Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, 695 03 Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/34.0412 Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.13 Ročník1. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Poptávka na trhu zboží a služeb
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Křivka poptávky.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.10 Ročník2. ročník.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Poptávka a poptávané množství
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_Úč25.01 Ročník1. ročník.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.07 Ročník1. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E20.17 Ročník2. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.01 Ročník2. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.10 Ročník1. ročník.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.08 Ročník1. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.12 Ročník1. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.12 Ročník2. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO 15 Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.19 Ročník1. ročník.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.13 Ročník1. ročník nástavbového studia podnikání Tematická oblast a předmět Podstata fungování tržní ekonomiky Ekonomika Název učebního materiáluPoptávka AutorMgr. Lenka Horňáčková Datum vytvoření Anotace Učební materiál je určen pro žáky nástavbového studia podnikání. Prezentace slouží k inovativnímu výkladu učiva o poptávce. Zároveň obsahuje řešené úlohy k prověření získaných znalostí. Prezentace zahrnuje 16 snímků, při jejichž zhotovení byly použity animace.

POPTÁVKA OBSAH 1.Poptávka 2.Faktory působící na poptávku 3.Změny poptávky 4.Řešené úlohy 5.Zdroje

1. POPTÁVKA Co si představíme pod pojmem poptávka? Množství zboží, které je kupující ochoten koupit na trhu za určitou cenu. Druhy poptávky AgregátníIndividuálníDílčí

A)Agregátní poptávka Celková poptávka všech kupujících po veškerém zboží na trhu. B)Individuální poptávka Poptávka jednoho kupujícího. C)Dílčí poptávka Poptávka všech kupujících po jednom druhu zboží.

Poptávka je vyjádřena tabulkou poptávky nebo poptávkovou křivkou. Cena (P) v Kč/ks Množství (Q) v ks Cena (P) Množství (Q) 0 Poptávková křivka (D)

Zákon klesající poptávky Za jinak neměnných okolností růst ceny vyvolává pokles poptávaného množství a naopak. Dva důvody klesající poptávky Důchodový efektSubstituční efekt

A)Důchodový efekt Spotřebitelé mají omezené peněžní zdroje (důchody). B)Substituční efekt Při vyšší ceně nakupují menší množství daného zboží a naopak. Při vyšší ceně spotřebitelé nakupují náhradní výrobky – substituty, které jsou levnější.

2. FAKTORY PŮSOBÍCÍ NA POPTÁVKU A)Ceny příbuzných produktů Zboží, kterým se dá sledované zboží nahradit, např. hovězí maso a vepřové maso, máslo a margarín apod. Zboží, která se ve své spotřebě doplňují, tzn. spotřebovávají se společně, např. auto a benzín, lampa a žárovka apod. Substituty Komplementy

B)Důchody (peněžní zdroje) spotřebitelů C)Vkus a preference spotřebitelů D)Počet a věk kupujících E)Očekávání spotřebitelů Počasí – trh deštníků. F)Další faktory Zdravotní a ekologické kampaně – ptačí chřipka.Nařízení – zimní pneumatiky.Týká se budoucí ceny, dostupnosti zboží.Souvisí s módností daného zboží.Malé děti – poptávka po hračkách.

3. ZMĚNY POPTÁVKY Rozlišujeme: Změnu poptávaného množstvíZměnu poptávky Posun po křivcePosun křivky

A)Posun po křivce poptávky Změna ceny sledovaného zboží.Změna poptávaného množství.Poptávka zůstává stejná. Cena (P) Množství (Q) 0 Poptávková křivka (D)

B)Posun celé křivky poptávky Změna jiných faktorů než ceny sledovaného zboží. Změna poptávky. Cena (P) Množství (Q) 0 Poptávková křivka (D) Snížení poptávky Zvýšení poptávky D1D1 D2D2

Ke zvýšení poptávky po zboží dojde v následujících případech: Zvyšují se ceny substitutů a snižují se ceny komplementů.Zvyšují se důchody spotřebitelů. V opačných případech se poptávka bude snižovat. Preference spotřebitelů se přesouvají na sledované zboží.Zvyšuje se počet kupujících.Spotřebitelé v budoucnu očekávají vyšší cenu nebo nedostupnost zboží.

4. ŘEŠENÉ ÚLOHY 1. Zodpovězte následující otázky. Jak zní zákon poptávky? Za jinak neměnných okolností růst ceny vyvolává pokles poptávaného množství a naopak. Charakterizujte jednotlivé druhy poptávky. Agregátní – poptávka všech kupujících po veškerém zboží. Individuální – poptávka jednoho kupujícího. Dílčí – poptávka všech kupujících po jednom druhu zboží.

2. Určete, jak se změní poptávka nebo poptávané množství na trhu aut. Dojde k růstu ceny aut. Sníží se cena benzínu. Očekává se nový model auta. Do dané lokality se přistěhuje lidí. Sníží se poptávané množství. Zvýší se poptávka. Sníží se poptávka. Zvýší se poptávka.

5. ZDROJE Použitý text, tabulka i obrázky jsou tvorbou autora.