Slovní úlohy Procenta těžšíjednodušší 1 2 3 89 6 7 10 4 5 7 98 4 6 5 3 2 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnice a nerovnice Slovní úlohy VY_32_INOVACE_RONE_15.
Advertisements

Úroky ve slovních úlohách Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0701_HRUBÁ M. Téma: Pojem _HRUBÁ MZDA Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
MATEMATIKA Úměra přímá a nepřímá - slovní úlohy řešené trojčlenkou.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Užití složeného úrokování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Brigáda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Anotace: Žáci se v prezentaci seznámí s pojmem aritmetický průměr a jeho výpočtem. Procvičují si výpočty u tabule nebo na pracovním listě. Snímek 5 je.
Celek a jeho části Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Lenka Dolanová NÁZEV: VY_32_Inovace_7A_04 TÉMA: Násobení ČÍSLO.
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná Název: VY_32_INOVACE_28_HLEDANI CISEL Téma: Hledání čísel Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace:
Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika Autor: Mgr. Martina Durinová DĚLENÍII. PÍSEMNÉ DĚLENÍ DVOJCIFERNÝM DĚLITELEM
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Složené úrokování Tematická oblast
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Objem a povrch kvádru a krychle
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
Opakování na 3. písemnou práci
Hospodářské výpočty 5 – PROCENTOVÝ POČET 2
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Numerické myšlení Kontrola úloh z pracovního listu
Autotest.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Opakování na 4. písemnou práci
MATEMATIKA Procenta II.
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICÍ (ÚVOD)
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Sčítání desetinných čísel
PROCENTA - trojčlenkou
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
OBJEM JEHLANU VY_42_INOVACE_ 30_02.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Násobíme, dělíme 3 2 Druháci a matematika 18
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Procenta v „autařské“ praxi
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
10. Dynamika – procvičování vzorců na hybnost, tření
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Autor: Ing. Jitka Michálková
Příprava na 1. čtvrtletní písemnou práci
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Úměrnost přímá a nepřímá Mgr. Petra Toboříková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Matematika + opakování a upevňování učiva
Slovní úlohy na dělitelnost
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Opakování 2. písemná práce
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
Poměr a trojčlenka - opakování
POMĚR VE SLOVNÍCH ÚLOHÁCH
36 FINANČNÍ MATEMATIKA.
38 PROMILE.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Transkript prezentace:

Slovní úlohy Procenta těžšíjednodušší

Televizor za Kč byl zlevněn o 14 %. Jaká je jeho nynější cena. 1 % z …………… : 100 = % z ………… = sleva ……………………… Kč po slevě …………………… – = Televizor stál po slevě Kč.

Čtyři žáci z 20 žáků 7. třídy nebyli v pátek z důvodu nemoci ve škole. Kolik procent žáků této třídy bylo v pátek ve škole? přítomno …………………..…………………..20 – 4 = 16 žáků Kolik procent je 16 z 20? ……………….(16 : 20). 100 = 80 V pátek ve škole bylo 80 % žáků 7. třídy.

V nově založeném sadu se ujalo stromků, což je 84 % všech sazenic. Kolik stromků bylo vysazeno? Vypočítej základ z něhož 84 % je % z hledaného základu ………………………… : 84 = 16 základ ( 100 % )………………………………………… = 1600 Celkem bylo vysazeno stromků.

Uvádí se, že 7,6 % hmotnosti lidského těla tvoří krev. Kolik kg krve je přibližně v lidském těle s hmotností 65 kg? Kolik kg krve je přibližně ve vašem těle? Vypočítej kolik kg je 7,6 % z 65 kg. 1 % ze základu ……………………………..65 : 100 = 0,65 7,6 % ze základu …………………………..0,65. 7,6 = 4,94 V lidském těle s hmotností 65 kg je přibližně 4,94 kg krve.

Paní Nováková má měsíční plat Kč. V listopadu dostala mimořádnou odměnu Kč. Kolik procent měsíčního platu činila odměna? Vypočítej kolik % je z ………………………..(2 340 : ). 100 = 15 nebo …………..1 % ze základu ………………………………… : 100 = 156 počet procent…………………………………………………………… : 156 = 15 Odměna činila 15 % měsíčního platu.

Při výstupní kontrole bylo zjištěno, že z 800 výrobků jich bylo 0,5 % vadných. U kolika výrobků nebyla zjištěna žádná vada? vadné výrobky………………………… urči 0,5 % z % z 800 = 8 0,5 % z 800 = 0, = 4 výrobky bez vady ……………………800 – 4 = 796 Celkem u 796 výrobků nebyla zjištěna žádná vada.

