Předmět Český jazyk a literatura Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Název materiálu Česká.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
VY_32_INOVACE_31-08 Skupina 42 Jiří Kolář.
KOMUNISTIČNÍ ODPŮRCI -
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Protektorát Čechy a Morava
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 18. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.9.
VY_32_INOVACE_2D.9.06 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Poezie ve světové literatuře
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ
Karel Toman Anarchistický buřič.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Zakázaní autoři Mgr. Ludmila Růžičková.
Česká literatura 2. poloviny 20. století
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Milada Horáková VY_32_INOVACE 1B7.
Normalizace Návrat k totalitě, 70. léta.
Poezie 1. pol. 20. století Skupina 42. Skupina 42 Skupina 42 České umělecké sdružení, vzniklo v roce 1942, odtud označení celé skupiny Sdružovala výtvarníky,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Anotace Materiál je určen pro studenty 4. ročníku čtyřletého studijního programu gymnázia a 6. ročníku šestiletého studijního programu gymnázia. Případně.
Protektorát Čechy a Morava
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Jan Neruda - dílo.
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: Kateřina Křížová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Šablona III/2 ROK 1968 V ČESKOSLOVENSKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
SSSR mezi světovými válkami
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_07 RKZ
TÉMA: LITERATURA V EXILU A SAMIZDATU LUDVÍK VACULÍK
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Totalitní vláda komunistické strany
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obnovení demokracie v Československu
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_17_Komunismus
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_1/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_11_Období totality Regina Byrtusová
Od totality k demokracii
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_22_INOVACE_34_Rok_1945_konec_ 2._světové_války_nové_Československo_ komunistická_vláda_ib1.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Česká meziválečná poezie
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Novověk – stavovské povstání a třicetiletá válka
VY_32_INOVACE_Jir_I-21 Pavel Kohout Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Předmět Český jazyk a literatura Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Název materiálu Česká poezie po roce 1945 Autor Mgr. Věra Pilousová Tematický okruh 12. Česká poezie po roce 1948, Jiří Kolář II. Ročník čtvrtý Datum tvorby 1. pololetí školního roku 2012/2013 AnotaceJiří Kolář, jeho osudy po Únoru 1948, sbírky Dny v roce, Roky v dnech, Prométheova játra – 2, oddíl Jásající hřbitov, básně Mezi tupci a Termiti., Vršovický Ezop –autentická poezii. Prezentace směřuje k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků a orientaci ve vývoji poezie. Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i k práci s učebnicí Literatura pro IV. ročníku SŠ a doplňuje její výklad o texty, které nejsou obsaženy v Pracovním sešitě k učebnici. Aktivizuje žáky při výkladu, může se použít jako materiál k samostudiu. Klíčová slova: Jiří Kolář, Prométheova játra, 2. oddíl Jásající hřbitov, básně.Mezi tupci, Termiti, Aforismy, Vršovický Ezop, oddíl Černá lyra, báseň Poslední dnové – autentická poezie DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

ČESKÁ POEZIE PO ROCE 1945

JIŘÍ KOLÁŘ II. 12. ČESKÁ POEZIE PO ROCE 1948

Únor 1948 přinesl velké společenské změny

Do čela státu se dostal Gottwald a komunistická strana.

Zpočátku mezi pracujícími převládalo budovatelské nadšení

Kolektivizace zemědělství přináší řadu křivd.

Počátkem 60.let mohla být pravda o kolektivizaci poodhalena

JUDr. Milada Horáková ( – ) byla česká politička, oběť justiční vraždy během komunistických politických procesů v 50. letech.

Vykonstruovaný proces s JUDr. Miladou Horákovou

Uvěznění a poprava JUDr. Milady Horákové

Proti popravě M. Horákové protestovaly přední světové osobnosti Po 50 letech byl vybudován pomník M. Horákové na pražském Vyšehradě

Ve společnosti vládla atmosféra nedůvěry a hledání nepřátel. Třídní nepřítel byl kdokoliv, kdo vystupoval proti třídě dělníků a rolníků.

