Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.13 Ročník1. ročník nástavbového studia podnikání Tematická oblast a předmět Podstata fungování tržní ekonomiky Ekonomika Název učebního materiáluPoptávka AutorMgr. Lenka Horňáčková Datum vytvoření Anotace Učební materiál je určen pro žáky nástavbového studia podnikání. Prezentace slouží k inovativnímu výkladu učiva o poptávce. Zároveň obsahuje řešené úlohy k prověření získaných znalostí. Prezentace zahrnuje 16 snímků, při jejichž zhotovení byly použity animace.
POPTÁVKA OBSAH 1.Poptávka 2.Faktory působící na poptávku 3.Změny poptávky 4.Řešené úlohy 5.Zdroje
1. POPTÁVKA Co si představíme pod pojmem poptávka? Množství zboží, které je kupující ochoten koupit na trhu za určitou cenu. Druhy poptávky AgregátníIndividuálníDílčí
A)Agregátní poptávka Celková poptávka všech kupujících po veškerém zboží na trhu. B)Individuální poptávka Poptávka jednoho kupujícího. C)Dílčí poptávka Poptávka všech kupujících po jednom druhu zboží.
Poptávka je vyjádřena tabulkou poptávky nebo poptávkovou křivkou. Cena (P) v Kč/ks Množství (Q) v ks Cena (P) Množství (Q) 0 Poptávková křivka (D)
Zákon klesající poptávky Za jinak neměnných okolností růst ceny vyvolává pokles poptávaného množství a naopak. Dva důvody klesající poptávky Důchodový efektSubstituční efekt
A)Důchodový efekt Spotřebitelé mají omezené peněžní zdroje (důchody). B)Substituční efekt Při vyšší ceně nakupují menší množství daného zboží a naopak. Při vyšší ceně spotřebitelé nakupují náhradní výrobky – substituty, které jsou levnější.
2. FAKTORY PŮSOBÍCÍ NA POPTÁVKU A)Ceny příbuzných produktů Zboží, kterým se dá sledované zboží nahradit, např. hovězí maso a vepřové maso, máslo a margarín apod. Zboží, která se ve své spotřebě doplňují, tzn. spotřebovávají se společně, např. auto a benzín, lampa a žárovka apod. Substituty Komplementy
B)Důchody (peněžní zdroje) spotřebitelů C)Vkus a preference spotřebitelů D)Počet a věk kupujících E)Očekávání spotřebitelů Počasí – trh deštníků. F)Další faktory Zdravotní a ekologické kampaně – ptačí chřipka.Nařízení – zimní pneumatiky.Týká se budoucí ceny, dostupnosti zboží.Souvisí s módností daného zboží.Malé děti – poptávka po hračkách.
3. ZMĚNY POPTÁVKY Rozlišujeme: Změnu poptávaného množstvíZměnu poptávky Posun po křivcePosun křivky
A)Posun po křivce poptávky Změna ceny sledovaného zboží.Změna poptávaného množství.Poptávka zůstává stejná. Cena (P) Množství (Q) 0 Poptávková křivka (D)
B)Posun celé křivky poptávky Změna jiných faktorů než ceny sledovaného zboží. Změna poptávky. Cena (P) Množství (Q) 0 Poptávková křivka (D) Snížení poptávky Zvýšení poptávky D1D1 D2D2
Ke zvýšení poptávky po zboží dojde v následujících případech: Zvyšují se ceny substitutů a snižují se ceny komplementů.Zvyšují se důchody spotřebitelů. V opačných případech se poptávka bude snižovat. Preference spotřebitelů se přesouvají na sledované zboží.Zvyšuje se počet kupujících.Spotřebitelé v budoucnu očekávají vyšší cenu nebo nedostupnost zboží.
4. ŘEŠENÉ ÚLOHY 1. Zodpovězte následující otázky. Jak zní zákon poptávky? Za jinak neměnných okolností růst ceny vyvolává pokles poptávaného množství a naopak. Charakterizujte jednotlivé druhy poptávky. Agregátní – poptávka všech kupujících po veškerém zboží. Individuální – poptávka jednoho kupujícího. Dílčí – poptávka všech kupujících po jednom druhu zboží.
2. Určete, jak se změní poptávka nebo poptávané množství na trhu aut. Dojde k růstu ceny aut. Sníží se cena benzínu. Očekává se nový model auta. Do dané lokality se přistěhuje lidí. Sníží se poptávané množství. Zvýší se poptávka. Sníží se poptávka. Zvýší se poptávka.
5. ZDROJE Použitý text, tabulka i obrázky jsou tvorbou autora.