Jednostranná nedoslýchavost Doc MUDr M. Lejska, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tradované mýty v problematice závratí Doc MUDr M. Lejska,CSc Humpolec
Advertisements

Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
Jednostranná nedoslýchavost Doc MUDr M. Lejska, CSc, MBA Brno Myslivna AUDIFON.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Korekce lehké oboustranné senzorineurální vady sluchu Bártková,E., Lejska,M., Havlík,R., Weberová, P. AUDIO-Fon centr. Brno 2007.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
[ 1 ] MUDr. Jana Mladá Farmakovigilance © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv 5 minut pro bezpečnější farmakoterapii – proč se zabývat nežádoucími účinky.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
1 Sales Support Organization | 30/04/2008 | © Robert Bosch GmbH reserves all rights even in the event of industrial property rights. We reserve all rights.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Základy Auditory-Verbal Therapy. Foundations of Auditory-Verbal Therapy and Practice Waren Estabrooks Toronto, Ontario, Canada.
KVANTOVÁ MECHANIKA. Kvantová mechanika popisuje pohyb v mikrosvětě vlnový charakter a pravděpodobnost výskytu částice rozdílné rovnice a zákony od klasické.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Síťové operační systémy OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.
Nové principy korekce těžkých sluchových vad M. Lejska AUDIO-fon centr.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
Přírodopis - 8. ročník, Sluch
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_16_SLUCH
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Inf Počítač a lidé s handicapem
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Slúchadlá, ich výber a nastavenie
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UČENÍ.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Financování přímých NIV
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
RIZIKO.
Doc MUDr Mojmír Lejska. CSc., MBA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
P1 latency is a bio-marker of central auditory development in children with hearing impairment Michael Dorman Arizona State University, USA.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vývojová psychologie Prenatální období.
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Přídavná zařízení.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
RIZIKO.
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Přijímací řízení pro školní rok 2019/2020.
Život bez střeva , Praha.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Zvukové jevy.
Podpora samostatného bydlení
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Jednostranná nedoslýchavost Doc MUDr M. Lejska, CSc

Obsah Teoretické opakování dělení, etiologie, příznaky, typy Význam binaurálního slyšení Moderní pohled na jednostrannou hluchotu Doporučení

Označení Jednostranná porucha (vada) sluchu Jednostranná hluchota Unilateral hearing loss (UHL) Single Sided Deafness (SSD)

Obsah Teoretické opakování dělení, etiologie, příznaky, typy

Typy nedoslýchavostí senzorineurální převodní + smíšená lehká (minimální) středně těžká těžká až hluchota Stupně nedoslýchavostí

V dětském věku = období vývoje řeč (vrozená x získaná) V dospělosti = po ukončení vývoje řeči Náhlá ztráta sluchu Postupná ztráta sluchu Dělení podle vzniku Dělení podle věku

Etilogie Známé příčiny Dětský věk:  vrozené ??? (emise, BERA) x microotia  získané – traumata, nádory, infekce (meningitida, spalničky, parotitida) Dospělost  postupně vzniklé – kochlearizace, neurinom  náhlé – trauma, neurinom, labyrintitida, m.Meniere Neznámé – idiopatické  Náhlá idiopatická ztráta sluchu

Poškozený sluch rezultuje ve neúplnou a zdeformovanou komunikaci Objevují se: zvýšené rozpaky a nerozhodnost, únava, popudlivost, napětí, stres, zloba, omezení společenských aktivit a vztahů, deprese, negativismus, omezení osobní bezpečnosti, zvýšený odstup od druhých, snížení fyzického zdraví, osamělost, sociální izolace, méně ostražitosti k životnímu prostředí, poškození paměti, menší přizpůsobivost, menší schopnost přijímat nové skutečnosti, paranoia, redukce obvyklých dovedností a snížení celkového psychického zdraví.

Příznaky a dopady Mimosluchové celkové : podrážděnost, častější bolesti hlavy, nervozita společenské: společenská isolace, anxieta, vyhýbání spol. kontaktům, snížené sebevědomí Sluchové zhoršení diskriminace (30-35%): v okolním hluku, akusticky nepříznivé prostředí porucha určování zdroje: směr, vzdálenost, pohyb

Incidence Děti školní: UHL (jednostranná sn. nedoslýchavost) 6-10 %o SSD (jednostranná hluchota) %o (1998 z 391,000 školáků) Dospělí: UHL (jednostranná sn. hluchota) v USA / ročně SSD (jednostranná hluchota) cca 9 %o

Vyšetření Klasická zkouška sluchová Audiometrické vyšetření Slovní řečová audiometrie Tympanometrie Otoakustické emise BERA

Slovní (řečová) audiometrie

Tympanometrie a reflexy IPSI KONTRA dx sin

TE OAE dx sin

Obsah Význam binaurálního slyšení

Párové smyslové orgány zdvojení funkce vzájemné doplnění funkce finální výsledek více než součet

