Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Advertisements

Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Řeč, jazyk, mluva.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Struktura poradenského procesu
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Učení = aktivita osobnosti.
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Mladší školní období.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Aplikovaná psychologie
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Alternativní a augmentativní komunikace
Logopedická třída MOTÝLCI
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Alternativní a augmentativní komunikace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
RISKUJ PSYCHOLOGIE.
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
11. Humanisticky orientované vzdělávání
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
centrální porucha zpracování řečového signálu
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
UČENÍ.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zákony vývoje.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Struktura poradenského procesu
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska lexikálně-sémantické roviny
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Výkonové vlastnosti osobnosti
Podmínky učení.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychické procesy - vnímání
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Pedagogika a psychologie
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Transkript prezentace:

Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické Druhy učení II. část Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické

Učení verbální - slovní Člověk se učí: SLOVA VNÍMAT ŘEČOVÝ PROJEV DRUHÝCH UČÍ SE VLASTNÍ ŘEČOVÝ PROJEV

Jaké mohou nastat problémy, jestliže jsou nedostatky ve verbálním učení ?

Odpověď: Dítě špatně chápe, obtížně se vyjadřuje, má problémy s vrstevníky, může být vyčleněn z kolektivu atd.

Jazykové kódy

Rozvinutý jazykový kód rodiče jsou ochotni dítě vyslechnout srozumitelně s ním hovořit při rozhovoru být s ním prohovořit s ním důležitý problém řeč, rozhovor je pro dítě radostí

Omezený jazykový kód pouze jako nástroj vyjadřování příkazů, zákazů, instrukcí mohou být i ironické komentáře dítě nemá radost z mluvení

jazykový kód se upevňuje už na konci předškolního věku u dětí s omezeným jazykovým kódem bývají problémy s abstraktními pojmy - prostředkem verbálního učení jsou např. dramatizační hry – domlouvat se, něco vysvětlovat

Učení pojmové spojeno s učením slovním pojem je základní složkou myšlení pojmy jsou vyjádřeny slovy pojem – je vyjádřením obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů

pro děti v předškolním věku je obtížné určit co je hlavní a co je vedlejší děti v tomto období tvoří pojmy na základě vedlejších a náhodných pojmů hovoříme o tzv. PSEUDOPOJMECH

Přechod od pseudopojmů k pojmům pravým Uvědomovanost Systémovost Systematičnost

Zamýšlí se nad vznikem pojmu Uvědomovanost Zamýšlí se nad vznikem pojmu Dokáže charakterizovat pojem Definuje pojem

Žádný z pojmů, neexistuje sám o sobě Systémovost Žádný z pojmů, neexistuje sám o sobě Pojem je ve vztahu s dalšími pojmy (nadřazenost a podřazenost)

Vytváření a používání pojmů vyžaduje určitý postup Systematičnost Vytváření a používání pojmů vyžaduje určitý postup

Učení senzomotorické smyslově pohybové učení jedná se o propojení vjemů a pohybu je spojeno se slovní instrukcí

Uveďte příklady senzomotorického učení.

Odpověď: Dítě se učí chodit, kreslit, modelovat, psát, ale i hra na klavír, plavání, bruslení atd.

- plně uvědomovaná činnost Učení probíhá: Bezděčně - spontánní hra dítěte Záměrně - plně uvědomovaná činnost

Učení má 3 fáze 1. Seznamování s činností – předvedení - nápodoba - důvod učení 2. Procvičování – opakování - při složitějších senzomotorických dovednostech – rozložit do dílčích činnost 3. Aplikace a zdokonalování - důležití kontrola – zpětná vazba

Zdroje a použitá literatura http://www.bonella.cz/predskolni-deti/mame-ucit-dite- chodit.html Helus, Zdeněk. Psychologie. 1.vyd. Praha: Fortuna, 1995. Helus, Z.; Klindová, Ĺ. Pedagogická psychologie pro 3.ročník středních pedagogických škol. 1.vyd. Praha: SPN, 1986. http://www.maminka.cz/clanek/deti-a-materstvi/bude-ze-me-picasso http://www.mediahouse.cz/reklama/inter/rodicum.html http://zena-in.cz/clanek/jak-naucit-dite-plavat/kategorie/deti http://www.brejle.net/wp-content/uploads/otazník4.jpg