Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Advertisements

Vývoj teorií řízení. Vědecké průmyslové řízení Hospodárná příprava a následné provádění výrobních a obslužných procesů A.W. Taylor, H.L. Gant, A.B. Gilbreth,
Historické etapy vývoje managementu
Řízení organizace, základy managementu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EKONOMIKA PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR Ing. Hana Kročová
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
Úvod do managementu 1. seminář
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 17. PowerPoint – zadání a ukázka – představení osoby NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 4 – Intervaly – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMarketingový.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 11 - Odmocniny NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Management a řízení hotelu
Ekonomika– národní hospodářství
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Hospodářská politika státu
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
POJEM A VÝVOJ MANAGEMENTU
Management a řízení hotelu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Digitální učební materiál
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 13 – Úvod do managementu NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR Ing. Gabriela Bendová Karpytová TEMATICKÝ CELEK Management ROČNÍK III. ročník, maturitní obor Hotelnictví a turismus DATUM TVORBY Prosinec 2013

Anotace: Tento digitální učební materiál slouží k získání základních znalostí v oblasti managementu – definice managementu a jeho historický vývoj. K prezentaci je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení. Anotace: Tento digitální učební materiál slouží k získání základních znalostí v oblasti managementu – definice managementu a jeho historický vývoj. K prezentaci je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.

ÚVOD DO MANAGEMENTU

Management  Management = řízení, vedení, správa  Management je ucelený soubor ověřených postupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) užívají k zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace  Management = řízení, vedení, správa  Management je ucelený soubor ověřených postupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) užívají k zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace

Vývoj managementu – 3 stádia 1.Klasický management 2.Management 40. – 70. let 3.Současné období managementu 1.Klasický management 2.Management 40. – 70. let 3.Současné období managementu

Klasický management  Zaměřen na zvyšování výkonnosti výrobních jednotek  Zvyšování pracovní disciplíny a produktivity práce, zavedení pořádku v časovém rozvrhu, tlak na hospodárnost výroby, normování práce, pásová výroby  Nevyžadoval od podřízených žádnou iniciativu, pouze důsledné plnění příkazů a dodržování norem  Představitelé: Taylor, Gantt, Ford, Baťa  Zaměřen na zvyšování výkonnosti výrobních jednotek  Zvyšování pracovní disciplíny a produktivity práce, zavedení pořádku v časovém rozvrhu, tlak na hospodárnost výroby, normování práce, pásová výroby  Nevyžadoval od podřízených žádnou iniciativu, pouze důsledné plnění příkazů a dodržování norem  Představitelé: Taylor, Gantt, Ford, Baťa

Management 40. – 70. let  Různé názorové přístupy – sociální, procesní, systémové, matematické a empirické  Sociální přístupy  vedoucí pracovník se má zaměřit na motivaci lidí a ponechat jim prostor pro vlastní iniciativu  zdůrazňuje význam psychologických a sociálních faktorů na výsledky lidské práce  přestavitelé: Pareto, Mayo, Maslow (pyramida potřeb)  Různé názorové přístupy – sociální, procesní, systémové, matematické a empirické  Sociální přístupy  vedoucí pracovník se má zaměřit na motivaci lidí a ponechat jim prostor pro vlastní iniciativu  zdůrazňuje význam psychologických a sociálních faktorů na výsledky lidské práce  přestavitelé: Pareto, Mayo, Maslow (pyramida potřeb)

 Procesní přístupy  Propracování řady manažerských funkcí, odlišení těchto funkcí od ostatních odborných činností  Gulick, Urwick – vytvořili klasifikaci manažerských funkcí  Procesní přístupy  Propracování řady manažerských funkcí, odlišení těchto funkcí od ostatních odborných činností  Gulick, Urwick – vytvořili klasifikaci manažerských funkcí

 Systémové přístupy  převedení složitého procesu řízení do jednoduchého systému ; chápe organizaci jako systém fungující na základě pevných norem  představitelé: Barnard  Systémové přístupy  převedení složitého procesu řízení do jednoduchého systému ; chápe organizaci jako systém fungující na základě pevných norem  představitelé: Barnard

 Matematické (kvantitativní) přístupy  management je chápán jako čistě logický proces, který lze transformovat do matematických modelů  vznik systémů na podporu rozhodování manažerů  Matematické (kvantitativní) přístupy  management je chápán jako čistě logický proces, který lze transformovat do matematických modelů  vznik systémů na podporu rozhodování manažerů

 Empirické přístupy  založeny na analýze, zhodnocení a zevšeobecnění poznatků manažerské praxe  využití: špičkový poradci, poradenské firmy  představitelé: Sloan, Drucker  Empirické přístupy  založeny na analýze, zhodnocení a zevšeobecnění poznatků manažerské praxe  využití: špičkový poradci, poradenské firmy  představitelé: Sloan, Drucker

Současné období managementu  3 hlavní procesy:  Ostré změny ekonomických podmínek (ropné šoky, měnové krize)  Japonská výzva – umění investovat, lacině a kvalitně vyrábět  Integrační procesy – vytváření nadnárodních společností, vznik a rozpad politicko-hospodářských seskupení (EU)  Využívání automatizační a kancelářské techniky, zavádění pružných výrobních systémů, nástup robotizace, využívání telekomunikací…  3 hlavní procesy:  Ostré změny ekonomických podmínek (ropné šoky, měnové krize)  Japonská výzva – umění investovat, lacině a kvalitně vyrábět  Integrační procesy – vytváření nadnárodních společností, vznik a rozpad politicko-hospodářských seskupení (EU)  Využívání automatizační a kancelářské techniky, zavádění pružných výrobních systémů, nástup robotizace, využívání telekomunikací…

Literatura  ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. Zlín: CEED, 2008, 303 s. ISBN  SMETANA, František a Eva MAREŠOVÁ. Ekonomika 2 pro střední a vyšší hotelové školy. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2005, 221 s. ISBN  ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. Zlín: CEED, 2008, 303 s. ISBN  SMETANA, František a Eva MAREŠOVÁ. Ekonomika 2 pro střední a vyšší hotelové školy. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2005, 221 s. ISBN