Změny ve společnosti? Nastolení totalitního režimu – potlačování občanských práv, plurality názorů a svobody myšlení. Odpůrci postiženi zákazem publikace a účasti na veřejném životě. Obnovení přísné cenzury – kontroly obsahu děl, při kterém cenzorský úřad zřizovaný státem zjišťuje, zda se v textu nevyskytuje otevřená kritika nebo narážky proti režimu, který je právě u moci. Svaz československých spisovatelů – nahradil zrušený Syndikát československých spisovatelů. Do svazu byli přijati pouze autoři loajální vůči režimu, prvním předsedou se stal Jan Drda. Na prvním sjezdu na jaře 1949 vyhlásil ministr Nejedlý závazné politické pojetí literatury. Spisovatel socialistického realismu měl být ideově na výši (přesvědčený komunista) a poslušně vykonávat přání komunistické strany. Literatura chtěla zrcadlit hlavní aktuální problémy doby. Své odpůrce režim postihl zákazem publikace, někdy i žalářováním, k trestu smrti odsouzen Záviš Kalandra. Společensko- h istorické pozadí po r. 1948

JIŘÍ KOLÁŘ (1914 – 2002) básník dramatik překladatel a světově proslulý výtvarník

Ze života: Po Únoru 1948 se stal „nežádoucí osobou“,byl pronásledován režimem kvůli svým protikomunistickým postojům. Nadále pokračoval v zakázané literární činnosti. Roku 1953 se průklepy rukopisu Prométheových jater našly v bytě literárního historika Václava Černého, který se angažoval politicky. Průklepy byly interpretovány jako ilegální protistátní letáky a Kolář byl zatčen. Devět měsíců byl ve vyšetřovací vazbě a na devět měsíců ho odsoudili, vyšetřovací vazbu mu započítali do trestu a pustili ho domů.

Ze života: Měl přirozenou autoritu a výrazně ovlivnil celou řadu dalších umělců.Proslulý byl „Kolářův stůl“ v pražské kavárně Slávia, kde se scházely osobnosti neoficiální kultury. Zleva: Kamil Lhoták se synem, Josef Čermák, Josef Hiršal, Jiří Kolář

Ze života: Po podepsání Charty 77 mu československé úřady zakázaly návrat domů ze stipendijní stáže v Berlíně. Od r se usadil v Paříži a získal francouzské občanství. Jeho žena Běla, s níž se oženil v roce v roce 1949, zůstala sama v Československu. Manžel byl v nepřítomnosti odsouzen k jednomu roku vězení a byl mu zabaven majetek. Kolář jako výtvarník dosáhl světového věhlasu a finančně podporoval české umělce (např. J. Skácela).Od 1989 žil střídavě v Paříži a Praze. Od roku 1997 se trvale usadil v Čechách, zemřel v Praze.

Z díla: opakování Křestný list (1941) a navazoval na Františka Halase. Patřil do Skupiny 42 a zajímal ho všední život velkoměsta. Jak se jmenovala prvotina Jiřího Koláře a na kterého básníka navazoval? Do jaké umělecké skupiny patřil a co s ní měl společného? Ve které sbírce se přiblížil poetice Skupiny 42 a jak? Sbírka Ódy a variace, užívá volný verš, literární koláž z fragmentů skutečnosti, existenciální motivy

Z díla: Dny v roce (1948) Přináší nový žánr –deník, básně datované podle zápisu v deníku, dramatické vidění všedního života. Poslední básnická kniha, která mohla během deseti let vyjít. Roky v dnech ( napsáno ,1949 rozmetaná sazba, nezachoval se jediný výtisk, v samizdatu r vydáno několik desítek kusů) Prozaický protějšek předchozí sbírky, záznamy zážitků, portréty přátel ze Skupiny 42.

Z kritik: Jan Štern otiskl v Tvorbě 1949 zabijáckou kritiku /.../na obálce anoncovanu: Jan Štern kritizuje literární zmetky urážka hrozná. Sazba roků v dnech byla rozmetána a vedení družstva Dílo se usneslo, že Koláře pošlou na brigádu, aby tak smyl pohanu z Tvorby. Kolář jim řekl, že se na to vykašle, zůstal doma a psal deníky. Josef Hiršal, Vínek vzpomínek, samizdat 1987, Praha 1991 Poezie Jiřího Koláře je příznačná pro atmosféru tzv. Skupiny 42 a především význačná pro ovzduší melantrišských Listů vedených trockistou Chalupeckým, Listů, kudy k nám do našeho poválečného světa byly záměrně jako kanálovou rourou sváděny všechny kosmopolitické splašky zahnívajícího západního buržoazního světa (…) Záliba v pornografických výjevech i obrazech. Nuda, strašná nuda a hluboký cynismus. Hrůza z existence. Kolářova tvorba – toť jedna podoba existencionalismu. Jiří Taufer – Projev na konferenci Svazu čs. Spisovatelů v lednu 1950

