Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PŮDY Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Závěrečné opakování pedosféra a biosféra materiál pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami autor: Tereza Kamenická.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Přírodověda – 5. ročník, Půda
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Základní škola Lednice Břeclavská 510
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Různé podmínky života na Zemi
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Cileček, Zaoral, Kališ, Milan
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Pedosféra = půdní obal země.
Zeměpis – 9.ročník Půdy ČR VY_32_INOVACE_ Název školy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Usazené horniny = sedimenty
VY_32_INOVACE_15_Z_POLOPOUŠTĚ
Autor: Mgr. Helena Uhříková
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Jupiter Sluneční soustava Název školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu:VY_32_INOVACE_17-08_Půda Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:9. Datum vytvoření:

Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují se vznikem a složením půdy, s půdními druhy, půdními typy, s půdotvornými činiteli a s jejich působením. Klíčová slova:půda, matečná hornina, podnebí, povaha terénu, podzemní voda, písčité půdy, hlinité půdy, jílové půdy, černozemě, hnědozemě, rendziny, podzolové půdy Druh učebního materiálu:prezentace

Půda, vznik půdy půdy vytvářejí nejsvrchnější vrstvu zemské souše – pedosféru, půdy vznikly působením zvětrávacích a půdotvorných procesů z povrchových hornin zemské kůry a ústrojné hmoty nejdůležitější vlastností půdy je její úrodnost, ta závisí na množství vody, vzduchu a živin, tj. látek, které z ní čerpají rostliny věda, která se zabývá zkoumáním se nazývá pedologie půda vzniká z původně nezvětralé matečné horniny, která může být původu vyvřelého, usazeného či přeměněného, ta se zvětráváním mění v půdotvorný substrát, půdotvornými činiteli se půdotvorný substrát mění v půdu při vzniku půd se rozlišují tři vývojová stádia půdy: zvětrávání matečné horniny, vznik půdotvorného substrátu, vznik půdy jako výsledek činnosti všech půdotvorných činitelů

Půdotvorní činitelé a jejich působení 1. MATEČNÁ HORNINA pro vlastnosti půdy je určující chemické složení nerostů – obsah chemických prvků -, které v ní vytvářejí přirozenou zásobu živin a ovlivňují také další vlastnosti, např. barvu, zrnitost, schopnost zadržovat vodu a přijímat vzduch 2. PODNEBÍ určujícími prvky jsou: a)teplota b)množství srážek c)poměr srážek a výparů 1

3. POVAHA TERÉNU a)nadmořská výška (má vliv na teplotu a množství srážek) b)orientace svahů ke světovým stranám (ovlivňují teplotu půdy a také výpad vody) 4. PODZEMNÍ VODA při vysoké hladině podzemní vody vzlínají a odpařovaná voda vynáší drobné jílovité částice půdy půdy jsou pak podmáčené, mají málo půdního vzduchu, kořeny rostlin nemohou dýchat 2

5. ČAS půdotvorní činitelé působí většinou pomalu a jejich činnost se projeví až za velmi dlouhou dobu 6. ORGANISMY rozkládají organickou hmotu v humus a ovlivňují jeho množství v půdě, mají vliv na teplotu a vlhkost půdy, humus je důležitou podmínkou půdní úrodnosti 7. ČLOVĚK zasahuje do půdotvorného procesu např. orbou, hnojením, kácením stromů, osevními postupy, stavbou komunikací apod.

Složení a vlastnosti půd 1.plynná složka – je tvořena půdním vzduchem, vodní párou a plynnými sloučeninami, které vznikají při rozkladu organických látek v humus 2.kapalná složka – je tvořena půdním roztokem, pohyb půdního roztoku je ovlivňován zemskou tíží, kapilární vzlínavostí a vypařováním 3.pevná složka – má podíl anorganický a organický 3

VLASTNOSTI PŮDY nejvýznamnější fyzikální vlastností půdy je její struktura, tak je dána seskupením a spojováním půdních částic do shluků a hrudek, částice jsou spojovány tmelícími látkami v půdě vznikají póry různé velikosti a průměru, které jsou vyplněny vodou a vzduchem, soubor pórů v půdě označujeme pórovitost z chemických vlastností je nejdůležitější reakce půdního roztoku, která může být kyselá, neutrální nebo zásaditá 4

Třídění půd K základním půdním druhům patří: 1.písčité půdy (lehké) – obsahují hlavní křemen, vyskytují se na vátých píscích a pískovcích, obsahují málo humusu, špatně zadržují vodu 2.hlinité půdy (střední) – mají přiměřené množství humusu a stejný podíl písku a jílu, jsou rozšířeny v nižších nadmořských výškách, zemědělsky jsou výhodné 3.jílovité půdy (těžké) – mají hodně jílovitých částic, jsou málo provzdušněné a obtížně zpracovatelné 5

K základním půdním typům patří: 1.ČERNOZEMĚ – jsou na sprašových pokryvech do 300 – 400 m nadmořské výšky, reakce půdního roztoku je neutrální nebo slabě zásaditá, jsou bohaté humusem, vhodné pro pěstování pšenice a cukrovky, zeleniny, jsou to půdy velmi úrodné 2.HNĚDÉ PŮDY – v ČR jsou nejrozšířenější, jsou to půdy mírného podnebného pásu, které se vyskytují v různých nadmořských výškách s výjimkou horských oblastí, jsou méně úrodně než černozemě 6

3. RENDZINY vznikají na vápenatých nebo dolomitových substrátech v teplých i chladných oblastech, často se vyskytují v krasových územích, mají sice velký obsah vápenatých iontů, ale poměrně tenkou humusovou vrstvu 4. PODZOLOVÉ PŮDY vyskytují se v nadmořských výškách 400 – 1500 m na kyselých horninách, jejich svrchní humusový horizont je vyluhován vlivem častějších atmosférických srážek, jsou to půdy nepříliš úrodné, ve vyšších polohách jsou zalesněny, v nižších polohách jsou vhodné pro pěstování plodin méně náročných na živiny (brambory) 7

Opakování Jmenuj všechny půdotvorné činitele. Z jakých tří složek se skládá půda? Jmenuj půdní druhy. Jmenuj půdní typy. Který z nich patří k nejúrodnějším půdám?

Použité zdroje: 1.Alpine flora. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 2.Cave Kungurskaya lake In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 3.Soil profile. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 4.Pole v Polsku uzka s mezemi. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 5.BrownSoil. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 6.Black dirt in Black Dirt Region. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 7.Podzol. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: