VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 17_Včela medonosná Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : listopad 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hmyz s proměnou dokonalou
Advertisements

BLANOKŘÍDLÝ Hmyz Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_334.
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s blanokřídlým hmyzem Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – poznání přírodního druhu,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DVOUKŘÍDLÍ 1 pár blanitých křídel
Způsob života a dorozumívání včely medonosné
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
Hmyz v sadech a zahradách
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
VY_32_INOVACE_Př.5.05_Včela medonosná-prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_19_Včela medonosná Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Hmyz na jaře, v létě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.33
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
Organismy mírného pásu (střední Evropy)
2 páry křídel, samice má na zadečku kladélko ( žihadlo),
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Bezobratlí v sadech a zahradách
Včela Medonosná Kristýna Kavková 8. Ročník 2010 Přírodopis
ZVÍŘÁTKA DVORKU – VČELY
Pozorně si přečtěte text
ČLENOVCI HMYZ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_196.
Včela medonosná Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Živočichové našich polí Hmyz 4. ročník
VČELA MEDONOSNÁ.
ŽIVOT VČEL Autor: Bronislav Šenkeřík
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Včela opakování.
Blanokřídlý hmyz v sadech a ovocných zahradách.
Matka Rozvinuté Vaječníky Nerozvinuté Vaječníky Dělnice.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s běžnými druhy hmyzu, vyskytujícími.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
VY_32_INOVACE_09_VČELA_ život, význam včely AUTOR: Petra Kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._28.KORÝŠI TÉMA: KORÝŠI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 04_Soustava oběhová Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_17_03C_Blankřídlí hmyz Téma: Bezobratlí.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 06_Soustava vylučovací Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Jarmila Kolářová Název: VY_32_INOVACE_1A_04_Dělení živočichů Téma: Člověk a jeho svět Datum tvorby:
Včela medonosná Prvouka, 2. třída.
Anotace – Včely   Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností, schopnosti shrnout důležité.
Včela medonosná Vytvořil: Jiří Burda
ŽIVOT VČEL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
VČELA MEDONOSNÁ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vosa obecná Izabela pertlíková :D.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_132_Užitečný hmyz
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Zvířata v lese – mravenec lesní
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_09 09 Ze života včel autor: Mgr. Jana Kobylková
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Č. DUMu VY_32_INOVACE_02_13_Zvířata
MRAVENEC LESNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Vypracovala: Beáta Tupá
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 08_Nervová soustava
Kristýna Veselá ZŠ Holice, Komenského 100
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Hmyz s proměnou dokonalou
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_09_Přírodověda_ 4.ročník_ 17_Včela medonosná Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : listopad 2011

bezobratlý živočich nemůže žít sama, vytvářejí společenstva = včelstva včelstvo = matka, mnoho dělnic, malý počet trubců dělnice dělnice- sbírají z květů sladké šťávy a pyl, přeměňují je v med - střeží vchod úlu - čistí úl - ze svého těla vylučují vosk a vytvářejí plásty (do komůrek ukládají med a včelí matka klade vajíčka) - krmí i matku - při podráždění se brání žihadlem (po píchnutí včela hyne, nedokáže vtáhnout žihadlo zpět do zadečku) trubci trubci- žijí jen krátce - živí se medem - nemají žihadlo matka matka- vyvíjí se v matečníku (dva až tři na okraji plástů) - před vylíhnutím nové matky, stará matka vyletí s několika dalšími včelami z úlu, vytvoří roj

včelí matkavčelí dělnicetrubec včelí plást včelí úl

O TÁZKY K ZAMYŠLENÍ 1. Proč včelí bodnutí pálí? Žihadlo obsahuje včelí jed. 2. Může být poranění včelím žihadlem nebezpečné? Pro člověka alergického na včelí jed ANO. 3. Čím se liší žihadlo včely od žihadla vosy? Bodnutí vosou - vosa nezanechává v místě vpichu žihadlo Bodnutí včelou - včela po bodnutí zanechá žihadlo v místě vpichu (žihadlo má zpětné háčky) 4. Jak se včely dorozumívají? Dorozumívají se tanečky – kruhovým a natřásavým, sdělují tak vzdálenost letu za potravou a těkavými látkami = feromony. Více zajímavostí : dorozumivani-vcel..html dorozumivani-vcel..html

