Ekonomické hodnocení alternativních druhů Městské autobusové přepravy osob Hodnocené druhy autobusové MHD: DIESEL POHON HYBRIDNÍ DIESEL CNG POHON ELEKTRICKÝ POHON Trolejbus Elektrobus
Porovnávané provozní náklady pro městské vozidlo délkové kategorie 12m [Kč/km] SPOTŘEBA ENERGIE POŘIZOVACÍ NÁKLADY OPRAVY A ÚDRŽBA OSTATNÍ NÁKLADY, (KONSTANTNÍ PRO VŠECHNY DRUHY POHONŮ) NEJSOU ZAHRNUTY Mzdy, pojištění, silniční daň…
1) NÁKLADY NA SPOTŘEBOVANOU ENERGII PRŮMĚRNÁ SPOTŘEBANA 100 KMNA 1 KM - DIESEL POHON30÷32 l0,3÷0,32 l - HYBRIDNÍ DIESEL25,4÷27,3 l0,254÷0,273 l - CNG POHON39÷41 Kg0,39÷0,41 Kg - TROLEJBUS90÷110 kWh0,9÷1,1 kWh - ELEKTROBUS80÷100 kWh0,8÷1 kWh Porovnávané provozní náklady pro městské vozidlo délkové kategorie 12m [Kč/km]
2)POŘIZOVACÍ NÁKLADY (Vyčísleny na 1 km při předpokládané životnosti vozidla km) DRUH POHONU NÁKUPNÍ CENA [tis.Kč] PODÍL NA 1 km [Kč/1 km] % - DIESEL POHON4 3005, HYBRIDNÍ DIESEL5 8007, CNG POHON5 5006, TROLEJBUS7 9009, ELEKTROBUS7 6009,5176 Porovnávané provozní náklady pro městské vozidlo délkové kategorie 12m [Kč/km]
3) NÁKLADY NA OPRAVY A ÚDRŽBU DRUH POHONU NÁKLADY NA 1 km [Kč/1 km] % - DIESEL POHON1,95 ÷ 2, HYBRIDNÍ DIESEL2,3 ÷ 2, CNG POHON4,4 ÷ 4, TROLEJBUS3,6 ÷ 3, ELEKTROBUS1,9 ÷ 2,095 Porovnávané provozní náklady pro městské vozidlo délkové kategorie 12m [Kč/km]
4) DALŠÍ DODATEČNÉ NÁKLADY Porovnávané provozní náklady pro městské vozidlo délkové kategorie 12m [Kč/km] TROLEJBUS – NÁKLADY NA ÚDRŽBU A OPRAVY HORNÍHO VEDENÍ A MĚNÍREN 2,55 Kč/km ELEKTROBUS – NÁKLADY NA VÝMĚNU TRAKČNÍCH AKU- MULÁTORŮ V POLOVINĚ ŽIVOTNOSTI (po km) cca 2,1 mil. Kč, tj. 2,62 Kč/km NÁKLADY NA POŘÍZENÍ RYCHLONABÍJECÍ STANICE 0,94 Kč/km 5)CELKOVÉ POROVNÁVANÉ NÁKLADY PRO RŮZNÉ POHONY V MHD
6) ZÁVĚR DIESEL POHON JE STÁLE NEJLEVNĚJŠÍ HYBRIDNÍ DIESEL; VÍCENÁKLADY NA POŘÍZENÍ + 35% SE PŘI SNÍ- ŽENÉ SPOTŘEBĚ PALIVA O 20-22% VRÁTÍ ZA DOBU ŽIVOTNOSTI PŘI CENĚ PALIVA cca 35 Kč/1l CNG POHON JE V NÁKLADECH O 3-3,5 Kč/1km DRAŽŠÍ NEŽ DIESEL TROLEJBUS JE NEJDRAŽŠÍ ZPŮSOB MHD ELEKTROBUS JE NEJLEVNĚJŠÍM DOPRAVNÍM PROSTŘEDKEM S NU- LOVÝMI EMISEMI. POKUD BYCHOM NEZAPOČÍTÁVALI POČÁTEČNÍ INVESTICE NA POŘÍZENÍ RYCHLONABÍJECÍ STANICE, BUDOU NÁ- KLADY NA 1 KM ZCELA POROVNATELNÉ S POHONEM CNG. PŘEDLOŽENÉ EKONOMICKÉ HODNOCENÍ I NEJNOVĚJŠÍ TECHNIC- KÉ MOŽNOSTI UKAZUJÍ, ŽE ELEKTROBUS SE STANE JIŽ V NÁSLE- DUJÍCÍCH LETECH NEJEKONOMIČTĚJŠÍ INVESTICÍ DO EKOLOGIC- KÉHO ŘEŠENÍ DOPRAVY V MĚSTSKÝCH AGLOMERACÍCH.