NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_34_ČS TEMA: Manufaktury a první.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Ploskovice, p.o., okres Litoměřice Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektu„Zlepšení kvality vzdělávání.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_ČS_MÍSTO, KDE ŽIJEME TEMA:
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.9 Manufaktury a první stroje Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_15 TÉMA: VYNÁLEZY.
Spisovatelé a ilustrátoři. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Fukalová NÁZEV: VY_32_INOVACE_.
S TOLETÍ PÁRY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s průmyslovým a kulturním rozvojem českých zemí. Učebnice:
Fyzika - referát Vlaky.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ČR-test pro 4. třídu první čtvrtletí
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Dějiny ČR Vynálezy mění svět
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
SPALOVACÍ MOTORY (HISTORIE)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_08
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
VY_32_INOVACE_08_Olomoucký kraj
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
VY_32_INOVACE_03_19_Století páry
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Název materiálu: Nerostné suroviny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_15_Praha – hlavní město ČR
Doba železná VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_4_DOBA ŽELEZNÁ
Manufaktury Začínají vznikat v polovině 18. století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Informace z učebnice I..
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE - OPAKOVÁNÍ
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_7C_14 TÉMA: Vlastivěda4
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Život na vesnici Název: VY_32_inovace_08 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Manufaktury a první stroje
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 05 Dějepis _8.ročník_04
  Název materiálu: Čeští vynálezci Ročník: 5.
Člověk a jeho svět Vlastivěda Prezentace EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
Bratranci Veverkovi Ruchadlo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_34_ČS TEMA: Manufaktury a první stroje ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

Anotace Prezentace slouží pro žáky 5.ročníku jako seznámení s novým učivem – Manufaktury a první stroje. Na závěr si žáci zopakují získané znalosti formou kvizu.

Vznik manufaktur Po zrušení nevolnictví – odchod vesničanů do měst za prací Stoupá počet obyvatel – malé řemeslnické dílny nestačí Manufaktury – velké dílny – práce pro mnoho dělníků Každý vyrábí jen část výrobku – získal větší zručnost, vyrobí více výrobků

Manufaktury Nejvíce manufaktur se rozšířilo v textilní výrobě  Jedni pracovníci spřádali přízi  Druzí tkali látku  Další hotovou látku barvili, sušili, čistili Další manufaktury vznikají na zpracování kůže, výrobu keramiky, skla, papíru, zbraní

Práce v manufakturách Namáhavá Pracovalo se 12 – 14 hodin denně Většina pracovníků – poddaní – odpracovávají si robotu Vyrábí se levněji

První stroje v manufakturách Poháněny vodou (vodní kola) nebo hledal se nový způsob pohánění strojů parní stroj

Parní stroj První parní stroj sestrojil Angličan Poháněl stroje i dopravní prostředky Používal se i v dolech na čerpání vody V první polovině 19. století vznikají namísto manufaktur továrny – široké využití parních strojů Mé jméno je James Watt. Podařilo se mi sestrojit první parní stroj na světě!

Čeští vynálezci František Josef Gerstner – první parní stroj v Čechách (počátek 19. st.) Jsem profesorem pražské techniky.

Čeští vynálezci Josef Božek– první parní automobil a parní loď v Čechách Můj první parní vůz se rozjel po Praze v roce Navrhl jsem také železniční vozy pro koněspřežnou dráhu.

Parníky převážely zboží po Labi a po Vltavě Parní automobil se podobal kočáru, parní stroj měl vpředu. Byl řízen klikou.

Koňská železniční dráha Jezdila roku 1832 z Českých Budějovic do Lince v Rakousku

První parní železnice v Čechách Roku 1839 na úseku Břeclav - Brno

Lodní šroub Josef Ressel

Uzemněný bleskovod farář Prokop Diviš

Ruchadlo bratranci Veverkové zdokonalili pluh k orbě půdy – půdu nadzvedával i obracel

Čím se liší manufaktura od řemeslnické dílny? Řemeslnická dílna Velikostí malá dílna Pracuje zde méně lidí Každý zpracovává celý výrobek Řemeslníci se sdružují v cechy Manufaktura Velikostí velká dílna Pracuje zde více dělníků Každý zpracovává jen část výrobku Vyrábí se levněji, více výrobků Pracuje se hodin Práce je namáhavá Poddaní si tak odpracovávají robotu

Kvíz Zapisuj všechny správné odpovědi. 1. V jaké výrobě se rozšířilo nejvíce manufaktur? a) potravinářské b) textilní 2. V manufakturách na rozdíl od řemeslnických dílen se vyrábí a) levněji a více výrobků b) dráž a méně výrobků 3. První stroje v manufakturách byly poháněny a) vodou, koňmi b) uhlím 4. První parní stroj na světě sestrojil a) František Josef Gerstner b) James Watt

KVÍZ 5. Parní stroje se využívaly a) k pohonu dopravních prostředků b) k pohonu strojů c) v dolech na čerpání vody 6. Co nahradilo manufaktury? a) řemeslnické dílnyb) továrny 7. První parní stroj v Čechách sestrojil a)František Josef Gerstner b)Josef Božek c) bratranci Veverkové

Kvíz 8. Josef Božek vynalezl a) první parní automobil a parní loď v Čechách b) ruchadlo c) uzemněný bleskovod 9. Velký význam pro zdokonalení lodní dopravy měl lodní šroub a) Jamese Watta b) Josefa Ressela 10. Uzemněný bleskovod je vynálezem a) faráře Prokopa Diviše b) J.Ressela c) F.J. Gerstnera 11. Ruchadlo bratranců Veverkových umělo a) nadzvedávat půdu B) obracet půdu C) plít

Správné odpovědi 1b 2a 3a 4b 5a,b,c 6b 7a 8a 9b 10a 11a,b

Zdroje

Zdroje Učebnice Vlastivěda 5, významné události nových českých dějin, doc. PhDr. František Čapka, CSc., nakladatelství Nová škola