NEBEZPEČNÁ RYCHLOST: JAK SE UČÍ BEZ BARIÉR Blanka Pravdová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak na ně? Kde jsou? Jak odhalit talenty.. Skupina „FYBICH“ Odhalit skryté FyBiCHy – fyzika, chemie, biologie a další přidružené obory, např. zeměpis,
Advertisements

DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
CLIL Content and Language Integrated Learning
Naučil jsem se....
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Kamarádi :o) :o).
Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
1. KORINTSKÝM 13 Pro dnešek! Tommy's Window Slideshow
BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA – lekce i příběh
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Hodnotová orientace svobodné generace
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Jednou, až budou moje děti dost velké na to, aby pochopili, co motivuje jejich rodiče, řeknu jim: „Milovala jsem tě tolik, že jsem se tě vždy ptala kam.
Závěrečná zpráva projektu Průzkum sociální situace cizinců na území Hl. m. Prahy.
IveHale s.r.o..
Plošné testování 5. a 9. tříd v kontextu stavu českého školství Senát Parlamentu ČR
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Interkulturním vzděláváním a prožitkem k toleranci
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Kampaň „Česko mluví o vzdělávání“ aneb o co nám jde Silvie Pýchová, EDUin , Olomouc.
Klíčová otázka č. 5 Jakou roli by měli hrát různí aktéři (zejm. veřejná správa na všech úrovních, poskytovatelé služeb, volení představitelé, sdělovací.
Botanická zahrada Dalovice Virtuální procházka reálným areálem.
KrIsTýNa VoLáNkOvÁ Mé StUdIuM nA 4.ZŠ v ChEbU.
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
„Opravdový přítel je ten, kdo ti nabídne ruku a dotkne se tvého srdce“
„Proč se zhoršují výsledky českého školství? (A co s tím?)“ (A opravdu se zhoršuje?) Fontes Rerum Radim Valenčík VŠFS.
PREZENTACE O čtyřech letech učení fyziky na této škole očima Karla Kratochvíla & Martina Hortvíka.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Východiska úkolově orientované supervize
9 let na základní škole:.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
1 Proč potřebujeme systém managementu ? Cesta k dosažení harmonického a úspěšného života. Modul 1 Ing. Miroslav Weber.
Rozhovor s paní učitelkou Pavlou Jemelíkovou. 1.Na naší školu jste nastoupila teprve nedávno. Představte se nám, prosím. Bydlím v Krupce, učím 7. rokem,
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Vliv podpory na uživatele Bc. Zuzana Thürlová Transformace sociálních služeb: Příležitost pro lidi 4. Prosince 2012, Brno.
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
P. uč. Zelinková a P. uč. Solnařová MATEMATIKA X MATEMATIKA.
Rozhovor se… slečnou Magdalenou Žižkovou Co jsme zjistily o Majdě ? Co ji baví? Jak ji (ne)znáte…..
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
..kam jdu a odkud přicházím.. Sestavil: Willi Nowak.
Dobrý kurz první pomoci
ČÍM CHCI BÝT, AŽ VYROSTU Simona Kapitánová Můj piktogram.
Čím chci být ,až vyrostu.
Slova Květiny.
Co se rozumí kvalitou vzdělávacích služeb Mgr. Pavel Říha
Čím chci být až vyrostu ? Proč zrovna plavčice ? Pomáhá a zachraňuje lidské životy. Má to hodně těžké protože, když se člověk topí je velice těžké si ho.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
ČÍM CHCI BÝT, AŽ VYROSTU? Václav Pfleger.
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Vyhrál jsem Rady, nápady, pravidla
Jak na PR (absolutní základ)
Problematika návykových látek u žáků středních škol
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
CHAREKTERISTIKA Obrázky a náměty slohových cvičení
Čím chci být až vyrostu M. Krátká.
Naučil jsem se....
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Otázky pro průběžnou práci
Drogy dnešní doby Študáci.
Děti jsou DAR... jak je MILOVAT ?!?
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Jak na jazyky.
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Všichni máme hendikep, jen někdy je vidět víc, někdy míň…
Transkript prezentace:

NEBEZPEČNÁ RYCHLOST: JAK SE UČÍ BEZ BARIÉR Blanka Pravdová

VAŠE ZKUŠENOST S NEBEZPEČNOU RYCHLOSTÍ VE ŠKOLE…  utíká to, škola nějak rychle utekla … plynutí času  děti nebezpečně rychle běžící po školní chodbě … riziko nebezpečí  vždycky mi říkali, že jedu hrozně rychle … dynamika hodiny  děti by neměly ve škole běhat … zodpovědnost za žáka  když učitel rychle mluví … nesrozumitelnost pro žáka  nebezpečně rychlý test … probereme, neprocvičíme, píšeme  opak: když si učitel udělá čas a mluví s námi …

