Anotace Tento materiál slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti, je určen pro opakování, zkoušení, lze jej použít jako test. Text je možno promítat na interaktivní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Citáty O LÁSCE.
Advertisements

Přeji Ti sílu všech živlů
Vzdělávací oblast : Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět : Český jazyk a literatura Ročník : 9. ročník Anotace : George Bernard Shaw životopis,
Tato pps je určena pamětníkům, kteří si ještě pamatují, ale i těm, kteří si už nepamatují. Stejně tak i dalším, kteří si sice ještě pamatují, ale.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
V Bibli je napsán příběh, kdy Ježíš šel na horu se svými učedníky, aby jim vysvětlil některé velmi důležité věci. Toto je velmi volná parafráze toho,
Soutěž v ZOO Autor: Vojta Rod. Pár slov na začátek… Jako už poněkolikáté já a parta dalších lidí z naší školy jsme jeli na soutěž do ZOO Ostrava. Po tom.
Nedostatek času pro nás už neexistuje. Každý člověk má jenom tolik minut, hodin a dní kolik jich využije.
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Hoaxy? Neboli jak se budí panika…… Kateřina Procházková.
VY_32_INOVACE_CJK4_2460_Z EM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Toto je první kniha tištěná mechanicky. Pan Gutenberg si dal tu práci a první kniha, kterou vysázel a vytiskl, byla právě Bible. V roce 1978 byla tato.
Samuel Beckett - Čekání na Godotta
Eugène Ionesco Jiří Zinek V8A
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Prosím zapněte si zvuk a klikněte na ikonku
Poslechněme píseň: Buď na mě hodná. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Název Balada o Tristanovi a Isoldě Předmět, ročník
Dopis od Boha.
Kočičí hrádek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2013 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Čtenářský deník.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Tady je něco pro tebe k Našemu 9 měsíci Našeho vztahu…
Mgr .Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Absurdní drama charakteristika.
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
Michail Šolochov (1905 – 1984).
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
GEORGE BERNARD SHAW Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Téma: Audience – V. Havel
Snape ve svém kabinetu od Patrounus 13/06. Rozhovor s profesorkou Prýtovou 1.Já je vaše nejoblíbenější kouzelná bylina? Asi bych měla říct madragoru,
UŽITEČNÉ MYŠLENKY.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Dopis Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Život Tvorba Malý princ Rozbor Ukázka Otázky Shrnutí.
JIRKA POSPÍŠIL, AC BUČOVICE. CÍRKEV TU JE PRO DRUHÉ A NE PRO SEBE !!! TŘÍSKA V OKU – ZRCADLO DUŠE JIRKA POSPÍŠIL, AC BUČOVICE.
 americký divadelní muzikál  1956, Alan Jay Lerner, Frederic Loewe  předloha - divadelní hra G. B. Shawa – Pygmalion( námět čerpá ze starověkých řeckých.
GEORGE BERNARD SHAW Lenka Beznosková, C3B. Obsah osobnost život dílo Pygmalion shrnutí.
ANOTACE Objasnit žákům pojem krátkodobý a dlouhodobý cíl, seznámit je s vytyčováním svých cílů a s využitím pozitivních vzorů. Výukový materiál.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.9 dadaismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žáky nástavbového studia. Text zpracovává druhou část většího celku - Bible. Věnuje.
Anotace Materiál je vhodný ke společné práci žáků 2.a 3.třídy jako opakování učiva o zvířatech. Opakování může být motivováno některou hrou, doporučuji.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Světová literatura 1. poloviny 20. století Lion Feuchtwanger
Co možná nevíte aneb 5 zajímavých faktů ze světa literatury
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
CÍSAŘOVY NOVÉ ŠATY (ŘEŠENÍ)
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
GEORGE BERNARD SHAW PYGMALION
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ JAZYK
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Světová literatura 1. poloviny 20. století George Bernard Shaw
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Základní filozofické otázky
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Anotace Tento materiál slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti, je určen pro opakování, zkoušení, lze jej použít jako test. Text je možno promítat na interaktivní tabuli či plátno a pracovat společně nebo individuálně. Žáci se nejprve přečtou úvodní text a poté plní jednotlivé úkoly. Každá prezentace obsahuje správná řešení. O jednotlivých otázkách lze diskutovat, nabízené možnosti lze komentovat, připojovat své vlastní názory a myšlenky. Poslední zadání nabízí možnost zpracovat slohově téma, které souvisí s rozebíranou knihou či autorem.

