Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_14 Název materiáluPřímé bankovnictví AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFinanční gramotnost Tematický okruhFinanční trh Ročník4 Datum tvorbyprosinec 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Přímé bankovnictví
služby, které umožňují komunikaci mezi bankou a klientem bez toho, aby klient musel banku navštívit je zprostředkováno buď pomocí telefonu, nebo počítače (příp. smartphonu) a internetu umožňuje klientovi přístup k účtu 24 hodin denně
Internetové bankovnictví neboli internetbanking komunikace s bankou pomocí internetu odkudkoliv na světě k provozu stačí běžný počítač s internetovým prohlížečem a připojení k internetu
Internetové bankovnictví do internetbankingu se vstupuje na webových stránkách banky přihlášením pomocí přiděleného uživatelského jména a hesla přímo v internetovém prohlížeči lze pak např. zadávat příkazy k úhradě, zadávat a rušit trvalé příkazy, prohlédnout si historii účtu, nastavit limity na platebních kartách apod.
Zabezpečení internetbankingu samotný vstup do internetbankingu je zabezpečen uživatelským jménem a dostatečně silným heslem (které by si měl klient čas od času změnit) prováděné bankovní operace musí klient navíc autorizovat (např. kódem zaslaným bankou v SMS, osobní certifikátem apod.)
Mobilní bankovnictví neboli smartphonebanking, smartbanking komunikace s bankou probíhá pomocí chytrého telefonu nebo tabletu s příslušnou bankovní aplikací a s internetovým připojením
Mobilní bankovnictví problematická je jeho bezpečnost, vycházející ze zranitelnosti smartphonů a tabletů jako takových – odcizení, odchycení komunikace (wifi) apod.
Tipy pro bezpečnost smartbankingu používejte pouze oficiální verze operačního systému instalujte pouze ověřené aplikace vyhýbejte se podezřelým webům nastavte si ochranu heslem, příp. možnost jeho vymazání na dálku v případě ztráty nebo odcizení
Tipy pro bezpečnost smartbankingu pravidelně kontrolujte účty a transakce na nich vyhýbejte se neověřeným bezdrátovým sítím, např. na letištích nebo v restauracích používejte antivirové a antispywarové aplikace
Telefonní bankovnictví neboli telebanking, phonebanking komunikace s bankou probíhá pomocí telefonu – zavoláním na linku telefonního bankovnictví (většinou bezplatné číslo) klient se prokazuje svým identifikačním číslem a heslem
Telefonní bankovnictví pomocí služby lze provádět různé druhy operací – např. získat informace o zůstatku na účtu včetně posledních operací, zadávat jednorázové i trvalé příkazy k úhradě komunikovat lze buď s hlasovým automatem, nebo s operátorem (telefonním bankéřem)
Homebanking komunikace s bankou probíhá pomocí počítače připojeného k internetu a speciálního programu dodaného bankou využíván převážně firmami, soukromí uživatelé raději volí internetbanking
Homebanking funkčně téměř totožný s internet bankingem, ale má navíc možnost napojení na ekonomický software firmy – možnost předávání platebních příkazů a výpisů z účtů většinou disponuje lepšími možnostmi zabezpečení než internetbanking
Otázky a úkoly 1.Vyzkoušejte si prakticky demoverzi internetbankingu některé banky. 2.Co je to v IT terminologii osobní certifikát? 3.Co je to QR platba? Co je třeba k jejímu provedení?
Použité zdroje: DVOŘÁKOVÁ, Z. – SMRČKA, L. a kol.: Finanční vzdělávání pro střední školy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, s. ISBN Finance.cz [online]. Dostupné z: Měšec.cz [online]. Dostupné z: