Přísudek a podmět Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Pracovní listy pro žáky sloužící k seznámení se základní skladební dvojicí. Obsahuje tematicky zaměřená cvičení pro doplňování přísudku i podmětu, shrnuje učivo, seznamuje s přísudkem jmenným. Spojuje učivo mluvnice a slohu / popis /. AutorMgr. Ivana Tesařová PředmětČeský jazyk Očekávaný výstup Žák vyhledává a doplňuje základní skladební dvojici, pozná přísudek jmenný. Volí správné výrazové prostředky při doplňování a sestavování vět. Na základě vzorového textu sestaví jednoduchý popis místnosti. Druh uč. materiáluPracovní listy Cílová skupinaŽáci 5. ročníku Metodický postupJe podrobně uveden v textu formou úkolů a návodů pro děti.
Doplň slova z nápovědy. Co mají společného? NAŠE TŘÍDA Naše třída je světlá. Nejvíc místa zabírají ……………………. …………… paní učitelky stojí před tabulí. Kolem zdí jsou rozmístěny ……………………... ………………… mají svůj vlastní stojan. Nad dveřmi visí ……………………... ………………….. už hodně pamatují. ……………… propou – štějí dostatek světla. Plynové ………………… udržuje ve třídě stálou teplotu. Nápověda: topení, záclony, tabule, znak, klávesy, skříně, stůl, lavice Podtrhej v textu určitá slovesa vlnovkou. Zopakuj si, co víš o základní skladební dvojici.
Nejvíc místa zabírají lavice. PŘÍSUDEK PODMĚT Základem PŘÍSUDKU je určitý slovesný tvar. Základem PODMĚTU je podstatné jméno v 1. pádě. Ptáme se na něj otázkou KDO? CO? Podmět a přísudek tvoří základní skladební dvojici.
NAŠE TŘÍDA II Nyní postup změníme. Budeme do vět doplňovat PŘÍSUDKY Typické pro členy naší třídy a tvořit věty, např. Filip ………………………... Co dělá Filip? / co se o něm ví / Filip mluví v hodině. Štěpán …………………………………………………………………………… Simonka ………………………………………………………………………... Danča ………………………………………………………………… …………. …………………………………………………………………………………. …… ………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………..
Další možnosti využití této aktivity : PŘÍSUDKOVÉ HÁDANKY Poznáš členy naší třídy podle přísudku, který o nich vypovídá? Ptejte se důsledně otázkami 1. pádu KDO? CO? Tuto činnost můžete aplikovat i na zvířátka a podobně. DOMÁCÍ CVIČENÍ : Popiš vlastní pokojíček podle úvodního cvičení, vyznač přísudek a podmět.
Jedna hádanka navíc: Poznáš přísudek a podmět v následující větě? Vojta je dobrý kuchař. Jde o takzvaný PŘÍSUDEK JMENNÝ. Zkus vymyslet podobné věty.