Z díla: Prométheova játra (vznik 1950, samizdat 1979) Drastický název knihy : hlavním tématem ohrožení a zničení lidské svobody totalitní mocí. Forma díla různorodá: 3 oddíly s odlišnou strukturou: Kniha veršů, próz, překladů, deníkových záznamů, fragmenty dopisů, citace myšlenek jiných autorů aj. Jádro - druhý oddíl Jásající hřbitov : Výbor z deníku – záznamy od ledna do prosince Reakce na politickou situaci, např. na Štollův referát o české poezii a Nezvalovu obhajobu Františka Halase. Dobu vidí jako vládu tupců:

Mezi tupci Žít mezi tupci oheň není ohněm je daleko těžšízbraň není zbraní nežli žít se zvěří pokora pokorou Zvěř odhání oheňodříkání odříkáním není zbraň i slovo mezi tupci jsi stále sám se zvířaty lze žíta co děsivějšího v pokoře a odříkánístáváš se zvolna v ochočení sebe samachtěj nechtěj jedním z nich ale s tupcemŘekni tupci a mezi tupci?že život je něco jiného Nepomůže nicnež pohodlí Zde slovo není slovemže je to neustálý boj Prométheova játra (1985), 2.oddíl: Jásající hřbitov

tím plnější čím těžší že radost je podmíněna námahou láska čistotou pravda samozřejmostí smutek opravdovostí že ptá-li se na člověka musí se ptát na tajemství že hledí-li na sebe nevidí nic nechá-li duši stranou * * * Pane zachraň mne!

(... ) Aforismy Čím tupější nůž, tím horší rána, čím tupější člověk, tím nebezpečnější zvíře. Buď co nejdutější a poplaveš vždycky navrch, a čím budeš prázdnější, tím lépe budeš stoupat. Člověk, který se snaží ze sebe udělat něco víc, než je, učiní ze sebe vždycky zrůdu.

(... ) Před několika týdny bylo nařízeno stáhnout ze všech knihkupectví i antikvariátů zbylé výtisky Masarykových a Benešových děl. Když byly všechny tyto knihy svezeny do skladišť nar. pod. Sběrné suroviny, dělníci a dělnice tam zaměstnané většinu těchto děl odnesli domů. Ale nezůstalo to pod pokličkou. Policejní prohlídky u zaměstnanců vynesly prý sotva polovinu ztracených knih. Po tomto hromobití bylo nařízeno, aby všechny zabavené knihy, dřív než budou svezeny do patřičných skladišť, byly napřed rozřezány a poničeny tak, aby žádný svazek nezůstal celý. Ale i tak se stává, že je čas od času vyhozen z některé sběrny člověk, který dokáže z rozřezaných knih dát celé svazky dohromady a odnést si je domů. Včera jsem viděl u holiče jednu takovou slepenou knihu: Jan Masaryk ve fotografii.

Název je inspirován starořeckým příběhem o Prométheovi, kterého krutě potrestal Zeus za pomoc lidem. Nechal ho přikovat ke skále, kam za ním každý den přilétal orel a rval mu játra. Ta znova dorostla a mučení se znovu opakovalo. Lyrický subjekt vidí kolem sebe lidi hloupé, nevzdělané, omezené a pohodlné, kteří mají moc o všem rozhodovat. Ukázka v próze dokládá nedemokratické poměry, ve jménu nové společnosti se ničily knihy „nepřátel socialismu“ a těch, kteří připomínali buržoazní první republiku. Jak lyrický subjekt charakterizuje život v Československu počátkem 50.let? Vysvětlete název sbírky Prométheova játra ? Úkoly:

