Čeština Kolikátého je dnes? Co je dnes? Animovaný seriál “Pojďte pane, budeme si hrát”

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
Advertisements

OSOBNÍ ZÁJMENA A SLOVESO BÝT VE VĚTÁCH V PŘÍTOMNÉM ČASE
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
RODINA Maminka a tatínek jsou mí rodiče.
DOMOV ADRESA oslovení jméno a příjmení ulice a číslo domu obec, město
Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
PŘÍBUZENSKÉ VZTAHY Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
MY FAMILY (slovní zásoba) THIS x THAT, ZÁJMENA
Used to/ would, be/ get used to Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
 pondělí (n.)  úterý (n.)  středa (f.)  čtvrtek (m.)  pátek (m.)  sobota (f.)  neděle (f.)
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Home sweet home Vypracovala : Michaela Hrdličková, 202 Použitá literatura: Success, elementary, J.C.Carr, J.Parsons „Tento projekt je spolufinancován Evropským.
⇨ sto (nom. sg.; neutral) 200 ⇨ dvě stě (dual) 300, 400 ⇨ tři, čtyři sta (nom. pl.) 500 – 900 ⇨ pět, šest,… set.
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Podbořany, Husova 276, okr. Louny AUTOR: Jaroslava Kudláčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_612_AJ_MÍSTNOSTI TEMA: Místnosti ČÍSLO PROJEKU:CZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Rodina.
VY_22_INOVACE_36 Angličtina 7. ročník Autor: Jitka de Oliveira Manuelová, BBS Základní škola Pelhřimov, Komenského 1326 slovní zásoba HOUSE.
There is / are – 5.ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_ INOVACE_14_Dům AUTOR: Bc. Petra Baťová ROČNÍK, DATUM: TŘETÍ, 25.
Elektronická učebnice - I
39.1 Předložky NAD Z PO ZA KOLEM NA V K VEDLE PRO OD BEZ U PŘED PŘES O
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Feminine Nouns, Adjectives, and Demonstratives Czech 403.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
My day – daily routine NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Miroslava Jarkulišová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_ Jazyk anglický TEMA:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_9 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Čeština Kolikátého je dnes?. agenda More exposure to months How to complain Past tense (more) Future tense with budu + infinitive Dative case with volat.
Čeština Kolikátého je dnes? Co je dnes? Koblížek, slavná postava v českých pohádkách. donut.
Čeština Co je dnes? Dnes je úterý. Zítra bude středa. tomorrow Karel Jaromír Erben, čeříý básník (poeta), folklorista, autor Kytice (Bouque of flowers,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV:VY_32_INOVACE_11 _Moje rodina TÉMA:
VY_32_INOVACE_09 Anglický jazyk 4.tř. Present simple and present continuous. Name:
Co je to domov? DOMOV Domov je máma, táta a sourozenci … Domov je můj pokoj, hračky, knížky … Domov je náš dům, byt, obývák, kuchyň, ložnice,
Zpracovala: Mgr. Jana Ottová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_72_PRV1 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Vybavení bytu NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Čeština Co je dnes? Dnes je …. Kolikátého je dnes? Dnes je …... Dům u kamenného zvonu na Staroměstském náměstí. House at the stone bell předtím………………..
Čeština Kolikátého bude Mikuláš? Mikuláš, Čert a Anděl.
FAMILY = RODINA. pes kočka sestra bratr maminka dcera tatínek syn.
Kolikátého je dnes? Jaké bude zítra počasí?
HOUSE kitchen bedroom bathroom garden a garage dining room living room.
Co je dnes? Kolikátého je dnes?
Angličtina pro 2. stupeň ZŠP a ZŠS Uherský Brod
Č. DUMu: VY_22_INOVACE_11_THE HOUSE II
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Kolikátého je dnes? Jak se vám líbí tento obraz?
Where? 1) An adverb of place: Doma, tady, tam, vepředu, vzadu, nalevo, napravo, nahoře, dole, uprostřed … 2) A preposition + a noun in locative: V Praze,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Kolikátého je dnes? Co je dnes? Co si dáte o Díkůvzdání
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření listopad 2011
Kolikátého je dnes? Co je dnes?
Černá madona U kubistického domu
Čeština: 7. lekce Czech language: 7th lesson
VY_22_ INOVACE_33_ ANGLICKÝ JAZYK 5
Prepositions + at home AUTOR: Miroslava Jarkulišová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Věra Tománková Project 1
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.09_Slovo_a_věta Datum:
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_22_INOVACE_05_Náš dům
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Martina Dundová VY_22_INOVACE_1B_12_My_home My house čtvrtý
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_19 19 Vím, co čtu IV. autor: Mgr. Jana Kobylková
Autor: Mgr. Jitka Šteflová Název : VY_12_INOVACE_28_Podstatná jména 2
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.2.Bal.31_Slovesa Datum: 10.
Transkript prezentace:

