Obsah: Obecná toxikologie Toxikinetika a biotransformace toxických látek Testové otázky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vylučovací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Advertisements

Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
SPECIACE = vznik nových druhů (obrázek z
CÉVY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Orientační testování příjmu potravin rostlinného původu Z.Zloch, D.Müllerová, D.Matějková, S.Opatrná, M.Feurichová Ústav hygieny LF UK Plzeň I. Interní.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava III. (játra a střeva) Název sady:Přírodopis.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV53 Název školy.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
Vztah dřeva k vodě VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyIII/2 – inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuCHE.2E.0308.
VODA, VZDUCH - OPAKOVÁNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Prezentace je určena k seznámení a procvičování učiva „Trávicí soustava“. Žák má možnost názorně vidět systém této soustavy. Funkce jednotlivých.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Plánování rozvoje sociálních služeb Ústecký kraj
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Molekulová fyzika 4. prezentace.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Změny skupenství látky
ODHADOVÉ METODY.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
1. Čím se liší pohyby těchto těles?
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_13_Krev Téma: Krev
Filmová animace Rostliny Mgr. Jiří Mlnařík VY_32_INOVACE_Mul4a0210.
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
TRÁVICÍ SOUSTAVA I Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Název školy: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
VY_32_INOVACE_09_28_Trávicí soustava
Přírodověda 5.tř. opakování
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
MECHANISMY TOXICITY.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_12 Pohyb a klid tělesa -test
1. ÚVOD DO STUDIA EKOLOGIE
Trávicí soustava.
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
TRÁVICÍ SOUSTAVA (opakování)
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
OBĚHOVÁ SOUSTAVA (cévy)
KŘIVKA DEFORMACE.
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
TRÁVICÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Obsah: Obecná toxikologie Toxikinetika a biotransformace toxických látek Testové otázky

II.Obecná toxikologie

Vztah - toxicita chemické látky x živý organismus Podobnost obecné farmakologii (mechanismus účinku, vyhodnocování) Struktura chemické látky – hlavní faktor určující toxicitu látky Počítačová predikce – speciální programy k odhadu toxicity – možnost obejití in-vivo testů Toxický projev – dávka podprahová, prahová, nadprahová

Toxicitní parametry LD 50, LC 50, LT 50 Individuální specifita (pohlaví, druh, věk…) Statistické vyjádření individuální odlišnosti (směrodatná odchylka, střední chyba, interval spolehlivosti)

Metody experimentální toxikologie Testování toxicity na živých objektech ( laboratorní zvířata, rostliny, mikroorganismy, tkáňové kultury, isolované buňky Získání toxicitních parametrů Posouzení zdravotních rizik pro člověka

Faktory ovlivňující toxicitu látky Velikost dávky (př. léčivo x jed) Místo expozice (kůže, plíce, GIT…rychlost nástupu účinku) Doba expozice (akutní, subakutní, subchronická, chronická)

Selektivní a orgánová toxicita Mezidruhové rozdíly (př. člověk x hlodavec) Vícedruhové testy (př. léčiva) Orgánová toxicita (př. hepatotoxicita, nefrotoxicita, kardiotoxicita… Alergie (odpověď imunitního systému)

Vztahy dvou a více toxických látek Sumace (mezi sebou navzájem neinteragují) Potenciace (vzájemná interakce vedoucí k zvýšení původní toxicity) Antagonismus (snížení citlivosti-toxicity)

III. Toxikinetika a biotransformace toxických látek

Toxikinetika Sleduje osud látky v organismu (jak organismus působí na látku) Absorpce Distribuce Metabolismus Exkrece X Toxikodynamika Sleduje účinky látky (látka působí na organismus)

Absorpce Překonání bariér mezi vnějším prostředím a biologickým objektem Brány vstupu – místa kde se látky dostávají do organismu (plíce, GIT, kůže)

Absorpce plícemi Plyny, páry, aerosoly (chlor, HCN, CO, CO 2, N x O x, H 2 S, CS 2, ether, benzen, chlorované uhlovodíky, tetraethylolovo, BCHL) Přechod do krve Distribuce

Absorpce GITem Perorální aplikace – ingesce (pozření)(př. alimentární otravy, předávkování léky, suicidia) GIT – několik částí (dutina ústní, žaludek, tenké a tlusté střevo, konečník) Struktura a fyzikálně – chemické vlastnosti látky jsou faktorem určujícím místo vstřebání v GITu.

Absorpce kůží Velmi časté (lipofilita látky) Průnik stratum korneum Rozpouštědla, NPL, insekticidy, chlorované uhlovodíky, hormonální léčba Transdermální penetranty

Distribuce Dynamické rozdělení do buněk, tkání a orgánů Limitující faktor – rychlost přestupu z kapilárního řečiště Z tkáňové tekutiny do buněk tkání Analytické hodnocení

Distribuce Časově závislý jev Nerovnoměrnost Rozdělovací koeficient (určuje velikost distribuce) Místo hromadění Vazba na plazmatické bílkoviny Bariéry (HEB, PB)

Biotransformace Nejdůležitější orgány – játra, ledviny, plíce Dvě fáze: –Chemické reakce – oxidace, redukce nebo hydrolýza –Syntetické reakce – konjugace Obě fáze – enzymové systémy Individuální rozdíly Př. suxamethonium

Exkrece Vylučování chemické látky z organismu Ledviny – moč GIT – stolice Plíce Další – slzy, pot, mateřské mléko, sliny

Děkuji za pozornost