚNY 1.V YTVOŘIT SPOLUPRACUJÍCÍ A MOTIVOVANÝ PRACOVNÍ TÝM A ZAJISTIT STABILITU PEDAGOGICKÉHO SBORU V ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH 2.Z AJISTIT DOSTATEK FINANCÍ PRO ŠKOLU A NA JEJÍ KONKRÉTNÍ POTŘEBY 3.R OZVÍJET KOMUNIKACI S RODIČI A VTÁHNOUT JE DO DĚNÍ ŠKOLY 4.Z AJISTIT FUNKČNÍ SPOLUPRÁCI MEZI ORGANIZACEMI, KTERÉ SE PODÍLÍ NA PÉČI O DÍTĚ / ŽÁKA (O RGÁN SOCIÁLNĚ - PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ, P EDAGOGICKO - PSYCHOLOGICKÁ PORADNA K ARLOVARSKÉHO KRAJE, P OLICIE ČR, NEZISKOVÉ ORGANIZACE APOD.) 5.Z AJISTIT SPECIALISTY PRO ŠKOLY ( PSYCHOLOG, LOGOPED, SPECIÁLNÍ PEDAGOG, SPRÁVCE INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ ) 6.Z AJISTIT / PROHLOUBIT SPOLUPRÁCI SE ZŘIZOVATELEM ŠKOLY
ZÁVĚRY - NAVAZUJÍCÍ KROKY VYPLÝVAJÍCÍ ZE STRATEGIE: aktualizace koncepčních dokumentů zaměřených na rozvoj vzdělávání v regionu zajištění systémové podpory základních škol a navázání na projekt „Podpora vzdělávání ve školách oblasti ORP Ostrov: Systémová podpora škol v lokalitě ORP Ostrov 1.Zajištění specialistů (psychologové, speciální pedagogové, logopedi) a reedukačních aktivit v základních školách 2.Podpora pedagogických sborů a managementu škol 3.Podpora síťování a vzájemné výměny zkušeností 4.Zajištění podpory pro platformu ORP Ostrov 5.Revize strategických plánů a vytvoření nových pro další období
ROLE KÚKK PŘI PODPOŘE REALIZACE STRATEGIÍ: koordinační - dosah na celý kraj (podpůrné instituce s krajskou působností: PPP, vzdělávací organizace) informační podpora obcím (obec jako důležitý aktér rozvoje vzdělávání, strategie vzdělávání) provázanost vzdělávací politiky (návaznost jednotlivých stupňů vzdělávání - např. základní a středoškolské; odlišní zřizovatelé ZŠ a SŠ: obec, kraj) omezené pravomoci kraje vzhledem k základnímu vzdělávání (samospráva obcí) - avšak v některých krajích je poskytována metodická podpora školám
JAK PŘISPĚT K ROZVOJI VZDĚLÁVÁNÍ?
JAK (NE)TVOŘIT VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE DOPORUČENÍ PRO KÚKK, KONCEPCI A KAP zahrnout do procesu tvorby strategie všechny aktéry, jichž se strategie týká – společná tvorba živý dokument – strategie jako nástroj rozvoje vzdělávání být konkrétní, sledovat plnění, vyhodnocovat nezapomínat, že nám jde o DĚTI využít nové metody tvorby – např. design thinking síťování – funkční partnerství propagace - zajistit informovanost všech, o tom, co se tvoří + možnost reagovat, zapojit se
PROSTOR PRO DOTAZY A KRÁTKOU DISKUSI ? ? ? ??
Lenka Maxová Člověk v tísni, o.p.s Tel.: DĚKUJI ZA POZORNOST A PŘEJI MNOHO ÚSPĚCHŮ PŘI ROZVOJI VZDĚLÁVÁNÍ V KARLOVARSKÉM KRAJI