Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole
Zákon č. 561/2004 Sb., Školský zákon (č. 82/ 2015 Sb., zvláště pak z § 16.) Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících Vyhláška č. 73/2005 Sb. (novelizace č 27/2016 ), o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením.
Uskutečňuje se pomocí podpůrných opatření, která jsou odlišná nebo jsou poskytovaná nad rámec individuálních pedagogických a organizačních záležitostí Speciální vzdělávací potřeby zjišťují školská poradenská zařízení (PPP, SPC) - v případě žáků s SMA a DMD speciálněpedagogická centra pro žáky s TP
Individuální integrace - běžná škola, případně speciální škola určená pro žáky s jiným druhem zdravotního postižení Skupinová integrace - ve třídě, oddělení nebo ve skupině zřízené pro žáky se zdravotním postižením v běžné škole nebo speciální škole určené pro žáky e jiným druhem zdravotního postižení Ve škole samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením (speciální školy)
Pedagogické, speciálně pedagogické a psychologické služby Služby pedagogického asistenta Speciální metody, postupy, formy a prostředky vzdělávání Technická pomoc - kompenzační, rehabilitační a učební pomůcky - speciální učebnice a didaktické pomůcky - snížení počtu žáků ve třídě IVP Specifická úprava vyučovací hodiny - Předměty speciálně pedagogické péče
vychází ze školního vzdělávacího programu příslušné školy, závěrů speciálně pedagogického vyšetření, popřípadě psychologického vyšetření je závazným dokumentem pro zajištění vzdělávacích potřeb žáka vypracovává ho třídní učitel žáka (zodpovídá ředitel), jako podklad pro zpracování využívá doporučení školského poradenského zařízení, speciálně pedagogickou diagnostiku, psychologické vyšetření. vypracován zpravidla před začátkem příslušného školního roku, nejpozději však 1 měsíc po nástupu žáka do školy je součástí dokumentace žáka.
SMA (DMD) nepostihuje intelektové schopnosti žáka onemocnění je doprovázeno zvýšenou únavností a úbytkem sil speciální potřeby těchto žáků se mohou během dne měnit v závislosti na jejich únavě.
Vzdělávání v jiném než školním prostření - domácí vzdělávání (zejména v případě, že se jedná o dítě na umělé plicní ventilaci, u žáků s SMA bez UPV – především v zimních měsících a v obdobích chřipkové epidemie. ) Učitel může docházet za žákem domů, nebo žák docházet na konzultace do školy většinou mimo vyučování. V poslední době je žáky velmi pozitivně přijímáno „web vyučování“ (často s podporu asistenta pedagoga, který je se žákem doma a pomáhá při výuce pod vedením pedagoga ve třídě) Na základě lékařského odborného posudku a doporučení SPC snížení počtu hodin výuky (zejména o hodiny „výchov“) Při jakékoliv formě vzdělávání je však za vedení a za výsledek vyučovacího procesu zodpovědný vyučující pedagog.
Vozík, polohovací sedačka, odpovídající pracovní místo (lavice vhodná k vozíku, výškově stavitelná, polohovatelná), ideálně parapodium pro žáky, kteří tak mohou využívat změny polohy - vertikalizaci Školní pomůcky - PC, vhodné výukové programy (s ohledem na progresivní průběh nemoci lze žákům nabídnout alternativní ovládání PC zrakem), tablet, s aplikacemi k výuce, problémy s otáčením stránek u mnohastránkových publikací by žákům mohla vyřešit elektronická čtečka knih
Bezbariérové prostředí školy (vstup, přesuny, umístění třídy, hygiena…) Prostorové uspořádání třídy(rozmístění nábytku ve třídě, prostor pro pohyb na vozíku, pro relaxaci…) Další místo ve třídě určené k práci v klidu, případně na počítači, nebo na úkolech s podporou asistence
Třídní učitel na základě doporučení ke vzdělávání a zprávy ze speciálně pedagogického vyšetření vypracovává individuální vzdělávací plán (dále IVP) 2x ročně (před pololetím, před koncem školního roku) zasílá učitel krátké písemné hodnocení plnění IVP žáka (případně mailem) Kontaktuje SPC při problémech nebo při potřebě konzultace Oznamuje SPC závažné skutečnosti a změny týkající se vzdělávání integrovaného žáka Umožňuje SPC provádění náhledů ve třídě a konzultací s pedagogy školy, s asistentem pedagoga (metodické návštěvy)
předává škole písemně vypracované „Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami“ konzultuje, případně doplňuje IVP pro žáka předává zákonnému zástupci zprávu ze speciálně pedagogického vyšetření, zákonný zástupce ji předává škole realizuje speciálně pedagogické intervence ve třídě a konzultace s pedagogickým personálem školy doporučuje škole potřebné metody postupy a pomůcky pro vzdělávání žáků předává škole i zákonným zástupcům zápisy ze speciálně pedagogických intervencí, včetně hodnocení integrace všechny služby škole i zákonným zástupcům poskytuje v souladu s platnými právními předpisy
předávají SPC a škole aktuální lékařské zprávy dítěte a informují o změnách podstatných pro vzdělávání žáka umožňují provedení speciálně pedagogického, případně psychologického vyšetření písemně vypracovaná doporučení pro vzdělávání předávají škole spolupracují se školou a se SPC dle konkrétních bodů uvedených v IVP mají právo obrátit se na SPC či školu s dotazy, problémy či požadavky týkajícími se vzdělávání svého dítěte
Mgr. Eva Čadová SPC pro TP, Brno Členka výboru a vedoucí somatopedické sekce APCPC