TÉMA JAKO VÝZVA  výuka probíhající ve spěchu  rychlost rozdělující žáky na školně úspěšné a na ty, kteří permanentně ztrácejí krok  střet kvality a kvantity  témata vyžadující pomalost  práce se studenty trpícími „rychlostními hendikepy“

PERSPEKTIVA POZOROVATELE  matka dvou dětí (středoškoláka a vysokoškoláka)  učitelka na nižším i vyšším stupni gymnázia, na základní škole  cvičná učitelka budoucích učitelů  hospitující v hodinách kolegů  předseda maturitních komisí na gymnáziích v Moravskoslezském kraji  vyučující studentů PdF MU v Brně  hospitující ve výuce studentů učitelství při praxi na základní škole  výzkumník v oblasti pedagogiky

JAK TO VYPADÁ, KDYŽ UČITEL SPĚCHÁ …  … bere žákovi písemnou/slohovou práci, i když vidí, že potřebuje dopsat větu  … dá žákům na test 10 minut a sbírá, i když vidí, že ještě nikdo není s prací hotov  … odpovídá na otázky, které položil žákům, raději sám  Ústní zkoušení? Na to není čas!  … má probráno učivo třetího ročníku už v březnu

JAK TO VYPADÁ, KDYŽ UČITEL NESTÍHÁ…  zadává neprobrané učivo žákům jako samostudium  probírá stále nové učivo, neshrnuje, neopakuje, nesystemizuje, nepropojuje poznatky staré a novější  nemá čas na zpětnou vazbu, hodnocení, sebehodnocení …  končí hodinu slovy: zase jsme dnes nic nestihli …  v posledních dnech školního roku probere tolik jako za poslední měsíc výuky

… A CO ŽÁK?  abych dostal dvě minuty navíc na psaní písemky, musím na to „mít papír“ → rezignace, frustrace ?  „ztratil jsem se“ (například při výuce cizího jazyka) → rezignace, nuda ve škole?  moc píšeme, výklad je moc rychlý, nestíhám → rezignace, nuda ve škole?  když jsem pár dní nemocný, ještě po měsíci zjišťuji, že mi něco chybí, něco nemám, něco mi někdo neřekl …

KDE JSOU PRAMENY UČITELOVA SPĚCHU?  Ve strachu z nenaplnění formálních požadavků?  V zodpovědnost za žákovy výsledky?  V množství informací, jimiž současný svět disponuje, a s nímž si neumíme poradit?  Životní tempo, ve kterém žijeme?

PŘÍBĚH PRVNÍ… … o Káji a větě Archimédově Ponaučení, které si odnesla žákyně Je lepší to vzdát, protože ani při velkém, maximálním úsilí, nemůžu dohnat ostatní.

PŘÍBĚH DRUHÝ… … o Tomášovi, který nečetl knihy Ponaučení pro učitele Dostatek času na učení může být řešením.

PŘÍBĚH TŘETÍ…... o panu učiteli, který nestíhal GEOGRAFIE-HYDROGEOGRAFIE.html/ Ponaučení ? Žádná výmluva není dost velká.

OČEKÁVÁNÍ STUDENTŮ UČITELSTVÍ VE VZTAHU K MOŽNOSTEM UČITELSKÉ PROFESE Ovlivňovat životy lidí kolem sebe, otevírat jim nové možnosti; pomáhat jim v osobním růstu a v získávání sebevědomí Pokud budu opravdu dobrá, mám šanci spoustě dětí ukázat jejich neskutečné možnosti. Jistě, ne všichni budou adepti na Nobelovu cenu, ale o to vůbec nejde. Ať jsou dobří v čemkoliv, nikdo není špatný v ničem. Můžou z nich být doktoři, právníci, učitelky. Nebo cukrářky, které si budou pamatovat, že učení je fajn, a budou hledat i vytvářet pořád nové a nové druhy zákusků. Sakra, i kdyby měli zametat ulice, jen ať si pamatují, že jsou důležití, protože svoji práci dělají dobře. A po práci jdou sledovat zápas svého oblíbeného fotbalového týmu, kde budou s dokonalou znalostí pravidel i techniky komentovat každý kop. A to je taky učení, ne? (56Z) Profesi učitele vnímám jako možnost významným způsobem ovlivnit životy druhých lidí – dětí. (101Z) Člověk v roli pedagoga má spoustu možností, jak ovlivnit lidi kolem sebe, a to nejen ve smyslu vzdělání, ale i ve smyslu rozvoje osobnosti – což je asi důležitější úkol. (142Z)

