Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Struktura středověké společnosti
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Všeználek vypravuje o středověku.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Středověk, gotický sloh
Česká společnost v předhusitské době
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
Předchůdci Husovi, Jan Hus
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
RANÝ NOVOVĚK (1526 – 1648).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
TÉMA: Tomáš Garrigue Masaryk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VI_3_10: Život Evropanů ve stol. Šablona číslo: VI Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 10 Autor: Mgr. Radmila Smolíková

Anotace: seznámení s podmínkami a způsobem života středověkých obyvatel Evropy Očekávaný výstup : žáci se seznámí s obrovským vlivem církve na život středověkého člověka a krizí církve, poznají život Evropana století, kategorizují druhy významných měst. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 12– 13let Klíčová slova: druhy měst, sociální rozdělení, krize církve, kritici církve Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, sešit, psací potřeby Potřebný čas pro výuku DUM: 35 – 40 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel žákům prezentuje látku na interaktivní tabuli a žáci potom ústně rekapitulují získané vědomosti. Na závěr si vyzkoušejí odpovědět na několik kontrolních otázek, které jsou součástí prezentace.

 Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny středověku a počátků novověku. 2. vydání. Liberec: Dialog, 2010.

 Evropským zemím vládli panovníci, kteří měli různé tituly – kníže, vévoda, král, císař, ……  Nejvyššími církevními představiteli byli papež a arcibiskupové.  Malou část obyvatelstva tvořili lidé urození (obklopovali panovníka nebo žili na svých hradech nebo tvrzích), kněží a řeholníci.  Svobodní obyvatelé (byli poddaní jen panovníkovi) žili ve městech a na venkově.  Většinu Evropanu tvořili poddaní rolníci na venkově a městská chudina.

ŽIVOT NA VESNICIŽIVOT VE MĚSTĚ  Měnil se jen pomalu.  Rolníci prodali přebytek úrody a mohli si tak zakoupit některé předměty, které si nedokázali vyrobit.  Proměňoval se více.  Zvyšoval se počet měst a rostly rozdíly mezi nimi (v bohatství, zaměření i významu).

 Města s převahou řemeslné výroby: Gent, Antverpy, Florencie, Milán.  Města s velkým podílem obchodu (především dálkového): Benátky, Janov, Dubrovník, Londýn, Bruggy, Novgorod.  Sídla hlav států a církví: Londýn, Paříž, Řím, Avignon, Praha, Cařihrad, Moskva.

 Vybavení domácnosti bylo prosté – stůl, lavice, truhly na oblečení, police na nádobí, postele.  Řemeslníci pracovali ve svých domech – bydleli v patře, dílny byly v přízemí.  V domech bohatších lidí (kupci, ….) byly sklady zboží na půdách.  Mimořádnými dny byly neděle, svátky světců nebo nejrůznější slavnosti (např. při návštěvě cizího poselstva, panovníka, návratu vojska z války, ….).

 K životu všech obyvatel patřila účast na bohoslužbách, kázání, zpovědi a přijímání.  Výjimečné postavení měly oslavy Vánoc a Velikonoc, oslavy svátků nejrůznějších patronů (země, města, profese, …….).  Slavnostní příležitostí byly křty novorozeňat, svatby a pohřby.  Tyto služby poskytovali kněží. Církev měla bdít nad spravedlností a pečovat o spásu věřících.

 Ve století vzrostl v Evropě počet obyvatel a hromadily se problémy – války a přírodní katastrofy, šířily se nemoci (mor), hladomor.  Od církve lidé očekávali pomoc a útěchu, té se však ne vždy dočkali.  Církev se věnovala především hromadění majetku a posilování papežovy moci.  V některých zemích začali lidé kritizovat takový život církve a žádali nápravu – návrat k pokoře a skromnosti.

 Jan Viklef (asi ). Jeden z nejvýznamnějších učenců své doby, profesor na oxfordské univerzitě. Dospěl k názoru, že církev by se měla zbavit majetku a vrátit k původní chudobě. Spolupracoval na překladu Bible do angličtiny, aby si ji lidé mohli přečíst sami.  Jan Milíč z Kroměříže (? – 1374). Jako velmi vzdělaný člověk doprovázel panovníka na cestách. Pak se vzdal svého majetku i úřadů a žil příkladně v chudobě a pomáhal potřebným.

1. Které různé skupiny obyvatel žily v Evropě? 2. Jaké druhy významných středověkých měst znáš? 3. Jaká byla největší životní ohrožení obyvatel Evropy ve středověku? 4. Kdo se měl starat o náboženské potřeby lidí? 5. Jaká byla situace církve? 6. Které kritiky církve znáš?

 Panovník, vyšší šlechta, nižší šlechta, kněží, svobodní obyvatelé měst a venkova, nesvobodní.  Města s řemeslnou výrobou (Milán, Florencie), města s obchodem (Benátky, Janov), sídla hlav států a církví (Paříž, Londýn).  Přírodní pohromy, nemoci (mor), hladomor.  Církev (kněží).  Církev se nevěnovala duchovnímu životu ale věnovala se rozmnožování majetku a posilování vlivu papeže.  John Viklef, Jan Milíč z Kroměříže, Jan Hus.