Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 2. Etapy lidského života Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Vývoj člověka - postnatální
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Obecná a vývojová psychologie dne
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Rozdíly mezi osobnostmi
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Člověk a dospívání Petr Machala.
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Základní charakteristika
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 5. Sociální politika státu Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 2 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Práva a povinnosti mezi manželi
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Zákony vývoje.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mgr. Rostislav Navláčil 11. Vznik a podstata práva Občanská nauka
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Socializace Kejřová.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Periodizace lidského vývoje
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 2. Etapy lidského života Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. – 4. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

ANOTACE ANOTACE Záměrem výukového materiálu s názvem Etapy lidského života je poskytnout souhrn učiva a upevnit znalosti z oblasti postupného vývoje a rozvoje jedince. Záměrem výukového materiálu s názvem Etapy lidského života je poskytnout souhrn učiva a upevnit znalosti z oblasti postupného vývoje a rozvoje jedince. Jednotlivé DUMy v této sadě popíší tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Občanská nauka Jednotlivé DUMy v této sadě popíší tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Občanská nauka

Etapy lidského života Tři hlavní stadia v procesu vývoje jedince: Tři hlavní stadia v procesu vývoje jedince: dětství a mládí (zdokonalování po stránce rozumové, tělesné i sociální) dětství a mládí (zdokonalování po stránce rozumové, tělesné i sociální) dospělost (upevňování vlastností člověka) dospělost (upevňování vlastností člověka) stáří (úbytek pracovních schopností, zdraví a sil) stáří (úbytek pracovních schopností, zdraví a sil)

Charakteristické znaky etap lidského života období před narozením tzv. prenatální (od početí do narození), výrazně rozhoduje s jakými handicapy přijde novorozenec na svět období před narozením tzv. prenatální (od početí do narození), výrazně rozhoduje s jakými handicapy přijde novorozenec na svět období novorozence (začíná porodem a trvá přibližně jeden měsíc), zvyká si na nové prostředí, přizpůsobuje se, střídání rytmu bdění a spánku období novorozence (začíná porodem a trvá přibližně jeden měsíc), zvyká si na nové prostředí, přizpůsobuje se, střídání rytmu bdění a spánku

vyvíjí se hmat, čich, zrak, postupné rozlišování osob, vzájemný kontakt s matkou vyvíjí se hmat, čich, zrak, postupné rozlišování osob, vzájemný kontakt s matkou období kojence (od 1 roku) – přijímá podněty z okolí, období rychlého tělesného růstu, duševního vývoje, rozvoje pohyblivosti období kojence (od 1 roku) – přijímá podněty z okolí, období rychlého tělesného růstu, duševního vývoje, rozvoje pohyblivosti

období batolete (1-3 roky) – objevují se důležité funkce - řeč, chůze, rozvoj dítěte ve všech oblastech, samostatnost, uvědomování si vlastní existence, prosazuje svá přání, hlavní činností je hra, zdokonalování tělesných a duševních funkcí období batolete (1-3 roky) – objevují se důležité funkce - řeč, chůze, rozvoj dítěte ve všech oblastech, samostatnost, uvědomování si vlastní existence, prosazuje svá přání, hlavní činností je hra, zdokonalování tělesných a duševních funkcí

předškolní věk (3-6 roků) – konec této fáze je důležitým sociálním mezníkem (nástup do školy), hlavní činností je hra, potřeba aktivity a sebepoznání, základní hygienické návyky, potřeba jistoty a bezpečí v rodině, dochází ke zdokonalování nervové soustavy, paměti, fantazie, dítě má na vše kolem sebe svůj názor předškolní věk (3-6 roků) – konec této fáze je důležitým sociálním mezníkem (nástup do školy), hlavní činností je hra, potřeba aktivity a sebepoznání, základní hygienické návyky, potřeba jistoty a bezpečí v rodině, dochází ke zdokonalování nervové soustavy, paměti, fantazie, dítě má na vše kolem sebe svůj názor

