Voda Základní podmínka života Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Advertisements

Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Proč je voda důležitá? Život Každá živá hmota obsahuje vodu –embryo 94%, dítě 65%, starý člověk 55% –krev 83%, mozek 75%, kosti 22% –okurek 98%, jablko.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Voda (opakování) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV53 Název školy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Směsi-II USAZOVÁNÍ, ODSTŘEĎOVÁNÍ, FILTRACE, KRYSTALIZACE, DESTILACE, REKTIFIKACE, SUBLIMACE Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova.
Vypracoval Daniel Beneš, Hana Lollková a Becca Křístková.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch8 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
ČISTÁ VODA. Čistota vody  pojem vyjadřující obsah cizích látek ve vodě  skutečně chemicky čistou vodu lze připravit pouze laboratorně  čistotu vody.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VODA ŽIVOTADÁRNÁ KAPALINA.
Voda Základ života.
Objem a povrch kvádru a krychle
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb
Změny skupenství látky
SESTAVENÍ ELEKTRICKÉHO OBVODU
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Voda H2O. Voda H2O Typy vod V přírodě se voda nikdy nevyskytuje čistá, obsahuje vždy určité množství rozpuštěných látek, plynů a nerozpuštěných pevných.
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ZDRAVÁ VÝŽIVA PREZENTACE SLOUŽÍ K VÝKLADU NOVÉ LÁTKY.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Znečištění ovzduší Obr. 1
Vlastnosti látek − hustota
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Oběh vody v přírodě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Síra Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Teplo.
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Autor: Stejskalová Hana
Neživá příroda vzduch a voda.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Abiotické podmínky života.
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Vlastnosti látek − hustota
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Transkript prezentace:

Voda Základní podmínka života Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Životodárná kapalina Vodu můžeme nazvat skutečně životodárnou, protože bez ní by přestal na Zemi existovat život. Člověk vydrží bez jídla až 21 dní, avšak bez vody jen dny. Lidské tělo obsahuje 70 %, rostliny až 90 % vody. echhigh.jpg/350px- Koloběh vody v přírodě

Úkol 1: Napiš, v jakých skupenstvích se voda vyskytuje: Kontrola: Pevné (led, sníh), kapalné, plynné (pára) humb/c/c2/Rotterdam_ _10.jpg/800px- ons/thumb/0/0e/Beach_full_of_ice_in_J%C3 %B6kulsarlon_Iceland.JPG/120pxBeach_full _of_ice_in_J%C3%B6kulsarlon_Iceland.JPG pedia/commons/thumb/0/02/Still es_Mineralwasser.jpg/180px- Stilles_Mineralwasser.jpg

Úkol 2: Napiš, kde se voda na Zemi vyskytuje: ommons/thumb/7/7b/FL_Marineland_b each02.jpg/800px- FL_Marineland_beach02.jpg /6f/Everest_Peace_Project__Ice_serac_everest_tib et.jpg mmons/thumb/b/b5/Cumulus_clouds_in_ fair_weather.jpeg/180px thumb/b/ba/Potturinn.jpeg/180px-Potturinn.jpeg A/ 97,2 % B/ 2,2 % C/ 0,001 % D/ 0,6 % Kontrola: A/ v oceánech, mořích, povrchové vodě B/ v ledovcích C/ v atmosféře D/ v podzemí

Druhy vody VODA Podle obsahu minerálních látek destilovaná měkká tvrdá minerální slaná pitná užitková odpadní Podle obsahu nečistot

Destilovaná voda Destilovaná voda je bezbarvá, čirá kapalina, bez chuti a zápachu. Za normálního tlaku 101 kPa má teplotu tání 0 °C a teplotu varu 100 °C. Nejlehčí metodou získání skoro čisté vody ze směsi je destilace. Užívá se hlavně v laboratořích do chladičů aut a do napařovacích žehliček. Úkol 3: Pojmenuj části 1, 2, 4, 5, 6, 7 destilační aparatury. Kontrola: 1 Kahan, 2 varná baňka, 4 teploměr, 5 chladič, 6 přívod a 7 odvod vody. distillation.PNG Destilace v laboratoři

Měkká a tvrdá voda commons/thumb/a/a9/Artesian_well_ Virttaa.JPG/800pxArtesianJPG kipedia/commons/thumb/c/c6/S oca.jpg/120px-Soca.jpg ikipedia/commons/thumb/3/39 /Rain_drops.jpg wikipedia/commons/thumb/d/ d0/NorthKoreanJPG AB C D Měkká voda obsahuje málo rozpuštěných látek. Naopak voda procházející vrstvami zemské kůry obsahuje značné množství minerálních látek, je tvrdá. Úkol 4: Podle obrázků rozděl vodu na měkkou a tvrdou: Kontrola: měkká - B, D tvrdá - A, C

