Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_05 Název materiáluVýznamné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_C3 – 10 Kdo jsem? © Petr Špína 2012.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluLaser AutorMgr.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_15 Název materiáluDaně z příjmů.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_12 Název materiáluSublimace.
M AGNETICKÉ POLE ELEKTRICKÉHO PROUDU Ing. Jan Havel.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Snímače otáček Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_16 Název materiáluPráce plynu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_01 Název materiáluTeplota.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_03 Název materiáluSložení.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_02 Název materiáluDeformace.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_08 Název materiáluVznik a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_19 Název materiáluElektrický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_10 Název materiáluPlanety.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_11 Název materiáluStavová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_21 Název materiáluVennovy.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_13 Název materiáluOstatní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_20 Název materiáluSlučování.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
MICHAEL FARADAY ANGLIČAN FYZIK A CHEMIK 1F (Farad) – JEDNOTKA ELEKTRICKÉ KAPACITY ZABÝVAL SE ELEKTŘINOU A MAGNETISMEM.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 16. Elektromagnetické kmitání a vlnění Název sady: Fyzika pro 3.
zapojování kondenzátorů
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Vznik střídavého proudu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Obvod LC cívka kondenzátor. Obvod LC cívka kondenzátor.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-02
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Fyzika – Magnetická síla
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Magnetické vlastnosti látek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Fyzika 6. ročník
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Fyzika elektronového obalu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
SILOVÉ PŮSOBENÍ VODIČŮ
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Interference ze soustavu štěrbin Ohyb na štěrbině Optická mřížka
2. Centrální gravitační pole
3 Elektromagnetické pole
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_05 Název materiáluVýznamné osobnosti fyziky 4 AutorMgr. Petr Lintner Tematická oblastSeminář z fyziky Tematický okruhDějiny fyziky Ročník3 Datum tvorbysrpen 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Významné osobnosti fyziky 4

Charles-Augustin de Coulomb (1736 – 1806) [1] francouzský fyzik a inženýr zakladatel elektrostatiky na začátku kariéry pracoval jako specialista na vojenské stavby zabýval se torzní deformací a navrhl torzní váhy pomocí torzních vah objevil vztah pro silové působení elektrických nábojů (Coulombův zákon)

Alessandro Volta (1745 – 1827) [2] italský fyzik r sestrojil první zdroj elektrického proudu, který pojmenoval galvanický článek zdokonalil kondenzátor zkonstruoval elektrometr (předchůdce voltmetru) vyslovil hypotézu o souvislosti elektřiny a magnetismu

Thomas Young (1773 – 1829) [3] anglický fyzik, lékař a egyptolog pomocí pokusu se dvěma štěrbinami experimentálně dokázal, že světlo je vlnění vysvětlil akomodaci oka změnou zakřivení oční čočky vyslovil domněnku, že barevné vidění je zprostředkováno třemi druhy receptorů které vnímají červenou, zelenou a modrou barvu (experimentálně dokázáno až po 150 letech)

Augustin-Jean Fresnel (1788 – 1827) [4] francouzský fyzik dokázal, že světlo je příčné vlnění vypracoval vlnovou teorii světla vynalezl plochou čočku (Fresnelova čočka)

André-Marie Ampère (1775 – 1836) [5] francouzský matematik a fyzik zakladatel elektrodynamiky zjistil, že v okolí vodiče s proudem vzniká magnetické pole objevil vztah mezi směrem proudu ve vodiči a magnetických siločar v jeho okolí (Ampérovo pravidlo pravé ruky) popsal silové působení mezi dvěma vodiči s proudem vynalezl galvanometr a komutátor

Michael Faraday (1791 – 1867) [6] anglický fyzik a chemik objevil, že rotací magnetu lze vyrobit elektřinu objevil elektromagnetickou indukci zformuloval zákony pro elektrolýzu objevil polarizaci dielektrika a definoval relativní permitivitu položil základy teorie elektromagnetického pole objevil magnetické stáčení polarizační roviny (Faradayův efekt)

James Clerk Maxwell (1831 – 1879) [7] skotský fyzik zformuloval dynamickou teorii elektromagnetického pole (Maxwellovy rovnice) teoreticky odvodil existenci elektromagnetických vln vypočítal velmi přesně rychlost světla odvodil zákon rozdělení rychlostí molekul plynu vysvětlil, proč Měsíc nemůže mít svou vlastní atmosféru položil fyzikální základy barevné fotografie

Gustav Robert Kirchhoff (1824 – 1887) [8] německý fyzik formuloval dva zákony pro stacionární elektrické proudy (Kirchhoffovy zákony) studoval emisní a absorpční spektra společně s Robertem Bunsenem rozvinuli metodu spektrální analýzy z Maxwellových rovnic dokázal platnost Huygensova principu definoval pojem černého tělesa a věnoval se popisu jeho tepelného záření

Heinrich Rudolf Hertz (1857 – 1894) [9] německý fyzik experimentálně dokázal existenci elektromagnetických vln a prokázal, že mají stejný charakter jako světlo objevil fotoelektrický jev objevil katodové záření

Nikola Tesla (1856 – 1943) [10] srbsko-americký inženýr a fyzik prosadil střídavý proud při přenosu elektrické energie na velké vzdálenosti a navrhl třífázovou soustavu vyvinul motory na střídavý proud vynalezl bezdrátovou komunikaci (několik let před Marconim) zabýval se také radary, robotikou, prvními počítači, balistikou, jadernou a teoretickou fyzikou

Použité zdroje: SVOBODA, Emanuel aj. Přehled středoškolské fyziky. 4. upravené vydání. Praha: Prometheus, s. ISBN Wikipedie: Otevřená encyklopedie. [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupný na Použité obrázky: [1] Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [2] Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [3] Adlard, H. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [4] Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [5] Tardieu, A. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [6] Phillips, T. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [7] Stodart, G. J. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [8] Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na [9] Krewaldt, R. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [10] Sarony, N. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na