Reklama, léčiva, informace očima pojištěnce JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců ČR, o.s.
Kam jdeme? Právně-politické úvahy k regulaci v oblasti léčiv a reklamy: Účel legitimního omezení svobody projevu – ochrana veřejného zdraví, či i „ochrana zdrojů v.z.p. před poptávkou po moderní léčbě? Informovanost jako podmínka autonomního rozhodování pacienta, či regulace pro ochranu pacienta-laika „před sebou samým“? Systém založený „pouze“ na zákazu klamavosti, nebo systém založený na „šťastné nevědomosti“ (hodnocení předrevolučního zdravotnictví: „nevím o moderní léčbě = nejsem stresován její nedostupností“) Stejné podmínky pro reklamu na HLP a pro reklamu na „všechno ostatní kolem zdraví“ (např. „nevědecká“ medicína, neúčinné zboží a služby)
Informace o možnostech léčby
ST 761, novela ZoRR Umožnění informovat pacienty (nový § 5 odst. 2 písm. e) Za reklamu se nepovažují…„objektivní a vědecky podložené informace o možnostech léčby šířené sdružením občanů zaměřeným na pomoc osobám s určitým onemocněním a na ochranu jejich zájmů (dále „pacientské sdružení“), cílené na členy takového sdružení, další osoby s příslušným onemocněním a osoby jim blízké.“ Výluka pro přednášky odborníků pro pacienty (nový § 5b odst. 12) Ustanovení tohoto paragrafu se nevztahují „na setkání pořádaná pacientským sdružením za účelem poskytnutí objektivních a vědecky podložených informací o možnostech léčby jeho členům, dalším osobám s příslušným onemocněním a osobám jim blízkým (dále „setkání pacientů“), a na „na účast odborníků pozvaných pacientským sdružením na setkání pacientů.“
Další komentáře
Neintervenční poregistrační studie jako reklama § 5 (1) ZoRR f) činnost v oblasti průzkumu trhu konaná za účelem podpory předepisování, prodeje, výdeje nebo spotřeby humánních léčivých přípravků; za takovou činnost se považují i neintervenční poregistrační studie; provádění poregistračních studií bezpečnosti, které nesleduje podporu předepisování, prodeje, výdeje nebo spotřeby humánních léčivých přípravků, se za reklamu na humánní léčivé přípravky nepovažuje. Právně politické otázky: Právní fikce, že neintervenční poregistrační studie jsou reklamou? Správný záměr, nevhodné právní provedení?
Pobídkové programy ZP § 5 (2) ZoRR Ustanovení tohoto zákona se nevztahují na (...) pobídkové programy zdravotních pojišťoven za účelem hospodárného nakládání s prostředky veřejného zdravotního pojištění Právně politické otázky: Jediný právu dosud známý „pozitivní list“ vydává SÚKL Problém zákonného základu pozitivních listů ZP, nemocnic distributorů; oprávněné zúžení nároků pojištěnce? Problém transparence tvorby PL ZP (požadavek evropské legislativy – nutno dočíst judikát!)
„Bonusy“ v ZoRR § 5 odst. 7) ZoRR Poskytovatel zdravotních služeb oprávněný k výdeji léčivých přípravků, jakož i fyzická osoba oprávněná léčivé přípravky vydávat, nesmí, a to ani prostřednictvím třetích osob, poskytnout, nabídnout nebo slíbit jakýkoli finanční nebo jiný prospěch v souvislosti s výdejem humánních léčivých přípravků, jejichž výdej je vázán pouze na lékařský předpis a které jsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění; tím není dotčena možnost poskytnutí slevy nebo snížení konečné ceny neuplatněním maximální obchodní přirážky při výdeji takových léčivých přípravků. Právně politické otázky: Co je legitimní hospodářská soutěž a co poškozování systému? Co je zakázaný bonus, co je zakázaný nevýběr RP? Viz soudy… „Nechci slevu zadarmo“
Informace o nakládání s veřejnými prostředky: Pro futuro či ASAP?
ST 761, novela 48/1997 Sb. Zveřejnění smluv (nový § 17 odst. 9) „ZP zveřejňují smlouvy o poskytování a úhradě zdravotní péče, včetně jejich změn a dodatků, způsobem umožňujícím dálkový přístup. Platnost smluv, jejich změn a dodatků nastává zveřejněním.“ Zveřejňování informací (nový § 40 odst. 11) „ZP jsou povinny poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti. Na řízení o poskytování informací se použijí právní předpisy o svobodném přístupu k informacím“ Sankce za neplnění (doplnění § 45a) „(1) Zdravotní pojišťovně, která nepostupuje v souladu (…), může Ministerstvo zdravotnictví uložit pokutu až do výše 10mil. Kč“