Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3459 Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_10 Tematická.
Advertisements

Typy jaderných reakcí.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Vytvořil: David Mašata a Michal Hlaváček. Popis jaderného reaktoru  Jaderný reaktor je zařízení, které umožňuje řízené uvolnění jaderné energie, která.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Jaderná energie (9. ročník) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_38_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Jaderná syntéza.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku Slouží k naučení nového učiva. Žák používá znalosti z chemie. Žák vyjmenuje základní části jaderné elektrárny,
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Indukční cívka zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. ? Co všechno může sloužit jako zdroj energie?
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Tepelné motory.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Fyzika – Tepelná elektrárna
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY__III/2__INOVACE__212 FYZIKA JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Netradiční zdroje elektrické energie
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Jaderná energetika, souhrnné otázky a úkoly
JÁDRO ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_32.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_05-05 Radioaktivita – 2.část
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
JADROVÝ REAKTOR JADROVÁ ELEKTRÁREŇ
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_Člověk a energie TÉMATICKÝ.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Jupiter Sluneční soustava Název školy
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Model atomu Atom Obal Jádro obal jádro Proton - kladný
JADERNÉ ŠTĚPEnÍ JADERNÁ BOMBA
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa 7.1. Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_380 Ročník: 9. Sada: Fyzika Druh: Prezentace Autor: Mgr. Květoslava Latoňová Název: Jaderné reakce Anotace: Prezentace slouží k výkladu nového učiva – Jaderné reakce. Seznámí se základními typy, jejich charakteristikou a využitím. Datum vytvoření: Datum ověření:

Jaderné reakce

jaderné reakce: děj, při kterém se mohou jádra prvků měnit vzájemnými srážkami s jinými jádry, nebo částicemi dělíme je na: 1)transmutace 2)slučování 3)štěpení obr. 1

transmutace:

slučování: 2 lehká jádra se spojí v jedno a při tom se uvolní velké množství jaderné energie nutná velmi vysoká teplota např. termojaderná fúze v jádru Slunce obr. 2

štěpení: z původního těžkého jádra vznikají dvě lehčí jádra (fragmenty) s menšími protonovými čísly obr. 3

štěpení uranu: = reakce, při které se jádro nuklidu uranu dělí na 2 nová jádra a uvolní se obrovské množství energie pojmy: jaderný reaktor pomalé neutrony rychlé neutrony – moderátor (voda) řetězová reakce řízená štěpná reakce obr. 4

využití jaderných reakcí: neřízená reakce - zbraně řízená reakce jaderné elektrárny ponorky na jaderný pohon lékařství - radionuklidy obr. 5 obr. 6 obr. 7 obr. 8

jaderná elektrárna: = typ tepelné elektrárny, kdy teplo pro vznik páry se získává jadernou reakcí palivo je v podobě palivových článků (uranové tyče nebo tablety zabudované do kovových pouzder) jaderné elektrárny v České republice: V provozu je jaderná elektrárna v Dukovanech na Třebíčsku a jižních Čechách elektrárna Temelín. Jaderné elektrárny se u nás podílejí na výrobě elektrické energie asi 31 %.

jaderný reaktor – jeho části 1)AKTIVNÍ ZÓNA = základní část, kde probíhá řetězová reakce 2)MODERÁTOR (zpomalovač) – voda, grafit - zpomaluje neutrony vyletující z jader po každém štěpení 3)REGULAČNÍ TYČE – k ovládání reaktoru 4)TLAKOVÁ NÁDOBA – slouží k udržení vody v kapalném stavu i při teplotách vyšších, než je teplota varu 5)PAROGENERÁTOR – horká voda zde odevzdá teplo, slouží k pohonu turbíny

bezpečnostní opatření: -havarijní tyče (v případě nebezpečí automaticky zastaví řetězovou reakci) - automatické ochrany - systémy dodatečného chlazení - kontejnment (ochranná obálka z oceli a betonu)

schéma jaderné elektrárny: obr reaktorová hala 2. chladicí věž 3. tlakovodní reaktor 4. řídící tyče 5. kompenzátor objemu 6 parogenerátor 7. aktivní zóna 8. turbína 9. elektrický generátor 10. transformační stanice 11. kondenzátor sekundárního okruhu 12. plynný stav 13. kapalný stav 14. přívod vzduchu do chladicí věže 15. odvod teplého vzduchu a páry komínovým efektem 16. řeka 17. chladící okruh 18. primární okruh 19. sekundární okruh (červeně značena pára, modře voda) 20. oblaka vzniklá kondenzací vypařené chladicí vody 21. pumpa

zdroje: obr. 1: NASA GODDARD LABORATORY FOR ATMOSPHERES. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 2: WYKIS. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 3: FASTFISSION. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 4: AUTOR NEUVEDEN. fyzika.jreichl.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 5: FEDERAL GOVERNMENT OF THE UNITED STATES. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 6: ADAMEK, Petr. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 7: RINALDI, Michael J.. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 8: ZUBRO. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 9: KUNTOFF, Steffen. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PWR.png PWR.png