ETAPY LIDSKÉHO VÝVOJE. Prenatální období Od početí do porodu Prudký tělesný vývoj Interakce s vnějším světem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Obecná a vývojová psychologie dne
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
FÁZE ŽIVOTA.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Opakování - vývoj jedince
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Mladší školní období.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Člověk a dospívání Petr Machala.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Střední zdravotnická škola
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
(Presenium) Jiří Vítovec
Pozdní dospělost = období bilancování Pavlína Bílá Marianna Majerová.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
V ÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.19.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16-01
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Sociální psychologie.
Periodizace lidského vývoje
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
VÝVOJ JEDINCE opakování
Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

ETAPY LIDSKÉHO VÝVOJE

Prenatální období Od početí do porodu Prudký tělesný vývoj Interakce s vnějším světem

Novorozenecké období Od narození do 1 měsíce Základní reflexy: Sací, hledací, polykací, vyměšovací, obranné, orientační, úchopové, polohové

Kojenecké období 1 měsíc – 1 rok 3 měsíce: dítě udrží vzpřímenou hlavu, vzepře se na předloktí, rozeznává obličeje 6 měsíců: první slabiky 9 měsíců: samo se posadí, otáčí se, rozumí jednoduchým výzvám 1 rok: stojí bez opory, první kroky

Batolecí období 1- 3 roky chůze (i do schodů), první kresby, stavby z kostek řeč: nárůst slovní zásoby silná fixace na matku (separační úzkost) fáze vzdoru = dětský negativismus

Předškolní období 3-6 let Pohybové dovednosti, kreslení Slovní zásoba, básničky, písničky Separace od matky Dětská hra: paralelní  společná  kooperativní První forma svědomí = uvědomí si provinění

Předškolní období Myšlení: – Egocentrické – zaměřeno na sebe – Antropomorfické = polidšťování věcí – Magické – Artificialistické = všechno se dělá A proč?

Přiřaďte tvrzení k jednotlivým etapám vývoje jedince: Sací reflex Separační úzkostprenatální Vývoj vnitřních orgánůnovorozenecké Separace od matkykojenecké První kresbybatolecí Kooperativní hrapředškolní První slabiky Polidšťování věcí

Vysvětlete pojmy: Antropomorfické myšlení Egocentrismus Separační úzkost Artificialistické vnímání Paralelní dětská hra Dětský negativismus

Mladší školní věk 6-11 let Plynulé zlepšování pohybových schopností Rozvoj jemné motoriky – psaní, kreslení Rozvoj smyslů, lepší pozornost Eidetismus – přesný popis věci, kterou nevidí Nárůst slovní zásoby

Mladší školní věk „Období střízlivého realismu“ – jednoduché logické operace Uvažování v čase a prostoru Rozumí příčinným vztahům Osvojování sociálních rolí chlapec/dívka, spolužák, žák…

Pubescence let Změna tělesného vzhledu Sexuální vývoj Abstraktní myšlení Osamostatnění od rodiny Revolta vůči autoritám Emoční labilita

Adolescence let Kritika ostatních – vysoké nároky Reprodukční zralost První partnerství Stabilní emoční stavy Hledání vlastní identity

Doplňte tabulku: obdobívěkmyšlenífyzické změny rozumí příčinným vztahům, nárůst slovní zásoby pubescence letplně abstraktní myšlení

Přiřaďte pojmy k odpovídajícím etapám vývoje, vysvětlete: Nárůst slovní zásoby Vysoká kritika ostatních Stabilní emoční stavy Jednoduché logické operace Revolta vůči autoritám Emoční labilita

Období časné dospělosti 20 – 25 let Vrchol fyzické výkonnosti Sexuální aktivita – citově i fyzicky připravení Pragmatické a realistické vnímání světa

Střední dospělost let Vrchol tělesného vývoje (30 let), první známky stárnutí Důležitost správné životosprávy Pracovní kariéra, trvalé partnerské vztahy, výchova vlastních dětí Krize středního věku (30-35 let)

Pozdní dospělost let Pokles tělesné výkonnosti, stárnutí Pokles sexuální aktivity Zhoršení paměti Vrchol pracovní kariéry Bilancování Syndrom prázdného hnízda

Stáří Od 65 let Onemocnění, oslabení Potíže s krátkodobou pamětí Role prarodičů Nesamostatnost, osamělost, pocit neužitečnosti

syndrom prázdného hnízdaC citová připravenost na sexuální životD zhoršování pamětiR pragmatické vnímání světaY častá onemocněníH krize středního věkuT bilancováníY Seřaďte pojmy, jak se objevují v lidském životě: (V tajence objevíte jméno významného českého lékaře a psychiatra.)

doc. MUDr. Zdeněk Dytrych, CSc. (1930–2002) český lékař, psychiatr, zabývající se především psychologií rodiny

Citace DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010, 72 s. ISBN HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN X. DENGLEROVÁ, Denisa. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 83 s. ISBN DENGLEROVÁ, Denisa a Jan DVOŘÁK. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2009, 3 sv. ISBN HÖSCHL, Cyril. PCP: Kdo je (byl) kdo v PCP?. Psychiatrické centrum Praha: Centrum neuropsychiatrických studií [online]. [cit ]. Dostupné z: Zdroj obrázku: AUTOR NEUVEDEN. Evoluce - Vznik a vývoj člověka [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. AUTOR NEUVEDEN. Psychiatrické centrum Praha: Centrum neuropsychiatrických studií [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Galerie MS Office