Lidské tělo s hmotností 70 kg obsahuje asi 42 l vody. Z toho 15 l tvoří součást mimobuněčných kapalin, zbytek vody je v buňkách. Kolik procent vody je součástí buněk? voda v buňkách………………………………42 – 15 = 27 Kolik % je 27 ze 42? (27 : 42). 100 = 64,3 nebo ……………………………………….1 % ze 42 = 0,42 počet procent…27 : 0,42 = 64,3 Součástí buněk je přibližně 64,3 % vody.

Automobil jel rychlostí 75 km/h, cyklista rychlostí 5m/s. Kolik procent rychlosti automobilu činí rychlost cyklisty? převedeme rychlost cyklisty………………………5. 3,6 = 18 km/h Urči kolik % je 18 ze 75. ………………………..(18 : 75). 100 = 24 nebo …………………………………..…………………………1% ze 75 je 0,75 počet procent ……………………18 : 0,75 = 24 Rychlost cyklisty činí 24 % rychlosti automobilu.

Původní rozpočet na výstavbu domu byl Kč. Dodatečnými úpravami se zvýšil o 12 %. O kolik Kč se zvýšil rozpočet? Jaké byly konečné náklady na výstavbu domu? Urči kolik je 12 % z % ……………………………………… : 100 = % ……………………………………… = konečné náklady……………………… = Rozpočet se zvýšil o Kč. Konečné náklady na výstavbu domu byly Kč.

Jirka utratil za první tři dny tábora 150 Kč. Bylo to 30 % kapesného, které dostal na celý pobyt. Jak velké bylo jeho kapesné? Urči základ z něhož 30 % je 150 Kč. 1 % ze základu …………………………. 150 : 30 = % ………………………………………… = 500 Jirkovo kapesné bylo 500 Kč.

Délka obdélníkového pozemku s rozměry 400 m a 200 m byla zkrácena o 8 % a šířka o 5 %. Určete rozměry zmenšeného pozemku. O kolik procent se zmenšila plocha původního pozemku? délka původní ……… 400 m ……. 8 % z 400 = 4. 8 = 32 mkratší délka 400 – 32 = 368 m šířka původní ……… 200 m …….. 5 % z 200 = 2. 5 = 10 m kratší šířka 200 – 10 = 190 m plocha původní…… = m²plocha zmenšená = m² plocha pozemku se zmenšila o – = m² Kolik % je z ? ( : ). 100 = 12,6 Rozměry zmenšeného pozemku jsou 368 m a 190 m. Plocha původního pozemku se zmenšila o 12,6 %.

O kolik procent je třeba snížit hmotnost nákladu 3,2 t, aby se jeho upravená hmotnost rovnala 40 procentům z 5 tun? upravená hmotnost …………………..40 % z 5 t = 0, = 2 t snížená hmotnost …………………… 3,2 – 2 = 1,2 t Kolik % je 1,2 z 3,2? ……………………(1,2 : 3,2). 100 = 37,5 Hmotnost nákladu je třeba snížit o 37,5 %.

Šestičlenná parta zedníků dostala za úkol dokončit fasádu nové školní budovy do 10. srpna. Za splnění tohoto úkolu jí byla slíbena cílová odměna ve výši Kč. Parta daný úkol splnila. Mistr obdržel z této částky 20 %. Její zbytek byl stejným dílem rozdělen ostatním 5 zedníkům. Kolik korun z této částky obdržel mistr a kolik každý ze zbývajících 5 zedníků? odměna …………………………… Kč mistr …………………………….. 20 % z = = Kč zbytek ……………………………… – = Kč jeden zedník …………………… : 5 = Kč Mistr obdržel Kč a každý ze zbývajících zedníků Kč.

Plavky, které stály původně 820 Kč, byly v polovině srpna zlevněny o 15 %. Na konci září byla jejich cena snížena o 10 %. Kolik stály plavky po druhém zlevnění? Kolik procent původní ceny to bylo? plavky po 1. slevě … 15 % z 820 = 8,2. 15 = 123 Kč820 – 123 = 697 Kč plavky po 2. slevě … 10 % z 697 = 697 : 10 = 69,7 Kč697 – 69,7 = 627,30 Kč Kolik % je 627,3 z 820 ? (627,3 : 820). 100 = 76,5 % Po druhém zlevnění stály plavky 627,30 Kč, což je 76,5 % původní ceny.

20 % žáků ve třídě mělo z matematiky v pololetí jedničku, 24 % dvojku, 36 % trojku, 12 % čtyřku a 2 žáci pětku. Kolik žáků je ve třídě? Kolik žáků mělo jednotlivé známky? Kolik procent žáků dostalo pětku? ……… = 92…… %- 92% = 8% počet žáků ve třídě (určíme základ, zněhož 8 % je 2) ………………….(2 : 8). 100 = 25 jedničku ………… % z 25 = 0, = 5 dvojku ……………. 24 % z 25 = 0, = 6 trojku …………….. 36 % z 25 = 0, = 9 čtyřku ……………… 25 – ( ) = 3 Ve třídě je celkem 25 žáků. Jedničku dostalo 5 žáků, dvojku šest žáků, trojku 9 žáků a čtyřku 3 žáci.

Číslo 72 zvětši o 25 %. O kolik procent budeš muset číslo, které ti vyšlo, zmenšit, abys opět dostal číslo 72? zvětšené číslo …… 25 % ze 72 = 0, = 18………… = 90 rozdíl původního a zvětšeného ………………………………..90 – 72 = 18 Kolik procent je 18 z 90 ? (18:90). 100 = 20 Číslo 72, které jsme zvětšili o 25 %, musíme dále zmenšit o 20 %, pak dostaneme opět číslo 72.

Bára dala Denise úkol: „ Výrobek s původní cenou Kč byl třikrát za sebou zlevněn o 20 % a pak ještě o 40 %. Jaká je jeho konečná cena?“ Denisa se domnívá, že výrobek byl nakonec zadarmo. Měla pravdu? 1. zlevnění …………………………..20 % z 4000 = = 800 ……4000 – 800 = Kč 2. zlevnění …………………………..20 % z 3200 = = 640 ……3200 – 640 = Kč 3. zlevnění …………………………..20 % z 2560 = 25,6. 20 = 512….2560 – 512 = Kč 4. zlevnění …………………………..40 % z 2048 = 20, = 819,20 …2048 – 819,20 = 1 228,8 Kč Denisa neměla pravdu, konečná cena výrobku byla 1 228, 80 Kč.

A B C Na obrázku je naznačeno postupné dělení obdélníku KLMN; obsah obrazce A je roven polovině obdélníku KLMN, obsah obrazce B je roven polovině obsahu obrazce A, obsah obrazce C se rovná polovině obsahu obrazce B atd. Kolik procent obsahu obdélníku KLMN zaujímá obsah šedého obrazce? (Zaokrouhlete na desetiny.) K NM L obsah obdélníku KLMN …….. a obsah velkého šedého obrazce..1/16.a obsah středního ……………………..1/32.a obsah malého ……………………..1/64.a Obsah všech šedých obrazců dohromady zaujímá přibližně 10,9 % obsahu obdélníku KLMN.

Původní cena klnihy byla 120 Kč. Antikvariát ji vykoupil za 60 Kč a prodal za 78 Kč. Za kolik procent původní ceny knihu koupili? Za kolik procent původní ceny knihu prodali? Kolika procentní zisk činil prodej knihy? Kolik procent je 60 ze 120? ………………. ( 60 : 120 ). 100 = 50 % Kolik procent je 78 ze 100? ………………..( 78 : 120 ). 100 = 65 % Zisk z prodeje činí 78 – 60 = 18 Kč Kolik procent je 18 ze 60 ? ………………….( 18 : 60 ). 100 = 30 % Knihu antikvariát vykoupil za 50 % původní ceny, dále ji prodal za 65 % původní ceny. Prodej knihy přinesl třicetiprocentní zisk.

Škola získala obdélníkový pozemek o rozměrech 45 m a 30 m. První rok žáci obdělali 30 % z celé plochy pozemku. Druhým rokem zúrodnili další plochu o 20 % větší než v prvním roce. Jak velkou plochu musí zúrodnit ve třetím roce, zůstane-li ne jedné pětině pozemku trávník? plocha původního pozemku………………………………… = m² 1.rok obdělali 30 % z ……………………………..(1 350 : 100 ). 30 = 405 m² 2.rok obdělali o 20 % více než v 1. roce…………… 20 % z 405 = (405 : 100). 20 = = 486 m² na jedné pětině plochy zůstane trávník ……………1 350 : 5 = 270 m² 3. rok zbývá obdělat …………………………… – ( ) = 189 m² Ve třetím roce musí žáci obdělat 189 m²pozemku.