Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Vítězslav Hálek Májovci
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes
Český jazyk a literatura
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. V. Raise a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla N. V. Gogola.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla A. P. Čechova.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. V. Sládka a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. M. Čapka-Choda a jeho díla.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Přestavení života a díla F. M. Dostojevského.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení autorů severského realismu.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Z. Wintera a V. B. Třebízského.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Vítězslav Hálek CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jan Neruda - dílo.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Eliška Krásnohorská
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karolína Světlá
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vypracoval: Ondřej Dutka
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Jan Neruda Open Presentation.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Májovci.
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník / obor studia:2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval:Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 2. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 283 Klíčová slova:Vítězslav Hálek, májovci, Večerní písně Anotace: Výkladová prezentace představující autora Vítězslava Hálka a jeho literární dílo.

V ÍTĚZSLAV H ÁLEK

V ÍTĚZSLAV H ÁLEK Básník a prozaik, pro něhož je typický optimismus, pohoda a smířlivost Z jeho díla vyzařuje harmonie, radost a láska Ve své době byl čtenářsky víc oblíbený než Jan Neruda Kritici mu často vytýkali, že jeho popularita vycházela z idyličnosti jeho díla – což nebyla pravda

V ÍTĚZSLAV H ÁLEK (O BR. 1)

V ÍTĚZSLAV H ÁLEK Kromě poezie a prózy psal V. Hálek také literární kritiky, divadelní hry a byl redaktorem Národních listů Dále organizoval kulturní život v Praze Pocházel z malé vesničky Dolínek, studoval v Praze kněžský seminář, ale sám přestoupil na akademické gymnázium Rodiče to neschvalovali a přestali ho finančně podporovat – začal se živit literaturou a doučováním

P OETIKA V DÍLE V. H ÁLKA Víra ve všemocnou lásku Bezkonfliktnost a harmonie veršů Důraz na zpěvný a písňový tón lyriky – snadná zapamatovatelnost Prosazoval pojetí básníka jako důležitého činitele v národním životě Do protikladu k citově vyprahlému životu bohatých staví Hálek vyrovnaný a citově bohatý život prostých lidí, neodcizených řádu přírody

L ITERÁRNÍ DÍLO V. H ÁLKA Večerní písně (1859) Básnická sbírka lyrické poezie vyjadřující optimismus a radost ze života Častý milostný motiv – představa absolutní lásky - básně jsou psány pro jeho lásku Dorotku Láska navrací životu rovnováhu a naplňuje člověka ušlechtilými myšlenkami Vyznačuje se lehkou a zpěvnou formou Důraz na vztah k přírodě Sloky tvoří čtyřverší s pravidelným rytmem a rýmem Touto sbírkou se Hálek dostal v hodnocení kritiků před Nerudu Obr. 2

L ITERÁRNÍ DÍLO V. H ÁLKA V přírodě (1872) Třídílný cyklus lyrické poezie, v nichž je příroda vyzdvihována jako zdroj moudrosti Obraz rodného kraje Pohádky z naší vesnice (1874) Vydáno posmrtně Básně v nichž převažuje epika Pestrý obraz českého venkova, včetně sociálního aspektu

L ITERÁRNÍ DÍLO V. H ÁLKA Muzikantská Liduška (1861) Na statku a v chaloupce (1871) Nejznámější povídky – nepříliš kvalitní, protože je v nich příliš velký rozpor mezi Hálkovou idealizací světa a realitou Pokoušel se realisticky ztvárňovat venkov a vztahy mezi lidmi Zaměřoval se zejména na postavy a příběhy, jež by působily prostřednictvím svých ušlechtilých vlastností Záměrem bylo posilovat kladné vlastnosti

Z DROJE OBRÁZKŮ Obr ADmek_V%C3%ADt%C4%9Bzslav_H%C3%A1le k.jpg Obr halek-vitezslav-vecerni-pisne.php

Z DROJE Havlíčková, I. a kolektiv: Odmaturuj z literatury 2. Brno, Didaktis Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment