Reklama, léčiva, informace očima pojištěnce JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců ČR, o.s.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. D&D Health s.r.o.
Advertisements

Legislativní souvislosti nového zákona o zdravotnických prostředcích
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
Jan Brychta Michaela Šťastná.  Cena  R egulace  Orgány  Zákon.
Zdravotní pojištění cizinců  Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění  systému veřejného zdravotního pojištění je účasten každý, kdo: a)
O právech pacientů a také o právech pojištěnců
Novela zákona č. 38/1994 Sb. (zákon č. 220/2009 Sb.)
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Rozhodčí soud pro zdravotnictví Externí přezkum nároků z veřejného zdravotního pojištění JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. České zdravotnické fórum Centrum.
JUDr. Marek Hodulík Z AMĚSTNÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ NA DOHODU Sněm RVŠ,
Změny v síti. Transparentnost? Kartel zdravotních pojišťoven? Konference ČLK JUDr. Jan Mach ředitel právní kanceláře ČLK.
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Nový zákon o zdravotnických prostředcích Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění 22. března 2013, Praha.
Kdo může kontrolovat dodržování zákona o reklamě RRTV (reklama a sponzoring) Státní ústav pro kontrolu léčiv (humánní léky) Ministerstvo zdravotnictví.
Kdo může kontrolovat dodržování zákona o reklamě RRTV (reklama a sponzoring) Státní ústav pro kontrolu léčiv (humánní léky) Ministerstvo zdravotnictví.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Podnikání VY_32_INOVACE_ Podnikání - je založeno na podnikatelském záměru s cílem dosažení maximálního zisku - podnikatelský záměr = nápad.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Klamavé obchodní praktiky Mgr. Ivana Picková SOS – Sdružení obrany spotřebitelů
Řízení zdravotnictví z pohledu kraje – zdravotnické právo
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Správa sociálního zabezpečení Veřejné zdravotní pojištění.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
1 Systém veřejného zdravotního pojištění © Radek Policar.
1 Teva Pharmaceuticals CR, s.r.o. Vítězslav Burda,
Léková politika v České republice Mgr. Filip Vrubel odbor farmacie
Regulace lékového trhu MUDr. Tom Philipp Ph.D., MBA; náměstek pro zdravotní pojištění Mgr. Martin Mátl; ředitel odboru farmacie Podvýbor pro ekonomiku.
Zákon o regulaci reklamy AIFP podporuje novelu zákona jako celek - dílčí výhrady.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Regulace v systému veřejného zdravotního pojištění v ohrožení? JUDr. Petr Šustek, Ph.D. Centrum zdravotnického práva, Právnická fakulta UK v Praze Šustek.
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
Zákon o regulaci reklamy JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. D&D Health s.r.o.
[ 1 ] PharmDr. Martin Beneš © 2007 Státní ústav kontrolu léčiv Stanovení maximálních cen a stanovení výše a podmínek úhrad léčivých přípravků - změny od.
[ 1 ] PharmDr. Martin Beneš © 2007 Státní ústav kontrolu léčiv Role SÚKL v novém systému regulace cen a úhrad LP a PZLÚ Praha Role SÚKL v.
PRAHA, SÚKL, „Léčivé přípravky – reklama zaměřená na odborníky“
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Konference č. 1 Léčivé přípravky – Reklama zaměřená na odborníky Sponzoring - Setkávání odborníků Dr. Pavel Kovář Medical Director Pfizer spol. s r.o.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Nezbytnost integrace psychosomatiky do současné medicíny? Očima pacienta. Mgr. Michala Filipová Platforma zdravotních pojištěnců ČR, o.s. Občanské sdružení.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_08.
Jak podat odborníkovi informace Nipl, Žák, Slavíček, Jaroš & spol.
§ 180i Doklad o cestovním zdravotním pojištění při pobytu do 90 dnů (1) Požadavky na cestovní zdravotní pojištění stanoví přímo použitelný právní předpis.
MUDr. JUDr. Petr Honěk náměstek ředitele VZP ČR pro zdravotní péči
Přínosy inovativní léčby seminář
ABECEDA MEDICÍNSKÉHO PRÁVA
Ministerstva zdravotnictví ČR
JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M.
Právo a léčba kmenovými buňkami (shrnutí témat)
Standardizace odborné zdravotní péče
Plán legislativních prací vlády na rok Legislativní činnost Ministerstva zdravotnictví Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Tvorba „nadstandardu“ z pohledu MZ ČR „Nadstandardy v operaci šedého zákalu(katarakty)“ seminář Výboru pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu.
Zdravotní péče, odborné činnosti, zdravotní služby
Sponzorování setkání odborníků na odborných akcích
Správa sociálního zabezpečení
Právní pohled: marginální skupiny pacientů ve zdravotnictví
Správa sociálního zabezpečení
Legislativní rámec Regulace cen a úhrad LP – novela 48/1997 Sb., součást 261/2007 Sb. Prováděcí předpisy Správní řízení – 500/2004 Sb. správní řád.
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Základní zákony a instituce ve zdravotnictví
Problematika neuhrazené péče zdravotnickému zařízení (Co s tím?)
Dosavadní stav Cenová regulace Stanovení úhrady MF ČR
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
, Olomouc.
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
Dělá reklamu na léčiva jen výrobce nebo prodejce
Transkript prezentace:

Reklama, léčiva, informace očima pojištěnce JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců ČR, o.s.