PÁN (se opět obrátí k levici muže se zápisníkem): Mohu se zeptat, jak to děláte? MUŽ SE ZÁPISNÍKEM: Pouhá fonetika. Věda o řeči. Moje profese, a zároveň můj koníček. Šťastný člověk, kterému koníček vydělává na živobytí! Vy rozpoznáte Ira nebo řekněme Angličana ze severního hrabství podle jeho nářečí. Já dokážu zařadit kohokoliv s přesností šesti mil. V Londýně s přesností dvou mil. Někdy dvou ulic. KVĚTINÁŘKA: Že se nestydí, poseroutka! PÁN: A dá se z toho vyžít? MUŽ SE ZÁPISNÍKEM: Ale ovšem. Docela pohodlně. Žijeme v době zbohatlíků. Lidi začnou na periférii s ročním příjmem osmdesát liber, a skončí v centru se sto tisíci. Chtějí se periférie zbavit, jenže ona se nezapře; stačí, když otevřou pusu. A já je naučím - KVĚTINÁŘKA: Ať se stará vo sebe a nechá ubohou holku - MUŽ SE ZÁPISNÍKEM (vybuchne): Ženská, okamžitě s tím ohavným skuhráním přestaňte, nebo si hledejte útočiště na jiné posvátné půdě! KVĚTINÁŘKA (se chabě brání): Já mám právo tady bejt zrovna jako vy. MUŽ SE ZÁPISNÍKEM: Ženská, která vydává tak otravné a ohavné zvuky, nemá právo na nic - ani na život. Pomněte, že jste lidská bytost, v níž sídlí duše a božský dar artikulované mluvy; že vaše mateřština je jazykem Shakespeara, Miltona a bible, a nebublejte tu jako holub na báni! LÍZA : Kolik to dělá? TAXIKÁŘ ( ukazuje na taxametr ) : Neumíš číst? Šilink. LÍZA : Šilink za dvě minuty!! TAXIKÁŘ : Za dvě nebo za deset, to máš fuk. LÍZA : To je teda pěkná levota! TAXIKÁŘ : Už jsi někdy jela taxíkem? LÍZA ( důstojně ) : Miliónkrát, mladíče. TAXIKÁŘ ( směje se jí ) : Vidíš, holka, jak ti to svědčí. Ten šilink si nech, berunko. Že se necháme poroučet. Měj se! ( Odjede ) ( pokořená ) : Drzoun jeden!

Co z textu nevyplývá? a)Věda o řeči je fonetika. b)Ženská, která žije na periférii, nemá právo na nic – ani na život. c)Kdo má povolání jako koníčka je šťastný člověk.

a) Eugéne Ionesco – Plešatá zpěvačka b) Samuel Beckett – Čekání na Godota c) George Bernard Shaw – Pygmalion

2. Vyberte, která charakteristika se nejlépe k autorovy hodí: a) Prozaik, tulák. Rád se chlubil svými šlechtickými předky z Francie. Dobrovolně se přihlásil do amerického válečného námořnictva, odkud ho však propustili jakožto schizoidní osobnost. Na konci 40. let se vydal na cestu napříč celou Amerikou. b) Anglický dramatik, kritik a esejista irského původu. Nositelem Nobelovy ceny za literaturu (1925). Uznání si vydobyl nejen jako dramatik, mistr vtipu, ostrého slova a paradoxu. Ve svých dramatech pranýřoval doslova vše – falešnou morálku, měšťany, hloupost, pokrytectví, falešnost, prostě veškeré lidské vlastnosti. c) Spisovatel, který byl komunistickým režimem potlačován nejen ve školách, ale i v povědomí lidí vůbec. Nebylo tomu jenom proto, že jeho tvorba se dostávala do rozporu s oficiálními požadavky na literaturu, ale nemenším důvodem se stala úmyslná nevšímavost k židovské kultuře vůbec.