Slaná voda thumb/0/08/La_Galera.jpg/120px-La_Galera.jpg Množství rozpuštěných látek v 1 l vody Slaná voda se vyskytuje především v mořích a oceánech. Úkol 5: Vypočti, kolik % látek je rozpuštěno v 1 l pitné, minerální a mořské vody. Kontrola: pitná 0,1 %, mořská 3,5 %

Minerální voda Minerální voda je voda se zvýšeným obsahem minerálních látek. Má často léčivé účinky, ale dlouhodobé pití pouze minerálek se nedoporučuje, jelikož pro svůj velký obsah minerálních složek mohou zanášet cévy a zvyšovat krevní tlak. Minerální vody se často ještě dělí na přírodní minerální vody léčivé a přírodní minerální vody stolní (mineralizace do 6 g/l).

Pitná voda Pitná voda musí být zdravotně nezávadná. To znamená, že ani dlouhodobým užíváním nezpůsobí poruchy zdraví. Získává se z podzemní nebo úpravou povrchové vody ve vodárnách, kde se usazuje a filtruje přes pískový filtr a zbaví choroboplodných zárodků desinfekcí chlórem nebo ozónem. Úkol 6: Podle obrázku vlevo sestav z květináče model vodárenského filtru ze štěrku, hrubého a jemného písku.

Voda užitková a odpadní mb/d/d6/Water_pollution.jpg mb/6/63/Wonga_wetlands_sewage_plant.jpg Voda z podzemních a povrchových zdrojů, která neobsahuje látky poškozující lidské zdraví, je voda užitková. Používá se v domácnostech, zemědělství i průmyslu, ale nesmíme ji používat k pití.Činností člověka vzniká v domácnostech, průmyslu i zemědělství voda odpadní. Před vypuštěním do řeky je ji potřeba vyčistit tak, aby její čistota byla alespoň taková jako odebírané vody. To se děje v čističkách odpadních vod. V nich se čistí voda mechanicky (usazováním), chemicky (pomocí chemických látek) a biologicky (pomocí mikroorganismů a kyslíku). Úkol 7: Vypočti hmotnost rozpuštěných látek v 1 kg užitkové vody, která jich obsahuje 0,05 %. Kontrola: m = 0,000 5 · = 0,5 g.

Fyzikálně chemické vlastnosti vody Úkol 8: Doplň text: Voda, H2O, je nejrozšířenější sloučenina ……… a.……... Čistá voda je kapalina bez …... a ……. Při 0 0C přechází v ….. skupenství - ……., při 100 0C v …… skupenství - ….. Chemicky čistá voda nevede ………. proud. V laboratoři vzniká prudkým sloučením ……. a ……. ecule%29.jpg Kontrola: vodíku, kyslíku, chuti, zápachu, pevné, led, plynné, páru, elektrický, vodíku, kyslíku.

Biologické aspekty vody V organismech je voda hlavním prostředníkem při dopravě a příjímáním živin a při vylučování nepotřebných a škodlivých látek. Rostlinné buňky obsahují přes 90 % a lidské tělo kolem 70 % vody. Pro zajištění svých základních biologických funkcí jí spotřebuje člověk denně 2,5 - 3 litry. Úkol 9: Vypočítej hmotnost vody vázané ve tvém těle. Kolik jí člověk vypije za rok, za život (75 let)? Kontrola: hmotnost těla · 70/100, za rok l, za život asi l

Spotřeba vody v ČR Spotřeba vody pro člověka a jeho činnosti je mnohem vyšší než základní biologická potřeba a v ČR dosahuje asi 450 l / obyvatele (koupání, praní, WC, mytí nádobí, úklid, vaření, pití aj.). Nejvíce vody však spotřebuje průmysl, např. výroba litru limonády - 8 l, výroba 1 t oceli l, výroba jednoho automobilu l vody. Úkol 10: Vypočti, kolik vody spotřebuje přibližně vaše rodina za rok a spotřebu továrny s produkcí automobilů ročně. Kontrola: počet členů rodiny · 450 · 365 = ………. l vody · 30 = m 3 vody

Použité obrázky pocházejí z Wikimedia commons, nebo z vlastních zdrojů.Wikimedia commons Mgr. Vaněk Vlastimil, autor