Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

INTEGRACE A LEGISLATIVA
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Kariérové poradenství
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Diagnostika SPU.
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
Časté otázky související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Individuální integrace směřující k inkluzi
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
LEGISLATIVA.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Individuální vzdělávací plán
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Novela vyhlášky č. 73 A PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ DÉTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI PaedDr. Zuzana Kaprová.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG. Náplň práce nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat některé problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
9. Tvorba individuálního plánu
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
Základní východiska zachování pojmu „speciální vzdělávací potřeby“
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Jak zacházet s Doporučením ve škole
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole

 Zákon č. 561/2004 Sb., Školský zákon (č. 82/ 2015 Sb., zvláště pak z § 16.)  Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících  Vyhláška č. 73/2005 Sb. (novelizace č 27/2016 ), o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných  Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

 Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření.  Podpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta.  Děti, žáci a studenti mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením.

 Uskutečňuje se pomocí podpůrných opatření, která jsou odlišná nebo jsou poskytovaná nad rámec individuálních pedagogických a organizačních záležitostí  Speciální vzdělávací potřeby zjišťují školská poradenská zařízení (PPP, SPC) - v případě žáků s SMA a DMD speciálněpedagogická centra pro žáky s TP

 Individuální integrace - běžná škola, případně speciální škola určená pro žáky s jiným druhem zdravotního postižení  Skupinová integrace - ve třídě, oddělení nebo ve skupině zřízené pro žáky se zdravotním postižením v běžné škole nebo speciální škole určené pro žáky e jiným druhem zdravotního postižení  Ve škole samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením (speciální školy)

 Pedagogické, speciálně pedagogické a psychologické služby  Služby pedagogického asistenta  Speciální metody, postupy, formy a prostředky vzdělávání  Technická pomoc - kompenzační, rehabilitační a učební pomůcky - speciální učebnice a didaktické pomůcky - snížení počtu žáků ve třídě  IVP  Specifická úprava vyučovací hodiny - Předměty speciálně pedagogické péče

 vychází ze školního vzdělávacího programu příslušné školy, závěrů speciálně pedagogického vyšetření, popřípadě psychologického vyšetření  je závazným dokumentem pro zajištění vzdělávacích potřeb žáka  vypracovává ho třídní učitel žáka (zodpovídá ředitel), jako podklad pro zpracování využívá doporučení školského poradenského zařízení, speciálně pedagogickou diagnostiku, psychologické vyšetření.  vypracován zpravidla před začátkem příslušného školního roku, nejpozději však 1 měsíc po nástupu žáka do školy  je součástí dokumentace žáka.

 SMA (DMD) nepostihuje intelektové schopnosti žáka  onemocnění je doprovázeno zvýšenou únavností a úbytkem sil  speciální potřeby těchto žáků se mohou během dne měnit v závislosti na jejich únavě.

Vzdělávání v jiném než školním prostření - domácí vzdělávání (zejména v případě, že se jedná o dítě na umělé plicní ventilaci, u žáků s SMA bez UPV – především v zimních měsících a v obdobích chřipkové epidemie. ) Učitel může docházet za žákem domů, nebo žák docházet na konzultace do školy většinou mimo vyučování. V poslední době je žáky velmi pozitivně přijímáno „web vyučování“ (často s podporu asistenta pedagoga, který je se žákem doma a pomáhá při výuce pod vedením pedagoga ve třídě) Na základě lékařského odborného posudku a doporučení SPC snížení počtu hodin výuky (zejména o hodiny „výchov“) Při jakékoliv formě vzdělávání je však za vedení a za výsledek vyučovacího procesu zodpovědný vyučující pedagog.

 Vozík, polohovací sedačka, odpovídající pracovní místo (lavice vhodná k vozíku, výškově stavitelná, polohovatelná), ideálně parapodium pro žáky, kteří tak mohou využívat změny polohy - vertikalizaci  Školní pomůcky - PC, vhodné výukové programy (s ohledem na progresivní průběh nemoci lze žákům nabídnout alternativní ovládání PC zrakem), tablet, s aplikacemi k výuce, problémy s otáčením stránek u mnohastránkových publikací by žákům mohla vyřešit elektronická čtečka knih

 Bezbariérové prostředí školy (vstup, přesuny, umístění třídy, hygiena…)  Prostorové uspořádání třídy(rozmístění nábytku ve třídě, prostor pro pohyb na vozíku, pro relaxaci…)  Další místo ve třídě určené k práci v klidu, případně na počítači, nebo na úkolech s podporou asistence

 Třídní učitel na základě doporučení ke vzdělávání a zprávy ze speciálně pedagogického vyšetření vypracovává individuální vzdělávací plán (dále IVP)  2x ročně (před pololetím, před koncem školního roku) zasílá učitel krátké písemné hodnocení plnění IVP žáka (případně mailem)  Kontaktuje SPC při problémech nebo při potřebě konzultace  Oznamuje SPC závažné skutečnosti a změny týkající se vzdělávání integrovaného žáka  Umožňuje SPC provádění náhledů ve třídě a konzultací s pedagogy školy, s asistentem pedagoga (metodické návštěvy)

 předává škole písemně vypracované „Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami“  konzultuje, případně doplňuje IVP pro žáka  předává zákonnému zástupci zprávu ze speciálně pedagogického vyšetření, zákonný zástupce ji předává škole  realizuje speciálně pedagogické intervence ve třídě a konzultace s pedagogickým personálem školy  doporučuje škole potřebné metody postupy a pomůcky pro vzdělávání žáků  předává škole i zákonným zástupcům zápisy ze speciálně pedagogických intervencí, včetně hodnocení integrace  všechny služby škole i zákonným zástupcům poskytuje v souladu s platnými právními předpisy

 předávají SPC a škole aktuální lékařské zprávy dítěte a informují o změnách podstatných pro vzdělávání žáka  umožňují provedení speciálně pedagogického, případně psychologického vyšetření  písemně vypracovaná doporučení pro vzdělávání předávají škole  spolupracují se školou a se SPC dle konkrétních bodů uvedených v IVP  mají právo obrátit se na SPC či školu s dotazy, problémy či požadavky týkajícími se vzdělávání svého dítěte

Mgr. Eva Čadová SPC pro TP, Brno Členka výboru a vedoucí somatopedické sekce APCPC