a) Londýn, počátek 20.století b) J aponský vězeňský tábor, 2. světová válka c) Paříž, konec 19.století

a) Rámcová b) Chronologická c) Retrospektivní

a) Komediální drama b) Novela c) Absurdní drama

a) My big lady b) Your lady c) My fair lady

1. Líza Doolittlová 2. Henry Higgins 3. plukovník Pickering 4. paní Pearceová 5. Alfréd Doolittle a) hospodyně v domě pana Higginse; milá, starostlivá a svého pána zná velmi dobře b) expert na indické jazyky; chová se jako pravý gentleman a na rozdíl od svého přítele se zajímá o city člověka c) postarší profesor fonetiky, jemuž se jeho koníček stal obživou - miluje svou práci; jeho chování je místy hrubé až arogantní; má také velký zájem a nadšení pro vědu d) prostořeká pouliční květinářka, jež vyrůstala v chudých poměrech; naprosto přirozená, půvabná a bystrá e) otec Lízy; pracuje jako popelář a má stejný slovník jako jeho dcera; jeho zálibou je pití

a) Dílo se jmenuje podle řeckého boha. b) Název si dílo získalo podle pověsti o řeckém sochaři, který vytvořil sochu tak krásnou, až se do ní zamiloval a bohyni Afrodité požádal o její oživení. c) Název díla je náhodně vymyšlené slovo.

a) Pouliční květinářka pozná profesora, který se zabývá fonetikou. Květinářka chce, aby ji naučil mluvit spisovnou angličtinou. Tou dobou je u profesora na návštěvě plukovník, znalec indických jazyků a profesor se s ním vsadí, že naučí květinářku chovat se jako vévodkyně. Za půl roku ji opravdu naučí slušnému chování, uvede ji dokonce na ples. b) Kniha vypráví o přátelství dvou zemědělských dělníků, kteří přicházejí pracovat na farmu. Dílo vrcholí v momentě, kdy jeden nechtěně zlomí vaz ženě majitele farmy. c) Na opuštěném místě se setkávají dva tuláci. Mezi nimi se odvíjí chaotický dialog, z něhož vyplývá, že oba čekají na jakéhosi pána, který by snad mohl změnit jejich další životní osudy.

a) Nauka o procesech stárnutí člověka. Zabývá se somatickými (tělesnými) a psychickými aspekty stárnutí a stáří. b) Vybuzení k připravenosti (smyslové, hormonální, žlázové, svalové) k určité činnosti. c) Založen na tvrzení, že pozitivní očekávání učitelů vede ke zvyšování výkonnosti jejich žáků - roste jejich sebedůvěra a s ní i výkony.

b) a)c) Kdo je autor díla?

a) Já mám právo tady bejt zrovna jako vy. b) Pomněte, že jste lidská bytost, v níž sídlí duše a božský dar artikulované mluvy; že vaše mateřština je jazykem Shakespeara, Miltona a bible, a nebublejte tu jako holub na báni! c) TAXIKÁŘ : Už jsi někdy jela taxíkem? LÍZA ( důstojně ) : Miliónkrát, mladíče. d) visela mi kolem krku jako balvan e) ale copak, copak, copak... f) Ano, miláčku; a nechtěl by ses posadit? g) LÍZA: Jak víte, nejsem nic jiného než ucouraný strašák

Slohová práce Zkuste napsat úvahu na téma: „Nejen šaty, ale i jazyk dělá člověka“.

Z textu nevyplývá - B 1. C 2. B 3. A 4. B 5. A 6. C 7. 1.D 2.C 3.B 4.A 5.E 8. B 9. A 10. C 11. A 12. a) nespisovná čeština b) přirovnání c) hyperbola d) přirovnání e) opakování slov (gradace) f) oslovení (apostrofa) h) metafora

Zdroje: PROKOP, Vladimír. Přehled české literatury 20. století: pro výuku na středních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 1998, 82 s. ISBN SHAW, Bernard. Pygmalión. V nakl. Artur vyd. 1. Překlad Milan Lukeš. Praha: Artur, 2007, 145 s. Edice D, sv. 42. ISBN

Zdroje: AUTOR NEUVEDEN. beatdom.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: content/uploads/2012/03/600full-jack-kerouac.jpg content/uploads/2012/03/600full-jack-kerouac.jpg AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: content/uploads/2013/06/kafka.jpg content/uploads/2013/06/kafka.jpg AUTOR NEUVEDEN. mstransky.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: content/uploads/2012/06/g.-b.-shaw.jpg