Termiti Jsou malí a trpěliví, pracují do úpadu, zručně a přesně. Zakopnutí je pro ně neštěstí, zmýlená pohromou. Nejčastěji nekouří a nepijí, dokáží nemožné, vědí jen, co mají provést, --- Nikdy nezapomínají na stará kolena a pro své děti dovedou učinit vše. Prométheova játra (1985) 2.oddíl: Jásající hřbitov

Jejich obzor jsou ohnutá záda, jejich dálky telefonní přístroj, příroda dodávky, štěstí peníze, cíl moc, vědí, jak plakat, jak se smát, žení se pro výhodu, množí se, mají spořádané rodinné štěstí, co doma uvaří, doma snědí, spí na rozkaz, myslí na povel.

Trychtýři s kusadly. Ohlodají až na kost živého jako zdechlinu, Pro cokoliv a kohokoliv, jsou nejspokojenější, když mají vše orazítkované, černé na bílém. Prométheova játra (1950)

Aforismy a) Čím tupější nůž, tím horší rána, čím tupější člověk, tím nebezpečnější zvíře. b) Buď co nejdutější a poplaveš vždycky navrch, a čím budeš prázdnější, tím lépe budeš stoupat. c) Člověk, který se snaží ze sebe udělat něco víc, než je, učiní ze sebe vždycky zrůdu.

Název je metaforou na lidi, kteří jsou pracovití, houževnatí, ale také někomu škodí, některé hodnoty dokáží zničit. Lyrický subjekt zdůrazňuje stránku etickou – důležitá je pro něho mravnost, čest a pravdivost. 1. Na jakou stránku lidské osobnosti klade lyrický subjekt důraz? 2. Vysvětlete název básně Termiti ? Úkoly a řešení: 3. Jaké lidské vlastnosti lyrický subjekt kritizuje ? Kritizuje omezenost, lidi bez vlastního názoru a fantazie, kteří jen tupě plní příkazy. Kariéristy, kteří se přetvařují a sledují jen hmotný prospěch. Byrokratismus, kdy razítko je důležitější než věc sama.

O brazné pojmenování je metaforou pro lidi, kteří nemají své vlastní myšlenky a nápady a dělají jen to, co se jim řekne. c) oxymoron 4. Název druhé oddílu Jásající hřbitov je: a) metafora b) personifikace c) oxymoron 5. Vysvětlete obrazné vyjádření: Trychtýři s kusadly Úkoly a řešení:

Aforismy a) Čím tupější nůž, tím horší rána, čím tupější člověk, tím nebezpečnější zvíře. b) Buď co nejdutější a poplaveš vždycky navrch, a čím budeš prázdnější, tím lépe budeš stoupat. c) Člověk, který se snaží ze sebe udělat něco víc, než je, učiní ze sebe vždycky zrůdu. 6. Které aforismy jsou založeny na protikladu slov? a) b) c) c)

Aforismy a) Čím tupější nůž, tím horší rána, čím tupější člověk, tím nebezpečnější zvíře. b) Buď co nejdutější a poplaveš vždycky navrch, a čím budeš prázdnější, tím lépe budeš stoupat. c) Člověk, který se snaží ze sebe udělat něco víc, než je, učiní ze sebe vždycky zrůdu. 7. Které aforismy jsou založeny na obdobné větné stavbě? a) b) c) a) b)

Mistr Sun o básnickém umění (1957) Kniha básnických reflexí je parafrází staročínského textu O umění válečném, převažuje zde myšlenka taoismu o nezasahování do přirozeného běhu věcí. Nový Epiktét (1968) Parafráze starořeckého filozofa Epiktéta s požadavkem „odevzdání se poezii a mravnosti“, základem je stoicismus s myšlenkou životní vyrovnanosti Odklon od klasické poezie slova k básnickému experimentu – zásadní předěl v tvorbě. Nakonec se autor se osvobodil od jazyka a vytváří „poezii nového vědomí“. Viz 16. prezentace: experimentální poezie Básně ticha (vznik 1959 – 1961, Praha 1992)

Vršovický Ezop ( vznik v pol.50.let, cenzurované vydání 1966, v úplnosti 1993) Výbor z tvorby z let Svědectví přímých účastníků válečných hrůz, záznamy téměř autentických výpovědí vězňů z koncentračních táborů. Další etapa formálního hledání a experimentu. Oddíl Černá lyra Nejotřesnější obrazy lidské krutosti a podlosti uvedeny ve zpětném časovém sledu až po starověk

