Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické Druhy učení II. část Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Učení verbální - slovní Člověk se učí: SLOVA VNÍMAT ŘEČOVÝ PROJEV DRUHÝCH UČÍ SE VLASTNÍ ŘEČOVÝ PROJEV
Jaké mohou nastat problémy, jestliže jsou nedostatky ve verbálním učení ?
Odpověď: Dítě špatně chápe, obtížně se vyjadřuje, má problémy s vrstevníky, může být vyčleněn z kolektivu atd.
Jazykové kódy
Rozvinutý jazykový kód rodiče jsou ochotni dítě vyslechnout srozumitelně s ním hovořit při rozhovoru být s ním prohovořit s ním důležitý problém řeč, rozhovor je pro dítě radostí
Omezený jazykový kód pouze jako nástroj vyjadřování příkazů, zákazů, instrukcí mohou být i ironické komentáře dítě nemá radost z mluvení
jazykový kód se upevňuje už na konci předškolního věku u dětí s omezeným jazykovým kódem bývají problémy s abstraktními pojmy - prostředkem verbálního učení jsou např. dramatizační hry – domlouvat se, něco vysvětlovat
Učení pojmové spojeno s učením slovním pojem je základní složkou myšlení pojmy jsou vyjádřeny slovy pojem – je vyjádřením obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů
pro děti v předškolním věku je obtížné určit co je hlavní a co je vedlejší děti v tomto období tvoří pojmy na základě vedlejších a náhodných pojmů hovoříme o tzv. PSEUDOPOJMECH
Přechod od pseudopojmů k pojmům pravým Uvědomovanost Systémovost Systematičnost
Zamýšlí se nad vznikem pojmu Uvědomovanost Zamýšlí se nad vznikem pojmu Dokáže charakterizovat pojem Definuje pojem
Žádný z pojmů, neexistuje sám o sobě Systémovost Žádný z pojmů, neexistuje sám o sobě Pojem je ve vztahu s dalšími pojmy (nadřazenost a podřazenost)
Vytváření a používání pojmů vyžaduje určitý postup Systematičnost Vytváření a používání pojmů vyžaduje určitý postup
Učení senzomotorické smyslově pohybové učení jedná se o propojení vjemů a pohybu je spojeno se slovní instrukcí
Uveďte příklady senzomotorického učení.
Odpověď: Dítě se učí chodit, kreslit, modelovat, psát, ale i hra na klavír, plavání, bruslení atd.
- plně uvědomovaná činnost Učení probíhá: Bezděčně - spontánní hra dítěte Záměrně - plně uvědomovaná činnost
Učení má 3 fáze 1. Seznamování s činností – předvedení - nápodoba - důvod učení 2. Procvičování – opakování - při složitějších senzomotorických dovednostech – rozložit do dílčích činnost 3. Aplikace a zdokonalování - důležití kontrola – zpětná vazba
Zdroje a použitá literatura http://www.bonella.cz/predskolni-deti/mame-ucit-dite- chodit.html Helus, Zdeněk. Psychologie. 1.vyd. Praha: Fortuna, 1995. Helus, Z.; Klindová, Ĺ. Pedagogická psychologie pro 3.ročník středních pedagogických škol. 1.vyd. Praha: SPN, 1986. http://www.maminka.cz/clanek/deti-a-materstvi/bude-ze-me-picasso http://www.mediahouse.cz/reklama/inter/rodicum.html http://zena-in.cz/clanek/jak-naucit-dite-plavat/kategorie/deti http://www.brejle.net/wp-content/uploads/otazník4.jpg