mladší školní věk (6-12 roků) – dítě si zvyká na různé povinnosti, zdokonaluje se po stránce tělesné, rozumové, citové, sociální, má potřebu kontaktu s vrstevníky, vznikají kamarádské party, koníčky, zájmy mladší školní věk (6-12 roků) – dítě si zvyká na různé povinnosti, zdokonaluje se po stránce tělesné, rozumové, citové, sociální, má potřebu kontaktu s vrstevníky, vznikají kamarádské party, koníčky, zájmy

období dospívání (od do roků) – dělí se na dva úseky - puberta a adolescence. Puberta od let, je to období z celého života nejdramatičtější a nejdynamičtější, tělesné, duševní i sociální změny, pohlavní dospívání, přecitlivění, střídání nálad, odmlouvání, neplní požadavky dospělých, více záleží na názorech vrstevníků, končí další sociální období dospívání (od do roků) – dělí se na dva úseky - puberta a adolescence. Puberta od let, je to období z celého života nejdramatičtější a nejdynamičtější, tělesné, duševní i sociální změny, pohlavní dospívání, přecitlivění, střídání nálad, odmlouvání, neplní požadavky dospělých, více záleží na názorech vrstevníků, končí další sociální

mezník, ukončení povinné školní docházky a volba dalšího vzdělání mezník, ukončení povinné školní docházky a volba dalšího vzdělání adolescence (15-22 roků) – dokončuje se tělesný růst, dozrávají rozumové schopnosti, mění se postavení mladého člověka, další sociální mezník-ukončení učebního oboru nebo střední školy, vstup do zaměstnání nebo na vysokou školu adolescence (15-22 roků) – dokončuje se tělesný růst, dozrávají rozumové schopnosti, mění se postavení mladého člověka, další sociální mezník-ukončení učebního oboru nebo střední školy, vstup do zaměstnání nebo na vysokou školu

dospělost (20 – 65 let) – dlouhá životní etapa, dochází ke zrání osobnosti, hledání zaměstnání, partnera, stává se rodičem, přebírá zodpovědnost nejen za sebe ale i za své děti, touží po klidu, životních jistotách, na konci dospělosti se životní tempo zmírňuje, rodiče zůstávají většinou sami, děti odcházejí z domova dospělost (20 – 65 let) – dlouhá životní etapa, dochází ke zrání osobnosti, hledání zaměstnání, partnera, stává se rodičem, přebírá zodpovědnost nejen za sebe ale i za své děti, touží po klidu, životních jistotách, na konci dospělosti se životní tempo zmírňuje, rodiče zůstávají většinou sami, děti odcházejí z domova

stáří (65 a výše) – dochází k úbytku zdraví i sil, klesá pružnost myšlení, stáří znamená také přípravu na smrt stáří (65 a výše) – dochází k úbytku zdraví i sil, klesá pružnost myšlení, stáří znamená také přípravu na smrt

Rozum schopnost lidské mysli zobecňovat jednotlivé zkušenosti, pracovat s abstraktními pojmy a činit závěry z předpokladů schopnost lidské mysli zobecňovat jednotlivé zkušenosti, pracovat s abstraktními pojmy a činit závěry z předpokladů

Duše velmi široký a často neurčitý pojem, který původně znamená princip života, to, čím se živá bytost liší od mrtvoly. K tomu později přistupuje i představa duše jako jedinečné osobní identity, důležitá zejména v křesťanství velmi široký a často neurčitý pojem, který původně znamená princip života, to, čím se živá bytost liší od mrtvoly. K tomu později přistupuje i představa duše jako jedinečné osobní identity, důležitá zejména v křesťanství

Inteligence rozumová schopnost řešit nově vzniklé nebo obtížné situace, učit se ze zkušeností či se přizpůsobit novým okolnostem. Je podmíněna schopností správného určení podstatných souvislostí a vztahů, pomocí nichž řešíme nové problémy a orientujeme se v nastalých situacích rozumová schopnost řešit nově vzniklé nebo obtížné situace, učit se ze zkušeností či se přizpůsobit novým okolnostem. Je podmíněna schopností správného určení podstatných souvislostí a vztahů, pomocí nichž řešíme nové problémy a orientujeme se v nastalých situacích