Kam jdeme?  Právně-politické úvahy k regulaci v oblasti léčiv a reklamy: Účel legitimního omezení svobody projevu – ochrana veřejného zdraví, či i „ochrana zdrojů v.z.p. před poptávkou po moderní léčbě? Informovanost jako podmínka autonomního rozhodování pacienta, či regulace pro ochranu pacienta-laika „před sebou samým“? Systém založený „pouze“ na zákazu klamavosti, nebo systém založený na „šťastné nevědomosti“ (hodnocení předrevolučního zdravotnictví: „nevím o moderní léčbě = nejsem stresován její nedostupností“) Stejné podmínky pro reklamu na HLP a pro reklamu na „všechno ostatní kolem zdraví“ (např. „nevědecká“ medicína, neúčinné zboží a služby)

Informace o možnostech léčby

ST 761, novela ZoRR  Umožnění informovat pacienty (nový § 5 odst. 2 písm. e) Za reklamu se nepovažují…„objektivní a vědecky podložené informace o možnostech léčby šířené sdružením občanů zaměřeným na pomoc osobám s určitým onemocněním a na ochranu jejich zájmů (dále „pacientské sdružení“), cílené na členy takového sdružení, další osoby s příslušným onemocněním a osoby jim blízké.“  Výluka pro přednášky odborníků pro pacienty (nový § 5b odst. 12) Ustanovení tohoto paragrafu se nevztahují „na setkání pořádaná pacientským sdružením za účelem poskytnutí objektivních a vědecky podložených informací o možnostech léčby jeho členům, dalším osobám s příslušným onemocněním a osobám jim blízkým (dále „setkání pacientů“), a na „na účast odborníků pozvaných pacientským sdružením na setkání pacientů.“

Další komentáře

Neintervenční poregistrační studie jako reklama  § 5 (1) ZoRR f) činnost v oblasti průzkumu trhu konaná za účelem podpory předepisování, prodeje, výdeje nebo spotřeby humánních léčivých přípravků; za takovou činnost se považují i neintervenční poregistrační studie; provádění poregistračních studií bezpečnosti, které nesleduje podporu předepisování, prodeje, výdeje nebo spotřeby humánních léčivých přípravků, se za reklamu na humánní léčivé přípravky nepovažuje.  Právně politické otázky: Právní fikce, že neintervenční poregistrační studie jsou reklamou? Správný záměr, nevhodné právní provedení?

Pobídkové programy ZP  § 5 (2) ZoRR Ustanovení tohoto zákona se nevztahují na (...) pobídkové programy zdravotních pojišťoven za účelem hospodárného nakládání s prostředky veřejného zdravotního pojištění  Právně politické otázky: Jediný právu dosud známý „pozitivní list“ vydává SÚKL Problém zákonného základu pozitivních listů ZP, nemocnic distributorů; oprávněné zúžení nároků pojištěnce? Problém transparence tvorby PL ZP (požadavek evropské legislativy – nutno dočíst judikát!)

„Bonusy“ v ZoRR  § 5 odst. 7) ZoRR Poskytovatel zdravotních služeb oprávněný k výdeji léčivých přípravků, jakož i fyzická osoba oprávněná léčivé přípravky vydávat, nesmí, a to ani prostřednictvím třetích osob, poskytnout, nabídnout nebo slíbit jakýkoli finanční nebo jiný prospěch v souvislosti s výdejem humánních léčivých přípravků, jejichž výdej je vázán pouze na lékařský předpis a které jsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění; tím není dotčena možnost poskytnutí slevy nebo snížení konečné ceny neuplatněním maximální obchodní přirážky při výdeji takových léčivých přípravků.  Právně politické otázky: Co je legitimní hospodářská soutěž a co poškozování systému? Co je zakázaný bonus, co je zakázaný nevýběr RP? Viz soudy… „Nechci slevu zadarmo“

Informace o nakládání s veřejnými prostředky: Pro futuro či ASAP?

ST 761, novela 48/1997 Sb.  Zveřejnění smluv (nový § 17 odst. 9) „ZP zveřejňují smlouvy o poskytování a úhradě zdravotní péče, včetně jejich změn a dodatků, způsobem umožňujícím dálkový přístup. Platnost smluv, jejich změn a dodatků nastává zveřejněním.“  Zveřejňování informací (nový § 40 odst. 11) „ZP jsou povinny poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti. Na řízení o poskytování informací se použijí právní předpisy o svobodném přístupu k informacím“  Sankce za neplnění (doplnění § 45a) „(1) Zdravotní pojišťovně, která nepostupuje v souladu (…), může Ministerstvo zdravotnictví uložit pokutu až do výše 10mil. Kč“