Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Využití poměru v kartografii Jak bude velké hřiště? Výlet podle mapy Jak daleko je k babičce?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Už známe měřítko mapy 1 : cm na mapě = cm ve skutečnosti m ve skutečnosti (škrtám 00 – výsledek v m) km ve skutečnosti (škrtám – výsledek v km)
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika 1.Určujeme měř í tko mapy skutečn á vzd á lenost 5 km měř í na mapě 2 cm 2 cm : 5 km 2 : : Určujeme skutečnou vzd á lenost babička teta 1 : ,5 cm 1 : (v km) 4,5. 3 = 13,5 km sestav í me poměr dle zad á n í
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika 3. Určujeme vzd á lenost na mapě Zahrada m á rozměry 40m a 25m. Jak é rozměry m á na pl á nu s měř í tkem 1 : 200 Měřítko 1 : m = 4000cm 4000: 200 = 20 cm 25m = 2500cm 2500: 200 = 12,5cm
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Skutečná vzdálenost 7 km měří na mapě 14 cm. Urči měřítko mapy. Na plánu s měřítkem 1 : 300 má dětský pokoj rozměry 1,5 cm a 1 cm. Jaké rozměry bude mít ve skutečnosti? Učebna má rozměry 14 m a 10 m. Narýsuj učebnu v měřítku 1 : 200. Vyřeš úlohy (pozor na měřítko)
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Zvol si přiměřené měřítko a narýsuj na balicí papír plán učebny (okna, dveře, lavice, katedra, …) Pracuj ve skupině. Náročnější úloha (skupinová práce)
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Kartografie = cartography poměr = proportion skutečná vzdálenost = aktual distance vzdálenost = distance měřítko mapy = scale plán = plan mapa = map
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Vzd á lenost dvou m í st ve skutečnosti je 5 km. Jak dlouhou ú sečkou bude tato vzd á lenost zn á zorněna a.na mapě v měř í tku 1 : b.na mapě v měř í tku 1 : c.na mapě v měř í tku 1 : Vyřeš úlohu
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Použité zdroje: