Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Září 2011 Ročník: 7. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva druhy a funkce literatury.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
Obecné poučení o literatuře
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_08
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
V Ě CNÁ LITERATURA Mgr. Michal Oblouk.  Odborná, vědecká  Literatura s převládající naučnou funkcí  Zařazuje se do ní: a)Literatura naučného typu (odborné.
Obecné poučení o literatuře
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Žurnalistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Styl řečnický Marcela Jurková.
Obecná charakteristika literatury Mgr. Michal Oblouk
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
OBECNÁ CHARAKTERISTIKA LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
PRÓZA, POEZIE Mgr. Michal Oblouk
Uměleckonaučná literatura
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
Prozodické systémy a druhy rýmů
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Obecné poučení o jazyce
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Název Česká literatura Název projektu: OP VK
O útvarech, žánrech a textech
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Září 2011 Ročník: 7. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva druhy a funkce literatury. Žáci se seznámí se základním dělením literatury a jejími funkcemi.

 Umělecká  Odborná  Administrativní  Publicistická  Náboženská

 Umělecká = krásná literatura, beletrie, je zaměřená na umělecký, estetický zážitek, např. román, báseň  Odborná – nauková a populárně-naučná, k poučení, získání nových informací, poznatků, např. encyklopedie, učebnice

 Administrativní – důležitá pro kontakt občanů, veřejnosti s úřady, institucemi, např. vyhlášky, žádosti, zákony  Publicistická – předává informace a hodnocení, pomáhá k zamyšlení, kategorizaci názorů, např. reportáž, článek, zpráva

 Náboženská = liturgická – např. modlitební a bohoslužebné texty

 Humoristická  Dobrodružná  Detektivní  Horor  Fantasy  Utopie  Sci-fi

Próza  základní jednotkou je věta  věty se sdružují do odstavců a kapitol  připomíná přirozenou řeč Poezie  základní jednotkou je verš  verše se sdružují do slok  důraz na rytmus a melodii

 Estetická  Informativní  Formativní  Společenská  Zábavná

 Estetická – základní funkce, vzbuzuje v člověku pocit krásy  Informativní = vzdělávací, poznávací – rozvíjí myšlení a vyjadřování  Formativní = výchovná – pomáhá utvářet hodnoty

 Společenská – upozorňuje na společenské problémy, zachycuje mezilidské vztahy  Zábavná = oddychová – poskytuje pobavení, odreagování, relaxaci

Použité zdroje: SOCHROVÁ, M. Literatura v kostce. 2. vyd. Praha: Fragment, s. ISBN