STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE 370 01 Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Č ÍSLO MATERIÁLU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_483_Život a dílo Aloise Jiráska AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 16. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Přínos české kultury 1. část.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Téma: Audience – V. Havel
Téma: Kladivo na čarodějnice – V. Kaplický
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Vnímání historického času
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Přemyslovci 1 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. Vznik českého státu  vzniká po rozpadu Velkomoravské říše v 10. století, když kmenu Čechů vládl rod Přemyslovců.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Václav Kaplický Kladivo na čarodějnice. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žáky nástavbového studia. Text zpracovává druhou část většího celku - Bible. Věnuje.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Škola Název projektu Číslo projektu Šablona Autor DUM Název DUM
JAN HUS.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Naturalismus v české literatuře
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
KRONIKA Chtěl bys být kronikářem? Co vše můžeš najít v kronice?
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká literatura 1.poloviny 20. století
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 11. NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice A UTOR Mgr. Petr Kříž T EMATICKÝ CELEK Česká literatura 2. poloviny 20. století R OČNÍK 4. D ATUM TVORBY

Anotace: Tato prezentace přibližuje dílo Václava Kaplického Kladivo na čarodějnice. Orientačně seznamuje s autorovým životem, jeho dalším dílem. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky.

Václav Kaplický Kladivo na čarodějnice

Václav Kaplický (1895 – 1982) autor pocházel ze Sezimova Ústí (narodil se nedaleko Kozího Hrádku), účastnil se 1. světové války, vstoupil do legií pracoval v nakladatelstvích, později se věnoval pouze literatuře je představitelem historické (např. Kraj kalicha – dílo z doby husitství) a legionářské prózy (Hvězda na východě)

Kladivo na čarodějnice FILMOVÉ STUDIO BARRANDOV. csfd.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

1. Celková charakteristika díla historický román, který vychází ze skutečných čarodějných procesů z konce 17. století procesy se odehrávaly ve Velkých Losinách a v Šumperku postavy skutečně žily

2. Charakteristika postav obyvatelstvo převážně německého původu (tehdy na severu Moravy běžné), postavy černobílé – hodní jsou hodnými, špatní špatnými (navíc jsou zrůdní např. i vzhledem) děkan Kryštof Lautner – asi šedesátiletý, vzdělaný, osvícený duchovní, který nevěří v čarodějnice. Jako jediný se postaví inkvizitorovi na odpor. Jindřich Boblig z Edelstadtu (Edelstadt, též Cukmantl, dnes Zlaté Hory – město v okrese Jeseník), inkvizitor, vyšetřující soudce, jde mu pouze o majetek a ne o spravedlnost. Proto se vybírá pouze bohaté losinské a šumperské občany (inkvizici zůstává jejich majetek). Při vyšetřování neváhá použít tortury (mučení). Pomáhá mu jeho ohyzdný zapisovatel, hrbáč Ignác.

hrbáč Ignác – Bobligův pomocník, písař, stejně odporný jako Edelstadt Zuzana Voglicková – kuchařka Kryštofa Lautnera, miluje ho, je zatčena, mučena, pod vlivem tortury uvede jako spoluviníka i Lautnera farář Schmidt – losinský farář, fanatický, kvůli němu začínají procesy Kašpar Hutter, Jindřich Pešek, Kašpar Sattler – Lautnerovi přátelé, spolu s ním se snaží zastavit procesy

3. Děj a kompozice kompozice chronologická Smutný příběh začíná roku Na panství Velké Losiny došlo k činu vyvolanému pověrou. Stará žebračka Maryna Schuchová se chystala odnést hostii získanou v kostele sousedce, které nedojila kráva. Tím, že by kráva hostii dostala, měla opět začít dojit. Vše viděl fanatický farář Schmidt a žebračka byla uvržena do vězení a obviněna z čarodějnictví. Na panství přijel zanedlouho hlavní inkvizitor, soudce Boblig z Edelstadtu, s pomocníkem Ignácem. Během krátké doby se mu podařilo uvěznit mnoho lidí, kteří se nakonec k čarodějnictví po vyčerpávajících výsleších přiznali, přestože obvinění bylo nespravedlivé.

Šumperský děkan Lautner viděl, jaké zlo Boblig páchá, a jako jediný měl odvahu s tím něco udělat. U olomouckého biskupa ale nepochodil a sám i se svou kuchařkou, rodinou barvíře Sattlera a dalšími byl zatčen. Zuzana Voglicková byla zanedlouho upálena. Pět let byl Lautner držen ve vězení, Bobligem vyslýchán a po krutém mučení se i přizná a je roku 1685 upálen. Čarodějné procesy nakonec zastavil samotný císař, protože ani on nevěřil doznáním. Boblig se ztratil neznámo kam, prý ho odnesl sám Belzebub. Celkem zemřelo 45 (dle dochovaných údajů 48) osob ze Šumperka a 56 z Velkých Losin

4. Jazyk díla psáno v er-formě použita spisovná čeština název knihy je převzat z díla Malleus Maleficarum – Kladivo na čarodějnice – kniha z 15. století, radí, jak rozpoznat čarodějnice, obsahuje návody, jak je pronásledovat. Za autory byli označení dva dominikánští mniši, Jacob Sprenger a Heinrich Kramer. z díla Malleus Maleficarum a z Bible je často latinsky citováno

5. Okolnosti díla a jeho vliv Kaplický se inspiroval skutečnými procesy na Šumpersku, při kterých bylo upáleno asi sto lidí všechny hlavní postavy skutečně žily a účastnily se čarodějných procesů. Ve skutečnosti Boblig netoužil tak po penězích, byl ale fanatik. Děkan Lautner byl zpočátku velmi pasivní (dokud nebyl uvězněn). Proti Bobligovi více než Lautner vystupoval farář König. čarodějné procesy probíhaly v celé Evropě od 15. do 18. století, celkem při nich bylo upáleno minimálně osob, spíše více v roce 1969 vznikl podle díla stejnojmenný film režiséra Otakara Vávry. Byl ale zakázán, protože metody vynucování přiznání příliš připomínaly komunistické vykonstruované procesy (např. s Miladou Horákovou). Film byl povolen až po roce 1989.

Zdroje: ANDREE, Lukáš. Literatura pro 4. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2010, 3 sv. ISBN ANDREE, Lukáš. Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN