FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ HUSTOTA A TVRDOST VY_32_INOVACE_01_23.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Fyzikální vlastnosti nerostů I
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
- žáruvzdornost, tepelná vodivost
Fyzikální vlastnosti nerostů
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ
Název Minerály Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Šablony GEOLOGIE 8. Fyzikální vlastnosti nerostů
PŘÍRODOPIS - 9. ročník FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_427.
Př_127_Mineralogie_Vlastnosti nerostů Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Zkoumáme vlastnosti minerálů
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Určování minerálů.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Fyzikální vlastnosti nerostů
Fyzikální vlastnosti nerostů
Název Minerály 2 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Vy_32_INOVACE_ZB04_0264TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
Ročník : 9. Autor prezentace : Mgr. Miloš Glomb
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
VY_42_INOVACE_28_01. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu:
KŮŽE, PÉČE O KŮŽI VY_32_INOVACE_11_23. Kůže a její funkce v těle: = pokryv těla, největší lidský orgán (2 m 2 ), její tloušťka se pohybuje od 0,1 mm až.
Procenta – obchod VY_42_INOVACE_33_01. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název.
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F Datum ověření ve výuce: Téma: Hustota látky Tématický okruh: Hustota Vzdělávací obor: Fyzika Vzdělávací.
Hra na využití poměru 1 : 2 : 4 VY_42_INOVACE_06_01.
Rodina a její funkce Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu:
Projekt – sčítání, odčítání a násobení desetinných čísel, desetinná čísla v praxi VY_42_INOVACE_05_01.
Obvod a obsah čtverce a obdélníku VY_42_INOVACE_11_02.
Obvod a obsah rovnoběžníku VY_42_INOVACE_26_02. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Geometrický význam vzorců VY_42_INOVACE_11_01. (a + b) 2 a a b b Pozoruj vyjádření obsahu čtverce o straně (a +b) (a + b) 2 = a2a2 b2b2 ab a 2 + ab +
TÁNÍ – TUHNUTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_03_32.
Slovní úlohy o společné práci VY_42_INOVACE_24_01.
Matematické hry Vetřelec, Bludiště Násobky přirozených čísel, čísla složená, prvočísla VY_42_INOVACE_07_01.
Slovní úlohy s procenty VY_42_INOVACE_18_01. Opakování - procenta Doplň: Základ je % % %
LIST VY_32_INOVACE_13_23. Funkce listů: Fotosyntéza Fotosyntéza Dýchání Dýchání Odpařování Odpařování průduchy Pomocí interaktivní učebnice nakladatelství.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Druhy čar Technické kreslení VY_42_INOVACE_01_02.
THALETOVA VĚTA VY_42_INOVACE_13_02.
Fyzikální a Chemické vlastnosti nerostů
Druhy a dvojice úhlů Konvexní, nekonvexní, ostrý, tupý, pravý, přímý, plný Vedlejší, vrcholové, souhlasné, střídavé VY_42_INOVACE_09_02.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
TEPELNÉ MOTORY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_32.
Zobrazení bodů, útvarů v osové souměrnosti, osově souměrné útvary
NOTA PŮLOVÁ.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
KUŽEL A JEHO POVRCH VY_42_INOVACE_ 31_02.
Další vlastnosti nerostů
Převody jednotek obsahu
METEOROLOGIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_29.
HYDROSTATICKÝ TLAK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_29.
STOPKOVÝTRUSNÉ HOUBY VY_32_INOVACE_05_23.
OBJEM Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_11_29.
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Sčítání, odčítání, násobení, dělení – příklady k procvičení
NEZMAR OBECNÝ Žahavci VY_32_INOVACE_08_23.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Převody jednotek délky
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Fyzikální vlastnosti nerostů
část pevná, část polotekutá
KOŘEN VY_32_INOVACE_12_23.
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
VLASTNOSTI NEROSTŮ Opakování na test.
NOTA OSMINOVÁ.
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
Transkript prezentace:

FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ HUSTOTA A TVRDOST VY_32_INOVACE_01_23

Fyzikální vlastnosti nerostů určování nerostů využití v technické praxi

Hustota ρ = m/V – podíl hmotnost (m) látky a jejího objemu (V) Jednotka: kg/m 3, g/cm 3 Závisí na chemickém složení, ale i na krystalové struktuře Např. hustota - zemské kůry je 2,7 g/cm 3 zlata je 19,3 g/cm 3 soli kamenné je 2,2 g/cm 3

Hustota Vyhledej hustotu A)stříbra B) mědi C) grafitu D) diamantu Těžké kovy – minerály s hustotou větší než 3 g/cm 3 10,5 g/cm 3 8,96 g/cm 3 2,2 g/cm 3 3,5 g/cm 3

Tvrdost Schopnost nerostu odolávat mechanickému působení (vnikání cizích předmětů) Tvrdost nerostu určujeme srovnáním s tvrdostí nerostů z desetičlenné stupnice tvrdosti = Mohsova stupnice tvrdosti

Mohsova stupnice tvrdosti 1.Mastek 2.Sůl kamenná 3.Kalcit 4.Fluorit 5.Apatit lze snadno rýpat nehtem lze obtížněji rýpat nehtem lze rýpat mědí lze snadno rýpat nožem lze obtížně rýpat nožem (tvrdost skla)

Mohsova stupnice tvrdosti 6. Živec 7. Křemen 8. Topaz 9. Korund 10. Diamant lze rýpat pilníkem na železo lze obtížně rýpat pilníkem 8. – 10. nelze rýpat pilníkem na železo Nerosty o tvrdosti 6 – 10 rýpou do skla

Rýpáním do jednotlivých minerálů z předložené sady ověř jejich tvrdost a zařazení do Mohsovy stupnice tvrdosti. Pomůcky: sada minerálů, hřebík, sklo

Zdroj: ČERNÍK, Vladimír, Zdeněk MARTINEC a Jan VÍTEK. Přírodopis: pro žáky základní školy (9. ročník) a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 87 s. ISBN Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Texty jsou vlastní originální tvorbou autora. Všechny objekty použité k vytvoření tohoto materiálu jsou součástí softwaru Microsoft® Office.

Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: Fyzikální vlastnosti nerostů - hustota, tvrdost Autor: Mgr. Miroslava Málková Vytvořeno: 14. října 2011 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Neživá přírodopis Téma: Fyzikální vlastnosti nerostů Pomůcky: dataprojektor, notebook, sešit, psací potřeby, tabulky pro základní školy, sada minerálů ke zjištění tvrdosti nerostů, hřebík, sklo, učebnice přírodopisu Anotace: Výukový materiál k výkladu učiva o hustotě a tvrdosti minerálů. Mohsova stupnice tvrdosti, její praktické užití při určování tvrdosti nerostů.