Přísudek a podmět Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/21.2165.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Advertisements

VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Grafické znázornění věty jednoduché
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
ICT ČJ procvičování učiva 4. a 5.ročník
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Anotace Žáci pomocí návodných hesel hádají název pohádky, relaxační část hodiny sloužící ke změně práce a motivace AutorMgr. Eva Dvořáková JazykČeština.
Procvičování a úkoly Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
CO JE TO VESMÍR slovní druhy ohebné Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Přísudek a podmět II – Shoda Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
ČESKO jména vlastní a obecná Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
JAK VZNIKAJÍ NÁZVY Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Knížka je můj kamarád Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
DESETINNÁ ČÍSLA Autor: Mgr. Ivana Tesařová. AnotacePracovní listy a multifunkční karty sloužící k vyvození a znázornění desetin a setin. Obsahují činnosti.
KŘÍŽEM KRÁŽEM NAŠÍM SVĚTADÍLEM Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
JÁ A MŮJ KAMARÁD Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Po našich hradech a zámcích Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
NÁZEV ŠKOLY: ZAKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62 AUTOR: Mgr. Iva Zatřepálková, OBDOBÍ: březen 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_CJ4_Shoda přísudku s podmětem.
HLEDÁ SE VOCHOMŮRKA Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
Něco o Praze /souvětí a věta jednoduchá/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Vyjmenovaná slova po s trochu jinak Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Autor: Mgr. Ivana Tesařová
SLOVESO JE ZÁKLAD VĚTY Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Vyjmenovaná slova po v a slova s předponou vy-, vý- Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Téma: Seznámení s přísudkem a podmětem
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Přísudek a podmět Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/

Anotace Pracovní listy pro žáky sloužící k seznámení se základní skladební dvojicí. Obsahuje tematicky zaměřená cvičení pro doplňování přísudku i podmětu, shrnuje učivo, seznamuje s přísudkem jmenným. Spojuje učivo mluvnice a slohu / popis /. AutorMgr. Ivana Tesařová PředmětČeský jazyk Očekávaný výstup Žák vyhledává a doplňuje základní skladební dvojici, pozná přísudek jmenný. Volí správné výrazové prostředky při doplňování a sestavování vět. Na základě vzorového textu sestaví jednoduchý popis místnosti. Druh uč. materiáluPracovní listy Cílová skupinaŽáci 5. ročníku Metodický postupJe podrobně uveden v textu formou úkolů a návodů pro děti.

Doplň slova z nápovědy. Co mají společného? NAŠE TŘÍDA Naše třída je světlá. Nejvíc místa zabírají ……………………. …………… paní učitelky stojí před tabulí. Kolem zdí jsou rozmístěny ……………………... ………………… mají svůj vlastní stojan. Nad dveřmi visí ……………………... ………………….. už hodně pamatují. ……………… propou – štějí dostatek světla. Plynové ………………… udržuje ve třídě stálou teplotu. Nápověda: topení, záclony, tabule, znak, klávesy, skříně, stůl, lavice Podtrhej v textu určitá slovesa vlnovkou. Zopakuj si, co víš o základní skladební dvojici.

Nejvíc místa zabírají lavice. PŘÍSUDEK PODMĚT Základem PŘÍSUDKU je určitý slovesný tvar. Základem PODMĚTU je podstatné jméno v 1. pádě. Ptáme se na něj otázkou KDO? CO? Podmět a přísudek tvoří základní skladební dvojici.

NAŠE TŘÍDA II Nyní postup změníme. Budeme do vět doplňovat PŘÍSUDKY Typické pro členy naší třídy a tvořit věty, např. Filip ………………………... Co dělá Filip? / co se o něm ví / Filip mluví v hodině. Štěpán …………………………………………………………………………… Simonka ………………………………………………………………………... Danča ………………………………………………………………… …………. …………………………………………………………………………………. …… ………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………..

Další možnosti využití této aktivity : PŘÍSUDKOVÉ HÁDANKY Poznáš členy naší třídy podle přísudku, který o nich vypovídá? Ptejte se důsledně otázkami 1. pádu KDO? CO? Tuto činnost můžete aplikovat i na zvířátka a podobně. DOMÁCÍ CVIČENÍ : Popiš vlastní pokojíček podle úvodního cvičení, vyznač přísudek a podmět.

Jedna hádanka navíc: Poznáš přísudek a podmět v následující větě? Vojta je dobrý kuchař. Jde o takzvaný PŘÍSUDEK JMENNÝ. Zkus vymyslet podobné věty.