Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ JAZYK Téma: Tvarosloví - číslovky Ročník: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLOVKY
4. Číslovky jsou slova významu číselného určují počet, pořadí, násobek a množství skloňují se dělíme je na určité – jeden, pátý, troje neurčité – několik, málo
Číslovky určité vyjadřují určitý, přesný počet, pořadí nebo násobek můžeme je vyjádřit číslicemi (pět, osm, dvacet čtyři, 13, 106, 99) Číslovky neurčité nevyjadřují určitý, přesný počet nemůžeme je vyjádřit číslicemi (několikátý, mnoho, všichni, několikrát)
DRUHY ČÍSLOVEK vyjadřují počet ptáme se KOLIK? (dva, tři, sto, padesát, sto tisíc, několik ) Kup deset rohlíků a jeden chleba. Na hřišti si hraje osm chlapců a devět děvčat. ČÍSLOVKY ZÁKLADNÍ
označují místo v číselné řadě, pořadí ptáme se KOLIKÁTÝ? pokud jsou napsány číslicemi, píšeme za nimi tečku (pátý, první, třetí, několikátý, stý, sedmý) Vyjeli po osmé hodině ranní. Vyjeli po 8. hodině ranní. ČÍSLOVKY ŘADOVÉ
vyjadřují kolikrát se nějaká věc vyskytuje nebo kolikrát se znásobila ptáme se KOLIKRÁT? KOLIKANÁSOBNÝ? (pětkrát, sedmkrát, dvojnásobný, jedenkrát) Už jsem ti to říkala snad stokrát. Zkusil to už několikrát. Přišel za mnou domů už třikrát. ČÍSLOVKY NÁSOBNÉ
označují množství druhů ptáme se KOLIKERÝ? KOLIKERY? (dvojí, patery, několikery, trojí, desatery, troje) Učitel nikdy nesmí mít dvojí metr na žáky. V novém bytě musel vyměnit dvoje dveře. Už jsi našel ty troje noviny? ČÍSLOVKY DRUHOVÉ
Najdi číslovky a urči jejich druh. Turnaje se zúčastnilo pět družstev Třetí den pobytu na horách nám propršel. Narodila se v roce Musel si koupit troje boty. Vezmi oba košíky a zanes je na zahradu. Petr skončil v soutěži jako druhý. Otázku musel dvakrát zopakovat. Cesta do Prahy trvala dvě hodiny.
Řešení. Turnaje se zúčastnilo pět (Z) družstev Třetí (Ř) den pobytu na horách nám propršel. Narodila se v roce 1997 (Z). Musel si koupit troje (D) boty. Vezmi oba (Z) košíky a zanes je na zahradu. Petr skončil v soutěži jako druhý (Ř). Otázku musel dvakrát (N) zopakovat. Cesta do Prahy trvala dvě (Z) hodiny.
Zdroj: Vlastní tvorba Citace: Základní mluvnice českého jazyka. Praha: SPN pedagogické nakladatelství, akciová společnost, ISBN Klíč k češtině: aneb Na češtinu od lesa. Praha: Albatros nakladatelství, a. s., právní nástupce, ISBN
Český jazyk: Přehled učiva základní školy. Praha: Nakladatelství Fortuna, ISBN Anotace Žáci si zopakují a upevní co jsou číslovky a jaké jsou jejich druhy. Získají ucelený přehled. Dokáží v textu najít číslovky a určit jejich druh.