Poslední dnové - zkráceno 4. června obklíčilo kladenské gestapo Lidice s příkazem najít dva parašutisty domnělé organizátory atentátu na protektora Heydricha Po marné prohlídce obce bylo zatčeno šestadvacet osob a popraveno Nejstaršímu muži bylo šedesát sedm nejmladšímu patnáct nejstarší ze sedmi žen padesát sedm nejmladší devatenáct O pět dnů později oblehlo gestapo posílené vojskem Lidice znovu Vršovický Ezop (1993) oddíl: Černá lyra

Po vtrhnutí do vsi Byli všichni muži zahnáni do sklepů největšího statku a ženy s dětmi do školy Po půlnočním alarmu buštěhradských kočí v 5 hodin ráno vydán rozkaz odvézt ženy a děti Pak se přiřítilo do vesnice patnáct ozbrojených aut kterým velel státní sekretář Frank Oznámil že Vůdce rozkázal obec vyhladit a muže od čtrnácti let zastřelit V 6 hodin ráno složili vojáci nábytek ze všech domovů na hromadu a zapálili muži byli vyvedeni ze sklepů a po zjištění jmen dat bydlišť zaměstnání postaveni čelem ke zdi stodoly obložené matracemi a po deseti zastřeleni

V 9 hodin byla exekuce hotova a stavení zapálena Bylo popraveno 172 mužů Nejstaršímu bylo osmdesát a nejmladšímu patnáct mezi nimi třiasedmdesátiletý farář válečný slepec a 62 hutníků 96 usedlostí s kostelem sv. Martina ze 14. století a hřbitovem srovnáno se zemí a rybník zavezen Na celém místě vzniklo rozsáhlé jednolité pole obec vymazána z katastrální mapy a majetek v pozemkových knihách připsán Říši Z peněz občanů si Němci odpočítali půl miliónu výloh za zničení obce a odklizení trosek Gestapo podalo účet za převoz a rozmístění ušetřených z jejichž celkového počtu

bylo po třech dnech čekání v tělocvičně kladenské reálky 213 žen posláno do koncentráku a 101 dětí odtržených od matek Dáno na „náležité vychování“ Úkoly a řešení: Jiří Kolář označil tyto verše jako tzv. autentickou poezii, pokuste se vymezit její rysy doplněním vynechaných slov: 1.Básník se snaží ve čtenáři vyvolat názornou představu tím, že uvádí ………………….. – čas, místo, počty lidí, jejich povolání, stáří, historické osoby se jménem. přesné údaje 2. Autor zachycuje události objektivně bez emociálních motivů, můžeme říci, že jeho …………………...je potlačena. osobní účast

Nový žánr básnického deníku Přiřaďte dílu J. Koláře charakteristiku: 1)Dny v roce Portréty přátel Skupiny 42 2) Roky v dnech 1)Autor vězněn za nevydanou knihu 3) Portréty přátel Skupiny 42 2) Experiment s tzv. autentickou poezií 4) Nový žánr básnického deníku 3) Prométheova játra Autor vězněn za nevydanou knihu 4) Vršovický Ezop Experimentování s tzv. autentickou poezií

Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 4. ročník SOŠ, SPN 2005 Sochrová, Marie: Čítanka III. K literaruře v kostce, Fragment 2000 Sochrová, Marie: Čítanka IV. K literaruře v kostce, Fragment 2004 Machala, Lubomír a kol.:Panorama české literatury, Olomouc 1994 Hošek, Milan a kol.: Literatura pro 4. ročník SŠ, Didaktis 2010 Jindřich Chalupecký:Příběh Jiřího Koláře, Odeon 1993 Jiří Padrta: Básník nového vědomí, Odeon 1993 Jiří Kolář: Básně ticha, Český spisovatel, 1994 Jiří Kolář: Prometheova játra, Paseka 2000 Jiří Holý a Emil Lukeš: Čítanka české literatury 4,Český spisovatel 1996 Použité zdroje: Literatura

Použité zdroje: Obrázky