Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok. Literatura - Stylistika češtiny. Eva Minářová. 1. vyd. Brno: PdF, MU, 2009. - ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slohové postupy.
Rozbor neuměleckého textu
Interpretace neuměleckého textu Výklad II. Označte v textu termíny Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení funkce přesvědčovací,
Interpretace neuměleckého textu Výklad III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení.
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Slohové postupy a útvary
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Elektronická učebnice - II
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Přehled stylů, jejich hlavní znaky a druhotné (odvozené) styly
Úvod do teorie a praxe překladu
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
Stylistika Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Písemná práce z CJL.
Styl řečnický Marcela Jurková.
Slohové postupy.
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_06_SLOHOTVORNI_.
Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé.
Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok. Automatizace a aktualizace Automatisací tedy rozumíme takové užívání jazykových prostředků, a to buď isolovaných.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Stylistika = nauka o slohu (stylu), o výstavbě jazykového projevu (ústního a písemného) cíl: vytříbený ústní nebo písemný projev.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PROSTěsdělovací styl TEORIE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
O útvarech, žánrech a textech
Písemná práce Základní informace.
DOPISY DRUHY A TYPY DOPISŮ. DOPISY DRUHY A TYPY DOPISŮ.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Současný český jazyk 5 Stylistika Marek Lollok

Literatura - Stylistika češtiny. Eva Minářová. 1. vyd. Brno: PdF, MU, ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Vyd. 1. Praha: Lidové noviny, GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 2003.

Základní pojmy -komunikace -komunikát/text/jazykový projev -styl -styl subjektivní x styl objektivní -funkční styly -stylová oblast -stylová vrstva -stylová norma -příznakovost -stylová hodnota stálá/kontextová -stylém

Funkční styly -primární -sekundární -(viz handout)

Základní funkční styly -hovorový (běžně dorozumívací) -odborný -administrativní -publicistický -umělecký -řečnický

Horizontální a vertikální členění stylů -horizontální členění – funkční styly -vertikální – styl vysoký, střední, nižší

Jazykový standard „Standardní v určitém typu textu a/nebo jazykové formě jsou ty varianty prostředků, které v něm/ní nejsou marginální.“ (Cvrček, V. a kol. Mluvnice současné češtiny, Praha: Karolinum, 2010)

Konkurence stylistických prostředků -jazykový systém (langue) pro různé typy komunikace nabízí určitou škálu prostředků, které vstupují do výrazové konkurence -konkurenční množiny – seskupení takových prostředků, které realizují základní komunikační záměr původce jazykového projevu, a mohou se proto zaměňovat

Konkurence prostředků na úrovni: -obsahové (Přijeď kdykoli/kdy chceš/kdy budeš mít čas.) -hláskoslovné (mléko/mlíko; tedy/teda) -morfologické (dobrý/dobrej; píšu/píši) -lexikální (příjemný/fajn; auto/kára) -syntaktické (Učitel vylosoval tři žáky./Učitelem byli vylosováni tři žáci.) -kompoziční

Český národní jazyk a jeho stratifikace -spisovný jazyk x nespisovný jazyk -interdialekty; obecná čeština; dialekty -existence útvarů a poloútvarů národního jazyka Profesní mluva Slang Argot

Stylová příznakovost/nepříznakovost komunikačních prostředků nespisovnost /hovorovost / nepříznakovost / knižnost /archaičnost (mimo normu) (stylová neutrálnost) ( a historismy) zmerčit0uvidět spatřituzřít zočit buletbrečet plakat ronit slzy, lkát výtahzdviž loch, basa věznice šatlava věžák věžový dům, výškový dům

Stylotvorné faktory/slohotvorní činitelé -a) subjektivní -b) objektivní

Subjektivní stylotvorné faktory - spojují se s autorem projevu, jeho individualitou - intelektuální a rozumová vyspělost autora - větší či menší schopnost abstrakce a logického myšlení - autorovy schopnosti týkající se tématu jazykové komunikace - úroveň vzdělání, zasazení do určitého prostředí - znalosti jazykové - povahová a mentální vlastnosti - momentální psychický stav autora

Objektivní stylotvorné faktory - jde o faktory (okolnosti, vlivy) související s objektem - základní funkce textu (např. prostě sdělná, agitačně sdělná a ovlivňovací, odborně sdělná a vzdělávací) a cíl komunikace - ráz komunikace – oficiální, polooficiální, neoficiální, soukromý, důvěrný, familiární - situace kolem vzniku textu – připravenost, nepřipravenost - prostředí jeho realizace – soukromí, veřejné; známé, neznámé - charakter adresáta nebo kolektivu adresátů; uvědomělý postoj k nim + volba tématu ovlivňuje stylové vlastnosti komunikátu

Funkční dichotomie -mluvenost/psanost -připravenost/nepřipravenost -monologičnost/dialogičnost, -explicitnost/implicitnost -modelovost (schematičnost)/nemodelovost automatizace/aktualizace

Výrazové prostředky, které se podílejí na výstavbě komunikátu: - Jazyková výstavba, tj. výběr výrazových prostředků jazykových – prostředků slovní zásoby i prostředků gramatických, zvl. syntaktických a vzájemné spojení, jejich stylizace, formulace - Kompoziční výstavba: Rovina tematická a obsahová – výběr řazení a uspořádání tématu a jeho částí – motivů, uspořádání obsahu, syžetu Rovina textová – zahrnuje prostředky členění textu: a)horizontální b)vertikální

Základní slohové postupy -představují základní kompoziční jev -popisný -vyprávěcí -výkladový (úvahový) -informační

Slohové útvary -ucelené komunikační jednotky, formálně uzavřené a významově ukončené, které vznikly na podkladě jednoho nebo několika slohových postupů -popis, charakteristika, posudek -vypravování -pojednání, výklad, (přednáška), úvaha -zpráva, oznámení, výzva, žádost, dopis…