Binaurální poslech spojení vjemu z obou uší v jeden = binaurální syntéza, integrace, fúze významný přínos pro orientaci v prostoru centrální výhody

Výhody binaurálního slyšení binaurální sumace směrové slyšení eliminace akustického stínu hlavy potlačení balastních zvuků v CNS

Binaurální sumace = centrální zvýšení hlasitosti slyšeného zvuku při poslechu oběma ušima současně Mají-li obě uši stejný práh, pak je rozdíl monoaurální a binaurální hlasitosti na úrovni: prahu sluchu -3dB MCL -6dB 90dBSL -10dB

Lokalizace zdroje zvuku Uši jsou umístěny na opačných pólech hlavy, tím vzniká interaurální rozdíl zvuku: - časový ( 0 – 0,44 ms) - intenzitní (0 – 20 dB) – odraz a odklon - fázový (závislý na vlnové délce)

Schopnost směrového slyšení vázána na binaurální poslech vyvinuta již od 3-7 měsíců věku nejmenší detekovatelný posun zdroje zvuku v prostoru u zdravých osob (MAA) činí 1-2 úhlové stupně je funkcí frekvence a směru přicházejícího zvuku

Eliminace akustického stínu hlavy Jeden zdroj zvuku = nikdy nemohou obě uši ležet současně v akustickém stínu hlavy Jedno ucho tak vnímá plnohodnotný, spektrálně neochuzený akustický signál

Potlačení informačního šumu v CNS (central squelch) Řeč + balastní zvuky Maskování řečového signálu = zhoršení srozumitelnosti řeči Časový a intenzitní interaurální rozdíl – zvýšení poměru signál-šum v CNS Příznivější situace, kdy řeč a šum z různých směrů

Obsah Moderní pohled na jednostrannou hluchotu

Odkud Internationan Cochlear Congress Berlin Single-Sided Deafnees

Doposud Podezření na jednostrannou vadu sluchu Podrobné vyšetření Konstatování, že druhé ucho je slyšící Poučení pacienta, příp. preventivně léky Snad pravidelné kontroly stavu Postižený měl všechny výše jmenované symptomy

Nyní Po vyšetření další postup pro zlepšení binaurálního poslechu a akust. vnímání Léčba rehabilitace korekce jednostranné hluchoty  princip monoaurální : sluchadlo CROS, BAHA  princip binaurální : kochleární implantace

Rehabilitace

Slovní audiometrie Měnící se SNR

Rehabilitace Slovní audiometrie Měnící se SNR

Rehabilitace Slovní audiometrie Měnící se SNR

Rehabilitace Slovní audiometrie Měnící se SNR

Rehabilitace 90 % % 80 – 90 % 50 %

Korekce jednostranné hluchoty Princip monoaurální : Sluchadlo CROS (Contralateral Routing Of Signal) BAHA (Bone Anchored Hearing Aid)

Korekce jednostranné hluchoty Princip monoaurální : Sluchadlo CROS BAHA

Sluchadlo CROS

Korekce jednostranné hluchoty Princip monoaurální : Sluchadlo CROS BAHA

Zhodnocení CROS a BAHA Výhody při použití BAHA Lepší kvalita přijímaného zvuku než CROS Není třeba dalšího sluchadla Výhody při použití CROS Bez operace Možno užívat ihned Lze využít u každého i na zkoušku

Korekce monoaurální Zdravé ucho podle výsledků měření po korekci není více namáháno Slyšení umožňuje mnohem lepší směrové slyšení V diskriminaci řeči je zisk menší

Korekce jednostranné hluchoty Princip binaurální : Kochleární implantace

Korekce binaurální Nejlepší zisk – jak lokalizace, tak i diskriminace řeči Jednostranná hluchota je NOVOU indikací pro CI (Van de Heyning) Nutný operační zásah do integrity organismu Vylučuje pozdější možná řešení Cena

Obsah Doporučení

1. vyšetření a vyloučení organické příčiny 2. poučení pacienta 3. rehabilitace 4. užití CROS příp. BAHA 5. rozhodnutí pacienta 6. CI - ???

!!! Pozor !!! Všechny postupy jsou vždy individuální Upravovat podle subj. potíží a klinického průběhu Věkový faktor (děti x dospělí) Rychlost vzniku – NIPS contra postupná progrese Dostupnost (CI, BAHA pro zdrav.pojištění ???)

Pro zapamatování V současnosti mnoho chytrých hlav přemýšlí o změnách v přístupu k jednostranným vadám sluchu Doposud zažitý přístup již zcela jistě není v souhlase s moderními možnostmi Lege artis x konzervatismus myšlení systémové financování zdravotnictví