Universitá degli Studi di Udine Lezione 27 ottobre 2015 Božena Bednaříková Univerzita Palackého Olomouc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Morfologie italštiny I (4) Determinační adjektiva & zájmena
Advertisements

OSOBNÍ ZÁJMENA A JEJICH SKLOŇOVÁNÍ
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Fonologie Cvičení číslo 6.
Vztahy ve dvojici – láska, partnerství
Morfologie italštiny I (1)
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Karel Hynek Mácha „…na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal…“
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Přednáška P6 Božena Bednaříková
červenec 2013 Slovo života „Celý Zákon totiž ve své plnosti je obsažen v jediné větě: ´Miluj svého bližního jako sebe´.“ (Gal 5,14)
UDINE 2011 LINGUA CECA III © Božena Bednaříková.
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Pád substantiv.
Karel Hynek Mácha.
Označení DUM Fi- DUM Autor
Název Mácha, Karel, Hynek: Máj Předmět, ročník
Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura – Funkční styly.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Slovo života Slovo života květen 2012 květen 2012.
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Our flag Our flag is blue,red and white.. A symbol of our country One of the symbol the Czech Republic is a lime leaf, because there are many limes in.
Vývoj českého pravopisu
UDINE 2011 LINGUA CECA III Božena Bednaříková. P7 O KOUZELNÉM DATIVU.
LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
Udine 2012 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. P6 Funkce českého pádu.
Kalendář - květen Petr Machala.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Roma, La Sapienza, 2014 Božena Bednaříková Katedra bohemistiky
⇨ sto (nom. sg.; neutral) 200 ⇨ dvě stě (dual) 300, 400 ⇨ tři, čtyři sta (nom. pl.) 500 – 900 ⇨ pět, šest,… set.
Vánoce.
La Sapienza Roma 2014 ( ), P2 PROČ SE SKLOŇUJÍ SLOVA V ČEŠTINĚ + Jak se tvoří nová slova v češtině Božena Bednaříková.
Se žlutým autíčkem si hraje malý Jiřík. 1.Malý Jiřík 2.Hraje si s autíčkem 3.Jiřík si hraje
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
UDINE 2014 Lingua ceca I LM STYLISTIKA A PŘEKLAD Božena Bednaříková.
Přednáška P7 Božena Bednaříková
Dobrý den!. Jak se jmenujete? Jmenuji se. Vokativ S ára Martin Karel Vojtěch Mikuláš Honza Libuše Petr Sáro! Martine! Karle! Vojtěchu! Mikuláši! Honzo!
UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková.
Dativ von Substantiven 3.pád podstatných jmen Proč se učit 3. pád ?  v německém jazyce se tvary členu mění s daným pádem 1.pád der (ein) die (eine)
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
český básník,jeden z největších představitelů českého romantismu,zakladatel moderní české poezie životopisci bývá popisován jako samotářský.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Křížovka 1. První divadelní představení se nazývá 2. Nápoj k povzbuzení.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dative singular (Komu? Čemu?) after verbs: rozumět, kupovat, posílat, věřit, radit Eva chce dát Petrovi dárek. KOMU chce dát Eva dárek? Medik měří pacientovi.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková PŘEDMĚT Pt Chlapec = viděl stromek hvězdu dárky ozdoby světlo sníh.
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Where? 1) An adverb of place: Doma, tady, tam, vepředu, vzadu, nalevo, napravo, nahoře, dole, uprostřed … 2) A preposition + a noun in locative: V Praze,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8
Universitá degli studi di Udine, 2016
Instrumentál singuláru
Basic phrases Dobrý den. (F) Ahoj./Čau. (I) Na shledanou. (F)
Universitá degli Studi di Udine
Universitá degli Studi di Udine
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Dělení literatury.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Máj Karel Hynek Mácha. Něco málo o spisovateli ( ) Karel Hynek Mácha byl českým básníkem, prozaikem, představitelem českého romantismu a zakladatel.
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Universitá degli Studi di Udine Lezione 27 ottobre 2015 Božena Bednaříková Univerzita Palackého Olomouc

Lingua ceca Presentazione di PowerPoint di lezioni LA PAROLA e la sua struttura

Perché si declinano le parole in ceco? I casi e le sue funzioni

La struttura della presentazione  KDO MILUJE KOHO? - CHI AMA CHI?  il verso: svou lásku slavík růži pěl  perché 7 casi?  omonimia delle forme  classificazione dei casi secondo dalle FUNZIONI  casi GRAMMATICALi (sintattici)  casi SEMANTICI  „caso" con la funzione appellativa  funzione syntattica  funzione onomaziologica (costituente la parola)  Esercizi!

“È tarda sera – il primo di maggio – una sera di maggio – tempo d’amore. Chiama all’amore un canto di tortora, là dove i pini profumano il bosco”

Karel Hynek Mácha (1810 – 1836)  český básník a prozaik českýbásníkprozaik  reprezentant českého romantismu a zakladatel moderní české poezieromantismu  lyrickoepická báseň Máj (1836) Máj  tvůrce českého jambu: xX│xX

Karel Hynek Mácha (1810 – 1836)  poeta e novelista ceco  rappresentante del romanticismo ceco  fondatore della moderna poesia cec  poema epico-a-lirico Máj (1836) Máj  creatore del giambo ceco : xX│xX

“È tarda sera – il primo di maggio – una sera di maggio – tempo d’amore. Chiama all’amore un canto di tortora, là dove i pini profumano il bosco”

Mai (překlad Alfred Waldau) Spätabend war’s – es war der erste Mai – Ein Abendmai – es war der Minne Zeit. Die Turteltaube lockt’ zur Seligkeit Im duft’gen Kieferhain, so traut und treu. Von Liebe flüsterten die stillen Moose, Und Liebeswehe log der Blütenbaum, Von Liebe sang die Nachtigall der Rose, Der Abendwind verriet den Rosentraum.

KDO MILUJE KOHO? Byl pozdní večer - první máj - večerní máj - byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; kvetoucí strom lhal lásky žel, svou lásku slavík růži pěl, růžinu jevil vonný vzdech.

Situazione in italiano L´usignolo ♥ la rosa L´usignolo ama la rosa.

Situazione slavík ♥ růže Slavík miluje růži.

Situace SLAVÍK ♥ RŮŽE  anglicky: The nightingale loves the rose.  německy: Die Nachtigal liebt die Rose.  italsky: L´usignolo ama la rosa.  španělsky: El ruiseñor ama la rosa.  česky: Slavík (nom.) miluje růži (acc.).

L'ordine delle parole e il cambiamento  Slavík (nom.) miluje růži (acc.). (neutrale)  Růži (acc.) miluje slavík ( ( nom.).  funzione?  Růži miluje slavík, ne gladiolu.

 tedesco: Die Rose liebt die Nachtigal. Ma!  inglese: * The rose loves the nightingale. (It is the rose that the nightingale loves.) (The rose is loved by the nightingale.)  italiano: * La rosa ama l´usignolo. (?) ( La rosa la ama l´usignolo.)

svou lásku slavík růži pěl  svou lásku slavík růži pěl (= zpíval) acc. nom. dat. (l´usignolo cantava il suo amore alla rosa)

Situazione con tre casi!  SLAVÍK - RŮŽE – LÁSKA  Slavík pěje (= zpívá) růži svou lásku.  Petr dává Lucii svou lásku. (dát/dávat někomu něco) Pietro ha dato un regalo ad un amico Petr dal kamarádovi dárek.

Proč 7 pádů?

Perché 7 casi?

Omonimia delle forme – 7 casi o 7 forme??  nom. žena růženádraží paní  gen. ženy růženádraží paní  dat. ženě růži nádraží paní  acc. ženu růži nádraží paní  voc. ženo růženádraží paní  l oc. ženě růži nádraží paní  instr. ženou růží nádražím paní  6 forme 3 forme 2 forme 1 forma

Classificazione dei casi secondo dalle FUNZIONI  3 casi grammaticalli (sintattici)  3 casi semantici  1 „caso“ con la funzione appellativa

Pády GRAMATICKÉ (SYNTAKTICKÉ)  NOMINATIV (o)  a) pád subjektu (= il caso del soggetto) Petr čte knihu.  b) sémantický pád Je chytrý jako liška.

Pády GRAMATICKÉ (SYNTAKTICKÉ)  AKUZATIV ( accusativo)  a) pád přímého objektu (il caso del oggetto diretto) Petr čte knihu. Lucie miluje italskou operu.  b) sémantický pád lat. Romam ire. (accusativo del direzione) Psal dopis celou noc. (espressione di tempo) Rohlík stojí jednu korunu. (acc. ceny)

Pády GRAMATICKÉ (SYNTAKTICKÉ)  GENITIV (o)  genitiv adnominální (originalmente nominativo o accusativo)  a) Umberto Eco píše romány. → romány Umberta Eca  b) Petr studuje českou literaturu. → studium české literatury

 genitivo con la funzione semantica - genitivo partitivo : Nalij mi vína. (mi versi il vino) - genitiv negationis: Potlesk neměl konce.(applausi non ha avuto il fine

Pády sémantické (casi semantici)  DATIV(o)  dativus possessivus Princ políbil princezně ruku. Il principe baciò la mano della principessa  dativus commodi Kočka chytila panu králi čtyři myši. Il gatto catturato quattro topi al re.  dativus incommodi Kočka vypila mamince všechno mléko. Un gatto berrà tutto il latte della mamma.

 funzione grammaticale – oggetto indiretto: Petr dal Lucii knihu. Peter ha dato Lucia un libro. Lucie píše Petrovi dopis. Lucia scrive una lettera a Pietro.

Pády sémantické  LOKÁL (locativo)  a) avverbiale Petr bydlí v Olomouci. Lucie studuje v Berlíně. Kniha leží na stole.

 b) funzione grammaticale Lucie mluvila o Petrovi. Lucia parlava di Pietro. Profesor přednášel o italské renesanci. Il professor insegnava sul Rinascimento italiano.

Pády sémantické  INSTRUMENTÁL (caso strumentale)  a) avverbiale Petr píše perem. Profesor operuje laserem.  b) gramatická funkce Jan Železný háže oštěpem. (lancia del giavellotto)

CVIČENÍ – funkce pádu  Otče náš  gól Pavla Nedvěda  Dva dny jsem už nespal.  Tváří se jak sfinga.  Bojíš se testu z české gramatiky?  Pozor, jede ti už tramvaj!  Dobrý den!

Děkuji za pozornost. Grazie per l'attenzione. © Božena Bednaříková