Čeština Kolikátého je dnes? Co je dnes? Animovaný seriál “Pojďte pane, budeme si hrát”

Critical review Online Please complete by 11. prosince

agenda Review: perfective vs. imperfective pairs Tramvaj-radost –type feminine nouns Verb To take brát (to take something, someone) vs. brát se (to get married) (impf) Parts of house (rooms) (play with the locative, do + genitive) Volat + dative Povídat si + s + instrumental

Perfektum vs. imperfektum Imperfektum Process, repeated action No commitment to reporting completion říká vařili psal říkala pekl povídali jsme si we chatted Perfektum Focus on result, completion uvařili upekl popovídali jsme si řekne řekla napsal

Consonant-ending feminine nouns Paní profesorka teď má konzultační hodiny. Sedí u sebe ….. – V kanceláři – V kanceláře Beru si knihu … – Do posteli – Do postele – Do postelu Jsem rád! Mám – radost – radstu Nesu dárek. Je to … (small, insignificant thing) – taková maličkost. – takovou maličkost. Po Praze jezdíme …. – tramvajem – tramvají To je … (a different thing) – jiná věc – jiný věc Nom. Sg.? kancelář postel radost maličkost radost tramvaj věc Observe: the feminine consonant-ending declension is very similar to fem. Soft declension. Compare: slivovice – gen sg. slivovice postel– gen sg. do postele (but gen. sg. radosti) Restaurace – loc sg. v restauraci Kancelář – loc. Sg. v kanceláři Gelerie – instr. Sg. před galerií Tramvaj – instr. Sg. jezdíme tramvají

Brát to take/brát se – to get married imperfective 1.beru 2.berete 3.berou 4.bereme 5.bereš 6.bere a.Ten pán je nějaký divný. Možná …. drogy. a.Studenti …….. češtinu vážně seriously b.Zítra se ……… - budeme mít svatbu. wedding c.Mám tě rád. Proč mě ne……. vážně? a.Když mám teplotu, …… acylpyrin. Je to aspirin. a.………. nějaké vitamíny, pane Zemane?

Kde je maminka? Maminka prý teď vaří. Kde může být? Maminka může být… – v koupelně – v kuchyni – v ložnici – v bazénu – ve škole – na radnici Nom. sg.? koupelna kuchyně ložnice bazén škola radnice

Kde může být táta? Tatínek má rád stromy a kytky (strom – tree, kytka – flower). Kde může být? Tatínek může být… – v kuchyni – v obýváku – na zahradě – ve fitnes-centru – na koncertě – ve svém pokoji own room Nom. Sg.? kuchyně obývák zahrada fitnes-cetrum koncert pokoj

Igor je puberťák. Co často dělá? Sedí v pokoji sám. Poslouchá hlasitou hudbu loud Pomáhá mamince. Potřebuje volat přítelkyni Uklízí svůj pokoj one`s own Myje nádobí washes dishes Nebere nic vážně Nic nejí. Rád vaří Bere všechno vážně Chodí s holkou. Chce být vzorný student. (vzor – model) Chce vypadat jako špatný student. Nom. Sg.? V pokoji Pokoj Volat přítelkyni - case? Nom sg.? přítelkyně