V ČELAŘI CHOVAJÍ V ÚLECH VČELY. Z JISTI O NICH CO NEJVÍCE INFORMACÍ. ( WWW. WIKIPEDA. CZ ) Popiš části těla včely hlava hruď zadeček oči tykadla křídla nožičky

Označ dvojice patřící k sobě stejnými čísly. 1.královna matka 2.sameček trubec 3.dělnice 4.Jiné dělnice 5.chůvičky sbírají pyl a nektar starají se o larvy snáší vajíčka oplodní královnu vylučují vosk na plástve Co se skrývá pod přesmyčkami? TKAAM EDICLNĚ BUCRTE YLP OLDAHIŽ TRUBEC DĚLNICE MATKA PYL ŽIHADLO ŘEŠENÍ

T ROCHU ZAJÍMAVOSTÍ Život společenského hmyzu, jako jsou mravenci a včely, je systematicky organizován. Každý hmyz má svou přesnou úlohu. Samičky včel medonosných – dělnice vykonávají nejrůznější úkoly v závislosti na věku. Začínají život jako uklízečky, čistí a vymetají buňky; po třech dnech začnou živit starší larvy; o tři dny později i mladé larvy. Za dalších deset dnů přebírají med a pyl od jiných včel a ukládají je do skladu. Dělnice též stavějí z vosku nové buňky a uklízejí mrtvé včely. Dvacátý den svého života jsou povýšeny do funkce hlídače – zůstávají u vchodu úlu a zahánějí útočníky. Posledních šest týdnů začnou vylétávat ven a sbírat pyl.

M ETODICKÝ LIST Tento digitální učební materiál je určen pro 4.ročník, předmět Přírodověda, část Včela medonosná. Je vhodný pro práci s interaktivní tabulí a popisovačem, pro samostatnou práci na počítačích, popřípadě jeho pracovní listy je možné vytisknout. Snímky 2, 3 : Snímky 2, 3 : jsou připraveny pro výuku či zopakování daného učiva, následující snímky jsou pracovními listy. Snímek 4 : Snímek 4 : zde jsou uvedeny otázky k zamyšlení a diskusi, na snímku se zobrazí pouze první otázka, po jejím zodpovězení žáky se klikem myši zobrazí možná odpověď, učiteli je dán prostor k případnému doplnění; teprve po dalším kliknutí se objeví otázka č.2; takto se postupně zobrazují odpovědi a další otázky (počet otázek = 4) Snímek 5 : Snímek 5 : žáci využijí jednotlivých linek k popisu včely (klik myši = správný popis) Snímek 6 : Snímek 6 : žáci stejnou číslicí označí pojmy, které k sobě logicky patří, poté se pokusí vyřešit přesmyčky týkající se daného tématu; jako v předchozích snímcích klik myší znamená správnou odpověď Snímek 7 : Snímek 7 : zde jsou uvedeny zajímavosti k tématu, záleží na vyučujícím, zdali tento materiál při své výuce použije; na základě uvedeného textu si mohou žáci zopakovat veškeré znalosti o včele medonosné, které v průběhu prezentace získali

Přírodověda pro 4.ročník základní školy, J.Mladá, L.Podroužek, nakl. SPN 2003 Přírodověda pro 4.ročník základní školy, pracovní sešit, J.Mladá, L.Podroužek, nakl.SPN P OUŽITÝ MATERIÁL Zdroje obrázků : Obrázek na pozadí : Obrázek na pozadí : 9w6j7SL2_nmLuHygefZi7QiZvw pozadí 9w6j7SL2_nmLuHygefZi7QiZvw Snímek č.3 Snímek č.3 : vol/VismoOnline_ActionScripts/Image.aspx?id_org=9930&id_obrazky=1301&datum= %3A54%3A09 včelí matka, dělnice, trubechttp://mesta.obce.cz/mool- vol/VismoOnline_ActionScripts/Image.aspx?id_org=9930&id_obrazky=1301&datum= %3A54%3A09 včelí plást včelí úly Snímek č.5 Snímek č.5 : včelahttp://nd01.jxs.cz/412/986/d55bdc3a94_ _o2.jpg