Předávat mladé generaci vzdělání a hodnoty … a především jim předat hodnoty, které jsou podle mne nejdůležitější. Hodnoty jsou pro mne v životě velice důležité a myslím si, že jsou největším přínosem pro celou společnost. Umět být poctivý, pravdomluvný, umět si plnit povinnosti, pracovitost, vstřícnost k lidem okolo, vidět důležitost fungující úplné rodiny a mít takovou, to jsou „věci“, které předně vedou společnost k lepším zítřkům. (5M) Přeji si vzdělávat a vychovávat budoucí generace tak, aby si uvědomovaly hodnotu a potřebnost vzdělání a získaných vědomostí a dovedností. (141Z) Nebrala bych učitelství ani tak jako běžnou rutinu a profesi, ale hlavně jako dar a úkol. Přeci jen je to důležitý úkol, aby další generace byly vzdělané. (40Z) Člověk by měl jít příkladem, být čestný, připomínat dětem takové ty základní hodnoty v životě, na které se často zapomíná. Měl by dětem ukázat, že být slušný člověk neznamená být suchar a neužít si žádnou legraci. (119Z)

Přispívat ke změnám ve škole, ve školství Tohle studium jsem si zvolila asi ve víře, že dokážu něco změnit … A tak věřím, že se přemůžu a opravdu dokážu něco změnit, možná i dokonce na své základní škole z dětství… (71Z) … šikana. Budu se snažit ji ze školy, na které budu působit, zcela odstranit. (3M)

Přispívat ke změnám ve společnosti Asi je to naivní, ale chtěla bych aspoň malinko něco změnit. (52Z) … Asi jako každý člověk bych chtěla změnit spoustu věcí, tak doufám, že se mi něco změnit podaří. (40Z) Úloha učitele je hodně důležitá, a protože nejsem spokojená s tím, jak to v naší společnosti vypadá, chtěla bych se pokusit přispět ke změně k lepšímu. Zatím věřím, že je to možné a má to smysl. (142Z) … kdybych měl široký přehled ve více oborech, např. budou mít problém v nějakém jiném vyučovacím předmětu, než na který mám aprobaci, a přesto jim budu schopný poradit, osvětlit danou problematiku. Myslím, že by to mohlo být pro žáky přínosné tím, že by se přestali soustředit na to, co je pouze baví nebo o co se zajímají a budou chtít mít taky větší přehled, a to by podle mě prospělo celé společnosti, že tady budou mladí lidé, kteří budou vzdělanější než předchozí generace. (19M)

Šířit zájem o vlastní obor Každopádně vím, že učit mě bude strašně moc bavit, a taky mám ráda své obory, které studuju (matematika a zeměpis – ten miluju obzvlášť), a tak to ze mě žáci třeba vycítí a podaří se mi kromě jejich vzdělávání a vychování také některým z nich předat tuto lásku k mým předmětům. (105Z) Spoluvytvářet ve stále více virtuálním světě skutečné vztahy – tzv. třídní rodinu Doufám, že se svými budoucími žáky naleznu v hodinách i mimo ně společnou řeč a budeme jako jedna velká „rodina“. (21M) Možná jsem naivní a vzhledem k dnešní době, která prochází neskutečnou obměnou díky virtuálním prostředím, jako je především sociální síť Facebook, se může zdát moje vize opravdu utopická, ale věřím, že vytvořit něco jako třídní rodinu je i dnes možné. (22M)

STUDENTI UČITELSTVÍ A JEJICH STŘET SE ŠKOLNÍ REALITOU  „pro-žákovský postoj“, porozumění žákovi  na učitelské praxi dochází ke konfrontaci jejich představ a ideálů se zkušeností cvičného učitele  rozhovory vedené se studenty učitelství v rámci výzkumu GAČR využití „čistého jazyka“ (clean language) „vykopávací“ otázka: Co ty a výuka?

METAFORY VYJADŘUJÍCÍ POHYB, JIMIŽ UČITEL „PŘEDÁVÁ UČIVO“  … učitel do nich nasype ty znalosti … (Ema)  … toho učiva je tolik, na ty žáky se toho hrne strašně moc … furt se jim toho cpe víc a víc, aby toho znali co nejvíc teďka … (Františka)  … do těch dětí lijeme strašně moc informací …, zatímco, když do nich budu něco hustit jenom …; a pak se to musí doma složitě šrotit (Beáta)  … zkusit to nějak ořezat, to pro ně nedůležitý, nebo to, co si myslím, že je nedůležitý pro další postup … (Cyril)  … abych předal nějaké to kvantum informací … (Karel)  … učitel je pro žáky, jako kdyby si zapli rádio … (Alena)

„TACITNÍ KONSTRUKTIVISMUS“  neuvědomovaná (ale z rozhovoru vyplývající) potřeba začínajících učitelů dát žákům možnost probírané látce skutečně porozumět, propojit probírané učivo se svou dosavadní zkušeností … aby si na to přišli sami…  Co je příčinou toho, že studenti učitelství své konstruktivistické koncepce nerozvinou, ale potlačí?  Kam se vytrácí jejich přesvědčení?  Jaké jsou naše priority?  Oč nám jako učitelům jde?  Co je smyslem naší práce?

VYUČUJEME DĚTI, NE UČIVO.