Komu často voláte? = telefonujete Často volám… – mamince – tatínkovi – tetě – strýci – sestře – bratrovi – kamarádce ….(jméno) – kamarádovi … – příteli – přítelkyni – babičce – dědečkovi – dítěti Nom. Sg.? maminka tatínek teta strýc sestra bratr kamarádka kamarád přítel (-tel suffix – soft declension) přítelkyně babička dědeček dítě (note the extended stem dítět-, and the soft stem declension)

S kým si rád/a povídáte? Chat Zjištěte, (find out) Kdo řekl, že má rád prarodiče. (he) said Kdo je velmi praktický a ekonomicky motivovaný? Kdo je snad budoucí zvěrolékař? future veterinarian Kdo má ráda holčičí řeči? (girl talk) Kdo řekl, že je budoucí politik? Rád/a si povídám s babičkou a dědečkem, protože jsou lepší než rodiče. Rád/a si povídám s maminkou a tatínkem, protože mi platí školné (platit – pay, školné – tuition) Rád/a si povídám se psem Jonatánem a kočkou Micinkou, protože jsou moji nejlepší kamarádi. Mluvím psím jazykem a kočičím jazykem. Rád/a si povídám se sestrou a sestřenicí, protože jsou milé a rozumí mi. Rád/a si povídám s panem prezidentem Obamou, protože je můj kamarád a chci být velký politik.

Stěhování: Moving Diskutujte, kam to neseme? Where are we carrying this to? Kam neseme…? jídelný stůl ručníky (ručník, towels) židle dětská postýlka (bed, small) stojací lampa (standing lamp) křeslo postel fem. (dim. postýlka) noční stolek (night stand) gauč hračky (hračka, toy) televizor počítač psací stůl boty (shoes) Nom. Sg. of items in the second column dětský pokoj ložnice kuchyně jídelna předsíň (předsíňka) Sem, do dětského pokoje Sem, do obýváku Sem, do ložnice (bedroom) Sem, do kuchyně Sem, do jídelny (dining room) Sem, do předsíně/předsíňky (foyer)

Dárek k narozeninám Pavel: A kde je tvoje máma? Je v kuchyni? Eva: Ne. Sedí na zahradě. Volá tetě, nebo si čte nějaký časopis. Ale aha, už ne! Právě jde sem do pokoje! ====================== P: Jdu nahoru, ano? Potřebuju si s Olgou popovídat. Nesu jí dárek, víš? – jen takovou maličkost. E: Odkud víš, že Olga má dnes narozeniny? P: Sama mi to řekla. Nebere mě sice vážně, ale ví, že ji mám přece jenom moc rád. Proberte s partnerem. 1.Kde je máma? 2.Kam jde Pavel? Proč? 3.Je Olga maminka Evy? 4.Je Olga přítelkyně Pavla? 5.Má Pavel rád Olgu? 6.Má Olga ráda Pavla?

Slovní zásoba v kuchyni, na zahradě. Volat tetě. Jít sem, do pokoje, nahoru Potřebuju si s Olgou popovídat. Nesu jí (Olze) dárek maličkost. narozeniny Řekla mi to. (infinitivum říct, perfective) (imperfective říkat) Nebere mě vážně Přece jenom

Dialog: Kde je maminka? Pavel: A kde je tvoje máma? Je v kuchyni? Eva: Ne. Sedí na zahradě. Volá tetě, nebo si čte nějaký časopis. Ale aha, už ne! Právě jde sem do pokoje! ====================== P: Jdu nahoru, ano? Potřebuju si s Olgou popovídat. Nesu jí dárek, víš? – jen takovou maličkost. E: Odkud víš, že Olga má dnes narozeniny? P: Sama mi to řekla. Nebere mě sice vážně, ale ví, že ji mám přece jenom moc rád. Present the first half of the text from mom`s perspective. Use past tense “I was in the kitchen, and then… Byla jsem v kuchyni, pak jsem seděla na zahradě. Volala jsem sestře a četla jsem si časopis. Pak jsem šla do pokoje. Present the second half of the text from the viewpoint of Eva. Pavel jde nahoru. Potřebuje si s Olgou popovídat. Nese jí dárek. Ví, že Olga má narozeniny. Prý mu to řekla Olga sama. Olga nebere vážně Pavla, ale Pavel ji přece jenom má moc rád.