Mysl soubor rozumu, vnímání, vůle, paměti, představivosti a cítění. Termín „mysl“ je do značné míry abstraktní a v různých kontextech se jeho definice a vlastnosti mění. Obvykle se mysl považuje za čistě lidskou záležitost, ale o mysli se někdy uvažuje i u zvířat. Často se pojem „mysl“ vztahuje jen k myšlenkovým procesům rozumu soubor rozumu, vnímání, vůle, paměti, představivosti a cítění. Termín „mysl“ je do značné míry abstraktní a v různých kontextech se jeho definice a vlastnosti mění. Obvykle se mysl považuje za čistě lidskou záležitost, ale o mysli se někdy uvažuje i u zvířat. Často se pojem „mysl“ vztahuje jen k myšlenkovým procesům rozumu

Poznání znamená jak proces nabývání znalostí (poznávání) o reálném světě, tak i jeho výsledek (poznatek, vědění). Na rozdíl od nejasného tušení, neověřeného a tudíž nespolehlivého mínění, případně pouze přijímaného věření, je výsledkem poznání určité, spolehlivé a případně i ověřené vědění znamená jak proces nabývání znalostí (poznávání) o reálném světě, tak i jeho výsledek (poznatek, vědění). Na rozdíl od nejasného tušení, neověřeného a tudíž nespolehlivého mínění, případně pouze přijímaného věření, je výsledkem poznání určité, spolehlivé a případně i ověřené vědění

Mezníky jsou to důležité a nápadné změny nebo významné události jsou to důležité a nápadné změny nebo významné události narození narození sebeuvědomění sebeuvědomění vstup do školy vstup do školy pohlavní dospívání pohlavní dospívání dosažení nezávislosti (vstup do života) dosažení nezávislosti (vstup do života)

Generace skupina lidí, kteří se narodili a žijí ve stejné době, mají podobné názory, zájmy, pohled na svět skupina lidí, kteří se narodili a žijí ve stejné době, mají podobné názory, zájmy, pohled na svět životní tempo zkracuje časový úsek který tvoří jednu generaci životní tempo zkracuje časový úsek který tvoří jednu generaci dříve byl tento úsek asi 25 let dříve byl tento úsek asi 25 let podle současného výzkumu je odstup mezi jednotlivými generacemi pouze 5 let podle současného výzkumu je odstup mezi jednotlivými generacemi pouze 5 let

Mezigenerační vztahy týkají se rodiny týkají se rodiny udržování kontaktů s dětmi udržování kontaktů s dětmi s věkem začínají být staří rodiče citově a fyzicky závislý na svých dětech s věkem začínají být staří rodiče citově a fyzicky závislý na svých dětech mladší pak vracejí svým stárnoucím rodičům jejich pomoc a péči mladší pak vracejí svým stárnoucím rodičům jejich pomoc a péči významná role prarodiče významná role prarodiče pomáhají při výchově vnoučat pomáhají při výchově vnoučat

Otázky a úkoly Vyjmenuj tři hlavní stadia v procesu vývoje jedince Vyjmenuj tři hlavní stadia v procesu vývoje jedince Popiš charakteristické znaky etap lidského vývoje Popiš charakteristické znaky etap lidského vývoje

Zdroje pro textovou část EMMERTL,F. a kol Odmaturuj ze společenských věd. Nakladatelství DIDAKTIS spol. s r.o. DIDAKTIS 2004 EMMERTL,F. a kol Odmaturuj ze společenských věd. Nakladatelství DIDAKTIS spol. s r.o. DIDAKTIS 2004 ISBN: ISBN: PhDr.HOŘEJŠOVÁ,H.CSc. Občanská nauka. Vydalo Naše vojsko a knižní obchod,s.p. PhDr.HOŘEJŠOVÁ,H.CSc. Občanská nauka. Vydalo Naše vojsko a knižní obchod,s.p. Praha: 1994 Praha: 1994 ISBN: ISBN: ka/vyvoj-a-rozvoj-cloveka.html ka/vyvoj-a-rozvoj-cloveka.html